• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 3 دی 1401
کد مطلب : 180945
+
-

ساخت بزرگ‌ترین موتور هواپیما

فناوری
ساخت بزرگ‌ترین موتور هواپیما

شرکت رولزرویس، ساخت نخستین موتور عظیم خود با نام UltraFan  را به پایان رسانده است. به‌گفته رولزرویس، این موتور در دهه 2030 به هواپیماهای مسافربری اضافه خواهد شد تا فصل جدیدی در سوخت پاک، در حمل‌ونقل هوایی رقم بخورد. با پایان ساخت اولترا فن، آزمایش‌های آن با انتظار جهش 25درصدی در کارایی آن آغاز خواهد شد.
به گزارش نیواطلس، هواپیماهای مسافربری، همچنان به سوزاندن سوخت‌‌های غیر محیط‌زیستی هیدروکربنی ادامه خواهند داد. هنوز هیچ جایگزین تمیزی وجود ندارد که بتواند هواپیماهایی با پروازهای طولانی مدت فعلی را حمایت کند. بنابراین رولزرویس به توسعه موتور نسل بعدی UltraFan خود ادامه می‌دهد تا با مصرف انرژی کمتر از سوخت پاک و بدون کربن استفاده شود.
این توربو فن غول‌ پیکر از فنی با قطر 3.56متر بهره می‌‌برد که 5درصد از بزرگ‌ترین موتور هواپیمای کنونی دنیا یعنی جنرال الکتریک GE9X که هم ‌اکنون بزرگ‌ترین هواپیمای کلاس مسافربری محسوب می شود، بزرگ‌تر است. همین افزایش اندک قطر، محل چرخش فن را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد.
اولترافن از فرایند جدید تولید کامپوزیت سه بعدی رولزرویس با کنترل ربات استفاده می‌کند که می‌تواند اشکال پیچیده مورد نیاز برای آیرودینامیک پره‌های فن را تولید کند. تیتانیوم هنوز انتخاب مهندسان برای لبه‌های جلویی تیغه‌هاست، اما بقیه از کامپوزیت کربن است. این باعث می‌شود که بسیار سبک‌تر از فن‌های تمام تیتانیوم مورد استفاده در موتورهای کلاس ترنت رولزرویس باشد. اولترافن همچنین یک گیربکس بین فن و کمپرسورهای پشتی راه‌اندازی می‌کند؛ بنابراین می‌تواند با سرعت پایین‌تر اما بهینه‌تری کار کند. درحالی‌که کمپرسورها با سرعت بالاتر کار می‌‌کنند.
رولزرویس می‌‌گوید: این موتور بی‌نظیر، حدود یک‌چهارم، سوخت کمتری نسبت به موتورهای نسل اول ترنت خود مصرف می‌کند و باعث می‌شود کارکرد آنها ارزان‌‌تر، برد طولانی‌‌تر و برای محیط‌زیست بهتر باشد. آنها همچنین انتشارهای NOx را به‌طور مؤثرتری دریافت و به این ترتیب انتشار ذرات را به ‌طور کلی حذف می‌کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید