• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
یکشنبه 4 دی 1401
کد مطلب : 180968
+
-

معرفی ابعاد شخصیتی و سبک زندگی سردار سلیمانی در یک ویژه‌برنامه ملی - هنری

رویداد ملی «جان فدا» در راه است

گزارش
رویداد ملی «جان فدا» در راه است

 نشست خبری رویداد ملی «جان‌فدا» با رویکرد روایت بخشی از ابعاد شخصیتی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی از زبان هنر در مجتمع فرهنگی شهدای سرچشمه برگزار شد.به گزارش همشهری، حجت‌الاسلام محمدجواد رنجبر، دبیر اجرایی رویداد ملی جان‌فدا با اعلام اینکه موضوع این نشست خبری، شهید حاج قاسم سلیمانی است گفت: «سردار سلیمانی انسانی چندبعدی بود. حاج قاسم توانست مردم را دور هم جمع کند و اگر اکنون اثر هنری تولید می‌شود به همین‌خاطر است. در شرایط حساس امروزی ما از ظرفیت‌های مردمی استفاده می‌کنیم تا مردم دور هم با هر سلیقه‌ای جمع شوند.» وی ادامه داد: «توانمندی ایشان گویای این است که پس از شهادت حاج قاسم چه جریان هنری توسط هنرمندان ایجاد شد. این ظرفیت بسیار عمیق و تأثیر‌گذار است. برای همین در بخش هنرهای تجسمی ما تصمیم گرفتیم که این ظرفیت مردمی را پیرامون مکتب حاج قاسم سلیمانی دور هم جمع کنیم.»
رنجبر با اشاره به فضای کار اشتراکی در رویداد جان فدا، گفت: «فضای کار اشتراکی که در حرم حضرت رضوی در مدت 3روز ایجاد می‌شود یک فرصت بی‌نظیر خواهد بود. این کارگاه فرصت هم‌افزایی هنرمندان است. بالغ بر ۲۰۰هنرمند که نیمی از آنها خانم‌ هستند به مشهد خواهند آمد. همچنین استادان دانشگاه استاد فرشچیان خلق اثر خواهند کرد. این کارگاه تولیدی است و سفارشی در کار وجود ندارد.»
دبیر اجرایی رویداد ملی جان‌فدا خاطرنشان کرد: «هنرمندانی که تا زمان سومین سالگرد شهادت حاج‌قاسم (13دی سال‌جاری) آثار خود را به دبیرخانه ارسال می‌کنند، آثارشان داوری خواهد شد و در پایان دی ماه ۳۰صاحب اثر به‌عنوان برگزیده مشخص خواهند شد. شرکت‌‌کنندگان باید آثار خود را در سایت http://Honareheyat.com ثبت کنند.»

سردار سلیمانی؛ اسطوره مبارزه با اهریمن
در ادامه این نشست نوید سیم‌بَر، نقاش و مجسمه‌ساز با اشاره به اینکه چگونه می‌شود به سردار سلیمانی و همرزمانش بپردازیم؟ توضیح داد: «هنر دفاع‌مقدس پس از جنگ تحمیلی به هنر مقاومت تبدیل شد و این هنر از سرچشمه‌های اصیل ادبیات پایداری و اساطیری تغذیه می‌کند. در عصر امروز سردار سلیمانی نماد بزرگ‌ترین اسطوره زنده برای مبارزه با اهریمن هستند. با بررسی ابعاد شخصیتی شهید سلیمانی و همرزمانش متوجه می‌شویم که آنها اسطوره‌های واقعی هستند. اسطوره شخصیتی است که در زندگی، اخلاق، آزادگی و سایر بخش‌ها در حد اعلا زندگی می‌کند. هنرمندان ایران و منطقه علاوه بر اسطوره‌های قدیم و امروز همواره در حال کار کردن درباره آنها بوده‌اند.»
این هنرمند افزود: «مستندات فراوانی از اسطوره امروزی خودمان یعنی حاج قاسم سلیمانی داریم که هنرمندان می‌توانند با رجوع به آنها در بیان‌ها و سبک‌های مختلف آن را به تصویر بکشند. اگر سیستم‌های جهانی اکنون به‌دنبال حذف تصویر شهید سلیمانی هستند؛ هنرمندان می‌توانند به‌گونه‌ای این تمثیل‌ها را نشان بدهند که قابل حذف نباشند.»

محصولات جان‌فدا کاربردی هستند
در بخش دیگر این نشست خبری، هاجر سلیمی‌نمین، عضو هیأت داوران رویداد ملی جان‌فدا بیان کرد: «اسم و شخصیت حاج قاسم سلیمانی در سراسر جهان شناخته شده است. همچنین شخصیت ایشان برای عده‌ای جای سؤال است. هنرمندان در این رویداد دور هم به‌صورت خودجوش و مردمی جمع شده‌اند تا به شخصیت حاج‌قاسم سلیمانی بپردازند. گروهی از استادان هنرمند و دانشجویان هنر درنظر دارند در مشهد مقدس درباره حاج قاسم سلیمانی خلق اثر کنند. حدود ۵۰درصد شرکت‌کنندگان این رویداد را بانوان هنرمند تشکیل داده‌اند که به پیروی از حضرت زهرا(س) دور هم جمع شدند تا از حریم ولایت دفاع کنند.»
سلیمی‌نمین گفت: «این آثار هنری، کاربردی هستند و مسئله‌ یا نیازی را در جامعه حل خواهند کرد. به‌عنوان مثال آنها در نوشت‌افزارها یا روی پیراهن چاپ خواهند شد و این آثار را در کالا یا محصولات روز استفاده خواهیم کرد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید