• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
پنج شنبه 1 دی 1401
کد مطلب : 180769
+
-

ترکیب عجیب ویروس‌های حیوانی و انسانی

سه گانه آنفلوآنزا، ویروس حاد تنفسی و کووید-19 شرایط را در جهان به سمت نگران‌کننده‌ای می‌برد

پزشکی
ترکیب عجیب ویروس‌های حیوانی و انسانی

موج ابتلا به کووید در بسیاری از کشورها برای چندمین بار و درحالی‌که تصور عمومی بر پایان این بیماری بود، آغاز شده است. به‌گزارش دیلی‌بیست، این‌بار موج جدید تفاوت‌هایی با موج‌های قبلی دارد. در آمریکا، اروپا و آسیا، ویروس آنفلوآنزا و پاتوژن خطرناک حاد تنفسی همزمان با کروناویروس جدید در حال انتشار است. برای موجی که با ترکیب این 3 ویروس آغاز شده اصطلاح غیرعلمی سه‌گانه را تعریف کردند.

ترکیب ویروس‌ها
در کنار این ویروس‌های تنفسی، با از بین رفتن جنگل‌ها، ویروس‌‌های حیوانی بیشتری در جمعیت انسانی منتشر می‌شود و با هجوم اطلاعات نادرست به رسانه‌های اجتماعی، بدبینی نسبت به واکسن‌ها به اوج می‌رسد. به این ترتیب شیوع ویروس‌های مختلف می‌تواند به یک امر عادی تبدیل شود؛ مثلا اگر شیوع آبله میمونی یا آنفلوآنزای پرندگان را به کووید-19، آنفلوآنزا و سندروم حاد تنفسی اضافه کنیم، حتی ممکن است ویروس‌های چهارگانه را در یک فصل تجربه کنیم. بیماری زئونوز (منتقل از حیوان به انسان) و تردید نسبت به واکسن، عوامل دوقلوی شیوع ویروس‌ها هستند که می‌تواند آینده اپیدمیولوژیک ما را به‌عنوان یک گونه تعریف کنند. تصور اینکه بشریت در آینده‌ای نزدیک حداقل با شیوع ویروسی بزرگ‌تر دست و پنجه نرم کند قابل پیش‌بینی است، چرا که با سرعت در حال نابود کردن جنگل‌هاست.
علاوه بر تحمیل فشار مضاعف به سیستم‌های بهداشتی، شیوع همزمان با خطر بدتر شدن سایر ویروس‌ها همراه است. تحقیقات نشان می‌دهد که آنها در واقع ممکن است یکدیگر را بدتر کنند. اپیدمیولوژیست‌ها انتظار دارند که عفونت‌های ویروسی در ماه‌های زمستان افزایش یابد. مردم در تعطیلات مختلف سفر، ویروس‌‌ها را با خود حمل و دیگران را در طول مسیر متبلا می‌کنند. از این‌رو شیوع آنفلوآنزای فصلی معمولا در زمستان رخ می‌دهد. کووید نیز به همین دلایل یک الگوی فصلی ایجاد کرده است. بنابراین افزایش موارد ابتلا به کووید در هفته‌های اخیر در آمریکا، اروپا و آسیا جای تعجب ندارد.
کووید و آنفلوآنزا در آستانه شروع خشم معمول زمستانی خود بودند که ویروس حاد تنفسی نیز به شکل گسترده‌ای ظاهر شد. در اوج شیوع این ویروس در آمریکا در اواسط نوامبر، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها نرخ ابتلا را 5برابر بیشتر از سال گذشته ثبت کردند. بخش اروپایی سازمان بهداشت جهانی این بحران را در بیانیه اول دسامبر خلاصه کرد: منطقه هم‌اکنون با افزایش گردش آنفلوآنزا و ویروس حاد تنفسی مواجه است. انتظار می‌رود که این ویروس‌ها همراه با کووید-19 تأثیر زیادی بر خدمات بهداشتی و جمعیت ما در زمستان امسال بگذارند. این ویروس در نوزادان و سالمندان، می‌تواند کشنده باشد.
جیمز لالر، متخصص بیماری‌های عفونی در مرکز پزشکی دانشگاه نبراسکا، گفت: افزایش زمستانی سال گذشته کووید با سویه اومیکرون، ممکن است میلیون‌ها نفر را که به‌طور معمول در معرض خطر ابتلا به آنفلوآنزا و ویروس حاد تنفسی نیستند، ضعیف کرده باشد. کووید منجر به اختلال طولانی مدت در عملکرد سیستم ایمنی و اثرات مخرب در افراد پس از عفونت حاد می‌شود.
لاولر معتقد است باید نسبت به تداخل احتمالی این سه ویروس نگران باشیم: کشورهایی که در کنترل کووید بهتر عمل کرده‌‌اند مانند کره‌جنوبی، ژاپن وتایوان در سال‌جاری با افزایش سطح بستری به‌دلیل آنفلوآنزا یا ویروس حاد تنفسی مواجه نشده‌اند.

انتظار برای نتیجه تحقیقات
تحقیقات در نهایت می‌تواند ثابت یا رد کند که اثرات ایمنی یک عفونت ویروسی یک عفونت جداگانه و متفاوت را محتمل‌تر یا بدتر می‌کند. درحالی‌که منتظریم تا علم پیشرفت کند، روی لبه نازک اپیدمیولوژیک راه می‌رویم. به‌نظر می‌رسد بشریت مصمم است که خود را در معرض ویروس‌های بیشتر و بیشتر قرار دهد.
بسیاری از بدترین ویروس‌های انسانی در انسان شروع نشده‌اند. آنها ویروس‌های حیوانی هستند که پس مدتی به هومو ساپینس جهش کردند. آبله میمون در جمعیت میمون‌های غرب و مرکز آفریقا بومی بود و با تخریب سریع جنگل‌های بارانی آفریقا به یک مشکل انسانی تبدیل شد. به‌نظر می‌رسد کووید از پانگولین‌ها یا خفاش‌ها به مردم، منتقل شده است. آنفلوآنزای پرندگان  که گهگاه در میان جمعیت‌های انسانی موج می‌زند در اثر ویروس پرندگان است.
هر چه جنگل‌های بیشتری از بین ببریم، حیوانات وحشی بیشتری را به‌عنوان حیوان خانگی یا برای غذا بکشیم و مرغ‌های بیشتری را در مزارع صنعتی جمع کنیم، با ویروس‌های بیشتری در تماس هستیم و خطر انتقال بیماری‌ها از حیوان به انسان بیشتر می‌شود. با جلوگیری از تغییر عمیق در نحوه ساخت‌وساز و غذا خوردن مردم، بیماری مشترک انسان و دام بدتر می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید