• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
شنبه 3 دی 1401
کد مطلب : 180875
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/X6Qw8
+
-

سالی ۳۰هزار نفر دچار سوختگی جدی می‌شوند

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی با انتقاد از وضعیت نامناسب و توجه نکردن به بیماران سوختگی به ایسنا گفت: بار مالی بیماری‌ها هزینه‌ای است که هر بیماری به کشور تحمیل می‌کند و در مورد سوختگی می‌دانیم که این معضل سیزدهمین بار بیماری است اما بودجه‌ای که به سوختگی اختصاص می‌دهند حتی در رتبه صدم هم قرار نمی‌گیرد و وزارت بهداشت کلا صورت مسئله سوختگی را برای خود پاک کرده و به آن اهمیتی نمی‌دهد که بیمار سوخته در چه بیمارستانی بستری است؟ چه مشکلاتی دارد؟ و یا حتی چگونه جانش را از دست می‌دهد؟
دکتر محمدجواد فاطمی گفت: مشکلات به حدی در زمینه بیماران سوختگی افزایش یافته است که حتی بیمارستان‌های سوختگی توان ارائه میان‌وعده به بیماران خود و توان تامین پانسمان ندارند. بیماران سوختگی با 4 چالش مهم فقر، مشکلات جسمی (چسبندگی، خارش، اسکار، درد، نازیبا شدن قسمت‌های سوخته و...)، مشکلات روحی و افسردگی به واسطه بیماری و ایزوله شدن و مشکلات اجتماعی روبه‌رو هستند؛ چرا که جامعه معمولا رفتار خوبی با بیماران دچار سوختگی ندارد و حتی ممکن است به بیمار سوختگی شغل هم ندهند. این درحالی است که حداقل از سال۱۳۸۰ قرار بود یک بیمارستان سوختگی در منطقه کن تهران ساخته شود که بعد از ۲۱سال تنها سازه آن ساخته شده است و همین یک مورد نشان‌دهنده وضعیت نامناسب موضوع سوختگی است. از رسانه‌ها خواهش دارم که صدای این بیماران باشند.
او درباره آمار بروز سوختگی در کشور، توضیح داد: سالانه ۳۰هزارنفر سوختگی‌های جدی دارند که مجبور به بستری در بیمارستان‌ها می‌شوند که حدود ۳۰۰۰نفر آنها جان خود را از دست می‌دهند. از ۲۷هزارنفر باقی مانده هنگام ترخیص حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد افراد دچار درجات مختلف از کار افتادگی می‌شوند. سالانه حدود ۱۳هزارنفر، فرد از کار افتاده به جامعه اضافه می‌شود چون از بروز سوختگی جلوگیری نمی‌کنیم.
دکتر فاطمی با اشاره به سهم بالای شیوع سوختگی در میان مردان، گفت: در موارد بعدی بچه‌ها و خانم‌ها قرار دارند اما وقتی یک بچه دچار سوختگی می‌شود، سال‌های بیشتری با سوختگی مواجه است و اگر فوت کند سال‌های بیشتری از عمر مفید یک انسان هدر می‌شود؛ پس مراقبت از کودکان در برابر سوختگی اهمیت بالایی دارد که شایع‌ترین علت سوختگی کودکان هم نبود مراقبت والدین و مربیان از کودکان است. سوختگی در خانم‌ها هم مرگ‌ومیر بالایی دارد که علت آن این است که از خانم‌ها مراقبت کمتری به عمل می‌آید. بیشترین بروز سوختگی در خانم‌ها و بچه‌ها در خانه است. ایران از نظر تعداد جمعیت و سطح اجتماعی- اقتصادی در موضوع سوختگی رتبه بالایی دارد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید