• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 4 دی 1401
کد مطلب : 181016
+
-

سرمای مرگبار قطبی ،آمریکا را فلج کرد

دریچه
سرمای مرگبار قطبی ،آمریکا را فلج کرد

توفان شدید زمستانی باعث افت شدید دما و لغو پروازها در آستانه شلوغ‌ترین زمان سفر یعنی تعطیلات کریسمس و سال نو در آمریکا شده و زندگی بیش از دو سوم از ساکنان این کشور را فلج کرده است. به‌گزارش واشنگتن‌اگزمینر، این توفان طی 3روز گذشته باعث تأخیر 21هزار و 224پرواز و لغو 7772پرواز دیگر شده است. بنابر اعلام هواشناسان، این سردترین کریسمس در 3دهه اخیر بوده است. بنابر گزارش‎ها، تاکنون حداقل 10نفر به‌دلیل سرمای شدید جان خود را از دست داده‌اند.
این در حالی است که هشدار داده شده که در روزهای آینده دمای هوا در برخی مناطق آمریکا به منهای ۴۵درجه سانتی‌گراد نیز خواهد رسید. به‌گفته کارشناسان، این توفان زمستانی که در آن دمای هوا به‌شدت و در فاصله زمانی کوتاهی کاهش می‌یابد، پدیده نادری است که چند دهه یک‌بار اتفاق می‌افتد. در این پدیده کاهش دما می‌تواند تنها در مدت 5 تا ۱۰دقیقه منجر به یخ‌زدگی پوست برهنه شود.
مجله تایم نوشته، سرمای مرگبار زمستانی که آمریکا را در نوردیده باعث قطع برق میلیون‌ها نفر در این کشور شده و زندگی حداقل 65میلیون نفر را تحت‌تأثیر قرار داده است. این توفان که چهارشنبه به آمریکا رسیده، در روز پنجشنبه و جمعه به اوج خود رسید. بنابر پیش‌بینی کارشناسان، توفان طی چند روز آینده نیز ادامه خواهد یافت. گفته شده، دما در چندین ایالت ازجمله تگزاس، کانزاس و میزوری افت شدیدی کرده است. دیروز در کلورادو، دما رکورد منهای 12درجه سانتی‌گراد را ثبت کرد؛ درحالی‌که روز پنجشنبه حدود ۴۲درجه سانتی‌گراد بود. دما در وایومینگ هم به منهای 30درجه سانتی‌گراد رسیده است. در ایالت مونتانا هم رکوردهای روزانه بیش از 10بار شکسته شده است. برف و بوران و سرمای شدید در داکوتای شمالی و جنوبی نیز در جریان است. در شیکاگو هشدار در مورد توفان زمستانی از ظهر پنجشنبه تا اواخر صبح شنبه برقرار بود که با بادهایی به سرعت ۸۰کیلومتر در ساعت و برف همراه بوده است. خبرگزاری رویترز با اشاره به گستردگی این پدیده در آمریکا در گزارشی با عنوان «مرز تا مرز» نوشته که توفان زمستانی از مرز کانادا در شمال آمریکا تا مرزهای مکزیک در جنوب این کشور زندگی بیش از 240میلیون آمریکایی را تحت‌تأثیر قرار داده و باعث شده که فشار بی‌سابقه‌ای به شبکه انرژی در این کشور وارد شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید