• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 8 خرداد 1397
کد مطلب : 18095
+
-

شهر در رسانه‌ها

14مقصر یا یک مقصر؟!

عباس عبدی طی یادداشتی در روزنامه «شهروند» از گزارش بازپرس پرونده «پلاسکو» که ١٤ نهاد و شخص در این رابطه مقصر شناخته شده‌اند، انتقاد کرده است؛ عبدی پیرامون این پرونده به این نکته اشاره کرده که: «این ١٤ عامل را باید به یک عامل تقلیل داد. در جامعه‌ای که ١٤ عامل می‌توانند در بروز حادثه‌ای به این بزرگی نقش و مسئولیت داشته باشند، به این معناست که یک عامل فراتری وجود دارد که هیچ‌گونه نظارت و کنترلی را بر عملکرد ١٤ عامل مذکور فراهم نمی‌کند. این چه جامعه‌ای است که ١٤ عامل طی چند دهه مرتکب قصور یا تقصیر می‌شوند و از ایفای تعهدات و وظایف و مسئولیت‌های خود سر باز می‌زنند و هیچ نهاد نظارتی هم به این تخلفات و قصور و تقصیرها رسیدگی نمی‌کند، تا آنکه کل یک ساختمان با صدها شاغل و صدها میلیارد تومان ارزش اقتصادی فرو می‌ریزد. بنابراین ما در اصل با یک مقصر مواجهیم؛ مقصری که ترکیب‌کننده و پوشاننده یا زمینه‌ساز مجموعه تقصیرهای عوامل 14‌گانه است.»

بافت‌آسیب‌پذیر، جامعه آسیب‌دیده

روزنامه «آرمان» در گزارشی به بررسی رابطه میان آسیب‌های اجتماعی و بافت‌های فرسوده شهری پرداخته است؛ بهرام فریور صدری در این‌باره گفته که ساکنان بافت‌های ‌فرسوده یا حاشیه‌نشین‌ها به‌دلیل مسائل اقتصادی به حاشیه‌نشینی روی می‌آورند. به اعتقاد این کارشناس حوزه شهرسازی، این افراد جذب شهر می‌شوند، اما در اقتصاد شهر سهیم نیستند. فریور صدری می‌گوید: این افراد زمین‌هایی را به تصرف خود درآورده یا با قیمت‌های بسیار پایین خریداری می‌کنند و برای زندگی در آنها آلونک و زاغه می‌سازند. او تأکید می‌کند: قطعا رابطه معناداری میان میزان بافت‌های فرسوده و آسیب‌های اجتماعی وجود دارد، این ساکنان در بسیاری از موارد مشاغل کاذبی مانند توزیع موادمخدر دارند و بیشتر آنها دارای شغل رسمی نیستند و اغلب آسیب‌های‌اجتماعی خاصی را در جامعه ایجاد می‌کنند. البته تمام بافت ‌فرسوده این چنین نیستند، اما در نهایت آسیب‌های اجتماعی و جرم و جنایت در این مناطق افزایش می‌یابد.

انتقاد از دستورکار شورای شهر

روزنامه «تعادل» با اشاره به تصویب یک فوریت طرح «الزام شهرداری برای تهیه برنامه اجرایی ایمنی سرویس مدارس» در جلسه اخیر شورای شهر تهران، نوشته است: «در روزهایی که تازه برخی مدارس تعطیل شده و برخی نیز در آستانه تعطیلی قرار دارند، پرداختن به موضوع برنامه اجرایی ایمنی سرویس مدارس کمی غیرمعقول به‌نظر می‌رسد.» به نوشته این روزنامه، نفس این موضوع مهم است و از شهرداری هم انتظار می‌رود که به این موضوع ورود پیدا کند، اما در شرایطی که شهر تهران مشکلات مهم‌تری داشته و تصمیم‌های شورای شهر در کاهش یا رفع آنها تأثیرگذار است، به‌نظر می‌رسد اعضای شورای شهر تهران بیشتر به‌دنبال موضوعات فرعی بوده و در این چند‌ماه غیراز بحث بودجه و نیز طرح ترافیک و تغییر قیمت تاکسی، اتوبوس و مترو که فوریت و الزام زمانی داشت، مباحث مهم دیگری در صحن شورا مطرح نشده است.

5 شهر دوچرخه سوار در اروپا

روزنامه «شرق» در یادداشتی به قلم محمد درویش، از 5شهر اروپایی نام برده که با اجرای پاک‌ترین برنامه‌های حمل‌ونقل، سبب شده شهروندان‌شان داوطلبانه خودروهای شخصی را کنار بگذارند. ۱- در کپنهاگ؛ شهری که از سال ۲۰۱۷ برای نخستین‌بار تعداد دوچرخه‌سوارانش از خودروسوارها بیشتر شد، پل‌های عظیم و بسیار زیبایی انحصارا برای تردد دوچرخه ساخته شده است. ۲- در آمستردام تنها از هر 4 نفر یک ‌نفر صاحب خودرو است. دوچرخه‌سواری آن اندازه محبوبیت دارد که شمار دوچرخه‌ها بیشتر از انسان‌هاست. 3- در اسلو پایتخت نروژ، مناطقی از شهر بدون خودرو اعلام شده و جای پارک خودروها را به مسیرهای ایمن دوچرخه‌سواری و محل بازی کودکان تبدیل کرده‌اند. ۴- در زوریخ مردم دو برابر بیشتر از لندن با وسایل نقلیه عمومی تردد می‌کنند. این شهر یکی از سختگیرانه‌ترین قوانین را در برابر آلودگی هوا در اروپا دارد. ۵- در وین یک اَپ ویژه تردد به مردم کمک می‌کند تا خودروهای شخصی را کنار بگذارند و دسترسی سریع به نزدیک‌ترین اتوبوس، قطار، دوچرخه کرایه یا خودروهای اشتراکی داشته باشند.

نصب دوربین‌های کنترل جناغی‌های بزرگراه‌ها فراموش شد؟

وبسایت «تین نیوز»، یکی از اصلی‌ترین دلایل ترافیک در بزرگراه‌های تهران را حرکت خودروها روی خطوط، خط اضطرار و جناغی‌های ورودی و خروجی معرفی کرده و نوشته: «سال گذشته قرار بر این شد که تمام جناغی‌های تهران مجهز به دوربین شوند و کسانی که از روی آن‌ها عبور می‌کنند جریمه شوند. در ابتدا حتی برخی مکان‌ها که فاقد دوربین بود توسط حضور فیزیکی پلیس کنترل می‌شد، اما پس از مدتی توسعه دوربین‌های جناغی و این طرح کلا مسکوت ماند و خبری از آن نیست.» بنابر این گزارش، ترافیک بسیاری از مناطق تهران که با اجرای این طرح بهبود چشمگیری یافته بود، مجددا به شرایط قبل برگشته و بسیاری از افراد سودجو و قانون‌گریز برای سریع‌تر رسیدن از روی این جناغی‌ها تردد می‌کنند و موجب گره ترافیکی در ورودی‌ها و خروجی‌های بزرگراه‌های پایتخت می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید