• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 3 دی 1401
کد مطلب : 180868
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/NxOjm
+
-

دلایل نوسان در بازار ارز

صرف‌نظر از نرخ تورم و روند عرضه و تقاضا، افزایش نسبت پول‌های داغ به کل نقدینگی، نقشی تعیین‌کننده در نوسان‌های اخیر بازار ارز داشته است

ارز
دلایل نوسان در بازار ارز

نوسان در بازار ارز همچنان ادامه دارد و در روز‌های پایانی هفته قبل نیز سرعت رشد قیمت ارز بیشتر شد. به‌نظر می‌رسد افزایش نسبت پول به کل نقدینگی در کنار عوامل بنیادی ازجمله چشم‌انداز‌های تورمی و تنش‌های سیاسی محرک این موضوع بوده است.
به گزارش همشهری، ارزش ریال در چند دهه گذشته 400هزاردرصد کاهش یافته با این حال آمار‌ها نشان می‌دهد سرعت افت ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی ازجمله دلار ظرف یک‌ماه گذشته به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. اکنون این پرسش مطرح است که دلیل افزایش سرعت رشد قیمت دلار چیست؟
آمارها نشان می‌دهد، صرف‌نظر از نرخ تورم و عرضه و تقاضای دلار که عمده‌ترین دلیل کاهش ارزش ریال است، عاملی تازه ظرف روزهای گذشته نقشی تعیین‌کننده در افزایش سرعت رشد نرخ ارز داشته و آن افزایش نسبت پول‌ به کل نقدینگی بوده است؛ عاملی که به نگرانی بانک مرکزی نیز منجر شده است؛ به‌طوری که ظرف روز‌های گذشته رئیس‌کل بانک مرکزی از افزایش نرخ بهره سخن گفت تا جلوی تبدیل سپرده‌های غیردیداری به دیداری گرفته شود. قرار است طرح افزایش نرخ بهره به‌زودی در شورای پول و اعتبار بررسی شود. موضوعی که یک‌بار چندماه پیش در این شورا رد شده بود.
آخرین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد سهم پول از کل نقدینگی در شهریور به 22.8درصد معادل 1274هزار میلیارد تومان رسیده است. آمارها نشان می‌دهد این نسبت از پاییز1396 که در محدوده 11.7درصد بود به‌طور مداوم رشد کرده و با وجود یک دور کاهش مقطعی از زمستان1399 تا پایان سال قبل، از ابتدای سال‌جاری دوباره روندی رو به رشد داشته است. اگرچه رکورد سهم پول به کل نقدینگی در 10سال اخیر مربوط به اسفندماه سال1391 و معادل 24.7درصد است، با این حال نسبت‌های کنونی سهم پول از کل نقدینگی نیز ارقام بالایی تلقی می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید