• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 4 دی 1401
کد مطلب : 180963
+
-

هدف اول؛ علی علیپور

گزینه اول یحیی برای پرکردن جای خالی لوکادیا، شاگرد سابق خودش در پرسپولیس است

تیتر یک
هدف اول؛ علی علیپور

جدایی یورگن لوکادیا در این مقطع از فصل بدترین اتفاق ممکن برای پرسپولیس بود و حالا یحیی گل‌محمدی در خط حمله با بحرانی جدی روبه‌رو‌ست. این در حالی است که حامد پاکدل و مهدی عبدی در بدترین شرایط ممکن به‌سرمی‌برند و شیخ دیاباته هم مصدوم است. این چالشی است برای کادر فنی پرسپولیس که تا باز‌شدن پنجره نقل‌و‌انتقالات نمی‌توانند بازیکن جدیدی را به جمع خود اضافه کنند، مگر اینکه از میان بازیکنان سهمیه آزاد و بدون تیم یا بازیکنی که در یک لیگ فعال (مثل برزیل) قادر به آزادشدن باشد، بازیکن جدیدی را جذب کنند. مسئله مهم دیگر برای جذب بازیکن، آماده‌بودن مهاجم مورد نظر سرخپوشان است؛ موضوعی که حداقل در مورد لوکادیا و دیاباته دیده نشد و آنها در بدترین شرایط ممکن بدنی به لیست پرسپولیس اضافه شدند.
 
  علیپور گزینه خوبی است؟
حالا گمانه‌زنی‌های مختلفی در مورد اینکه قرار است چه مهاجمی به پرسپولیس بیاید، صورت گرفته و یکی از بازیکنانی که می‌گویند احتمالا در تیررس سرخ‌ها قرار خواهد گرفت، علی علیپور، مهاجم ایرانی ژیل‌ویسنته پرتغال است. او فصل گذشته نمایشی درخشان در ماریتیمو داشت ولی بعد از پیوستن به ژیل‌ویسنته هرگز نتوانسته تا این مقطع از فصل نمایش قابل دفاعی داشته باشد. او در این فصل از لیگ پرتغال در 8مسابقه فقط 150دقیقه در زمین حضور داشته و بیشترین حضورش در یک بازی 44دقیقه بوده است. علیپور که در ژیل‌ویسنته یک بازیکن نیمکت‌نشین است، فقط یک گل در لیگ پرتغال زده است. او البته در لیگ‌کاپ و جام‌حذفی 6بازی انجام داده و مجموع دقایق حضورش در زمین 307دقیقه بوده است.
نزدیکان گل‌محمدی جذب علیپور را به یحیی پیشنهاد داده‌اند، البته موضوع بازگشت او به پرسپولیس قبل از شروع همین فصل هم مطرح شد و حتی علیپور هم برای بازگشت به جمع سرخپوشان تمایل داشت ولی هرگز تماسی از سوی باشگاه پرسپولیس با این بازیکن گرفته نشد. حالا که پرسپولیس با وضعیتی بحرانی در خط حمله مواجه شده، جذب علیپور شاید ریسک کمتری داشته باشد. او در پرسپولیس عملکرد خوبی از خودش بر جای گذاشت و شاید بازگشت به این تیم بتواند موقعیت نه‌چندان خوب علیپور در فوتبال اروپا را بهبود ببخشد. البته این بازیکن با ژیل‌ویسنته قرارداد دارد و طبیعتا جذب علیپور نمی‌تواند برای مدیران پرسپولیس آسان باشد. با این حال، یکی از مدیران پرسپولیس به همشهری ورزشی گفت که با تصمیم کادر فنی، جذب علیپور در برنامه‌های باشگاه قرار خواهد گرفت.

  مغانلو، گزینه غیرقابل دسترس!
شهریار مغانلو دیگر گزینه‌ای است که بدون‌شک می‌تواند شرایط خط حمله پرسپولیس را تغییر دهد. بعد از جدایی این بازیکن، یحیی گل‌محمدی و حمید مطهری در صحبت‌هایی که با نزدیکان‌شان داشتند، از دست دادن مغانلو را بدترین اتفاق ممکن برای پرسپولیس قلمداد کردند. در آن زمان جدایی از پرسپولیس در اختیار مغانلو نبود چرا‌که باشگاه سپاهان با استفاده از قدرت مالی‌اش توانست این بازیکن را از سانتاکلارا به‌صورت قطعی جذب کند، آن هم درحالی‌که شهریار بعد از حضور در پرسپولیس و در کوتاه‌ترین زمان ممکن توانست خودش را در این تیم نشان دهد. مغانلو هم در یک سال گذشته به دوستان نزدیکش گفته که پرسپولیس در فوتبال ایران با هیچ تیمی قابل قیاس نیست و دوست دارد دوباره پیراهن این تیم را بر تن کند. با این حال، مغانلو یک گزینه غیرقابل دسترس برای پرسپولیس است و بعید است باشگاهی مثل سپاهان این مهاجم را در اختیار رقیب اصلی‌اش قرار دهد.

آل‌کثیر هنوز آماده نیست

پرسپولیس برای تقویت خط حمله می‌توانست عیسی آل‌کثیر را هم به‌عنوان بازیکن آزاد به لیست تیمش اضافه کند ولی ظاهرا با این بازیکن هنوز به توافق نرسیده است. البته آل‌کثیر هنوز به شرایط ایده‌آل نرسیده و حتی گل‌محمدی هم چند روز پیش به این موضوع اشاره کرد که عیسی برای رسیدن به شرایط بازی به 2ماه زمان نیاز دارد. هم‌اکنون جذب یک مهاجم آماده و گلزن مهم‌ترین نیاز پرسپولیس است، از باشگاه هم خبر می‌رسد که برخی ایجنت‌ها در حال معرفی مهاجمان خارجی به پرسپولیس هستند ولی با نحوه رفتن لوکادیا بعید است پرسپولیس دوباره سراغ جذب مهاجم خارجی برود. احتمالا جدا از علیپور، پرسپولیس چند مهاجم لیگ برتری را هم در تیررس خود قرار خواهد داد.

خرابکاری دسته‌جمعی!
پرسپولیس مهاجم ندارد؛ باور کردن این گزاره برای باشگاهی که در همین فصل 2قرارداد دلاری با شیخ دیاباته و یورگن لوکادیا بسته، کمی دشوار است اما باید پذیرفت که واقعیت همین است. پرسپولیس بعد از کوچ ناگهانی لوکادیا و مصدومیت قابل پیش‌بینی شیخ، برای شهرآورد بازیکنی را در خط حمله قرار داد که مهاجم مرکزی نیست. یحیی از مدت‌ها قبل نشان داده که علاقه زیادی به استفاده از مهدی عبدی ندارد و حتی استفاده از یک 9کاذب را به حضور او در زمین ترجیح می‌دهد. در چنین شرایطی جای خالی مهاجم داخلی استاندارد مثل عیسی آل‌کثیر در باشگاه بیشتر احساس می‌شود. بازیکنی که این روزها می‌توانست عصای دست یحیی شود و گره خط حمله پرسپولیس را باز کند. هم خود عیسی و هم باشگاه اما با مجموعه‌ای از تصمیم‌های غلط و همچنین تعلل غیرضروری، همه‌‌چیز را به بن‌بست کشاندند. عیسی در پرسپولیس جایی ندارد و شاید هرگز فضای حضور دوباره در باشگاه برای او مهیا نشود. آنچه در مورد این بازیکن و باشگاه اتفاق افتاده، یک فرصت‌سوزی تمام‌عیار است؛ یک خرابکاری دسته‌جمعی که افراد زیادی در آن نقش مستقیمی داشته‌اند.
 آل‌کثیر راه طولانی تبدیل‌شدن به یک بازیکن محبوب در پرسپولیس را در سریع‌ترین زمان ممکن طی کرد. او خیلی زود به یک ستاره تأثیرگذار در باشگاه تبدیل شد اما یک شادی گل غیرمسئولانه، اجازه نداد او برای 6ماه حتی در جلسه‌های تمرینی پرسپولیس ظاهر شود. شاید اگر در آن مقطع برخورد مناسبی با او صورت می‌گرفت، دیگر چنین اتفاقی تکرار نمی‌شد اما قرمزها سیاست دیگری را در پیش گرفتند و با حمایت بیش از حد از یک بازیکن خطاکار، همه‌‌چیز را پیچیده کردند. دومین ضربه بزرگ به عیسی در پرسپولیس، آسیب‌دیدگی رباط او بود که این بازیکن را با یک سرعت‌گیر بزرگ دیگر روبه‌رو کرد. با این حال درست بعد از این اتفاق، او تصمیم غلطی گرفت که تاوان بسیار سنگینی هم داشت. عیسی می‌توانست به سرعت جراحی کند و بعد از 6ماه دوری، دوباره به زمین مسابقه برگردد. او اما از این کار طفره رفت و تصمیم داشت که با همان رباط پاره برای پرسپولیس بازی کند. اگر در همان مقطع جراحی کرده بود، از شروع این فصل تیمش را همراهی می‌کرد و به‌خصوص در هفته‌های سرنوشت‌ساز تیم بدون لوکادیا و دیاباته، دوباره به مرد اول خط حمله باشگاه تبدیل می‌شد. با این حال اشتباه عجیب این بازیکن موجب شد که همچنان دور از تیم بماند. استراتژی آل‌کثیر برای اتخاذ چنین تصمیمی مشخص بود. او باور داشت که جراحی در این شرایط سنی، فوتبالش را به خطر می‌اندازد. با این حال بسیار عجیب بود که باشگاه با وجود داشتن قرارداد با این ستاره، او را وادار به جراحی نکرد. بی‌توجهی مدیران پرسپولیس به این ماجرا، موجب شد که این بازیکن عملا رابطه‌اش را با تیم قطع کند و یک تصمیم شخصی برای خودش بگیرد، تصمیمی که بدون شک روی وضعیت پرسپولیس نیز تأثیر داشت.
 اصرار آل کثیر به جراحی‌نکردن و انفعال باورنکردنی پرسپولیسی‌ها در این مورد، همه‌‌چیز را خراب کرد. حالا قرمزها در حسرت یک مهاجم آماده هستند و نام عیسی حتی در فهرست باشگاه نیز دیده نمی‌شود. شاید او در نیم فصل دوم برگردد اما طبیعتا بعد از مدت‌ها دوری از زمین فوتبال به زمان زیادی برای هماهنگ‌شدن نیاز دارد. به‌نظر می‌رسد داستان این بازیکن و پرسپولیس در این فصل عملا به پایان رسیده باشد؛ پایانی که نتیجه انبوهی از تصمیم‌های بد و ناامیدکننده است. عیسی در روزهایی که باشگاه بیشتر از همیشه به او نیاز داشت، از دسترس خارج بود. او با این مقاومت عجیب در مقابل جراحی کردن، به‌خودش هم خیانت کرد و دوران فوتبالش را به مخاطره انداخت. انگار همیشه قرار است یک تصمیم غلط از سوی این بازیکن، درخشش او در زمین مسابقه را تحت‌الشعاع قرار بدهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید