• دو شنبه 11 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 24 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 01
شنبه 3 دی 1401
کد مطلب : 180869
+
-

بازسازی مدارس زلزله‌زده

با گذشت نزدیک به 2سال از زلزله 5.6ریشتری در سی‌سخت، مرکز شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد، مسئولان از تعمیر و نوسازی ۴2 مدرسه آسیب‌دیده از زلزله خبر می‌دهند. به گزارش همشهری، بعد از آسیب زلزله به مناطقی چون سی‌سخت در کهگیلویه‌وبویراحمد، اندیکا در خوزستان، فین در هرمزگان طی سال گذشته، مهر امسال نیز 83مدرسه در شهرستان خوی‌ آذربایجان غربی بر اثر زلزله آسیب دید که به‌گفته معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، نوسازی و تعمیر آنها حدود ٤هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

بازسازی 42مدرسه در سی‌سخت
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه از مجموع ۴۵مدرسه خسارت دیده در زلزله سی‌سخت تاکنون ۴۲مدرسه با اعتبار ۱۸۰میلیارد تومان تعمیر، مقاوم‌سازی‌ و نوسازی شده است، می‌گوید: همچنین در سی‌سخت 3فضای دیگر از 8مدرسه تخریبی زلزله در حال ساخت است. سید علی احمدزاده می‌افزاید: ریاست‌جمهوری در دور اول سفر به کهگیلویه و بویراحمد بر رفع مشکل سقف منازل کپری و محرومان و همچنین مدارس کانکسی استان توسط وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن تأکید کرده است. استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به جمع‌آوری مدارس کانکسی توضیح می‌دهد: در فاز نخست، ۳۶مدرسه کانکسی که بالای ۱۵نفر دانش‌آموز بودند، جمع‌آوری و معادل آنها مدرسه استاندارد ساخته و در مهر سال‌جاری (۱۴۰۱) تحویل آموزش و پرورش شد. در فاز دوم تعداد ۲۲مدرسه که بالای ۱۰نفر دانش‌آموز به بالا بودند با مشارکت بنیاد برکت در حال ساخت است که در سال۱۴۰۲ تحویل آموزش و پرورش خواهد شد. همچنین از محل طرح محرومیت‌زدایی تعداد ۳۲مدرسه با اعتبار ۲۵۰میلیارد تومان در حال ساخت است.

بازسازی ۴۰ مدرسه در اندیکا
در نیمه اول امسال نیز فرماندار اندیکا از تعمیر و بازسازی ۴۰مدرسه در مناطق زلزله‌زده این شهرستان استان خوزستان خبر داده و گفته بود که برخی از این مدارس به همت گروه‌های جهادی و برخی دیگر از محل اعتبارات اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان تعمیر و یا بازسازی شدند. به‌گفته امرالله نوذری، در زلزله مهر پارسال در اندیکا به بیش از ۶۰مدرسه در این شهرستان خسارت وارد شد که کار بقیه مدارس نیز در حال انجام است.

بازسازی مدارس خوی، در دست اجرا
در زلزله مهر امسال خوی نیز، به‌گفته علیرضا عبدی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی، ۸۳مدرسه شامل ۶۲۵کلاس درس خسارت دیدند. به‌گفته جواد جنگی، مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی، با همکاری اداره کل نوسازی مدارس استان، ترمیم و بازسازی مدارس آسیب دیده در زلزله شهرستان خوی با جدیت در دستور کار قرار دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید