• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 1 دی 1401
کد مطلب : 180754
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/vgQxg
+
-

نفت در اوج

چهره روز
نفت در اوج

جواد اوجی، وزیر نفت دولت سیزدهم می‌گوید: تولید نفت ایران در کانال روزانه ٣ میلیون بشکه نفت قرار گرفت و ظرفیت تولید نفت سبک با ابتکار همکاران شرکت ملی نفت ایران و پژوهشگاه صنعت نفت روزانه ٢٠٠ هزار بشکه افزایش یافته است.
او در عین حال افزود: طرح تصفیه گازوئیل پالایشگاه نفت اصفهان با ظرفیت ١۵ میلیون لیتر گازوئیل یورو‌۵ راه‌اندازی شده است و به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد. با بهره‌برداری از این واحد در پالایشگاه اصفهان ۵٠ درصد گازوئیل مصرفی به‌صورت یورو ۵ تولید خواهد شد. به‌گفته وزیر نفت، هم‌اکنون نفت سبک ایران مشتریان خوبی دارد.
این گفته سکاندار صنعت نفت و گاز در شرایطی بیان شده که یک روز قبل از آن احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد هم از فروش یک میلیون بشکه نفت در روز طی 2ماه گذشته خبر داد. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد میزان تولید و صادرات نفت ایران در حال اوج‌گیری است. نگرانی جدی اما این است که با اعلام این دو خبر آن هم در آستانه نهایی شدن سند بودجه سال آینده، در برآورد درآمدهای نفتی بیش‌نمایی صورت گیرد که چنین اتفاقی درنهایت به کسری بودجه دولت می‌انجامد.
مهم این است که واقع‌بینی در اعلام میزان تولید و صادرات نفت حاکم شود تا دست‌کم لایحه بودجه با کسری کمتری بسته شود. افزون بر این اگر میزان صادرات نفت ایران افزایش یابد، مهم این است که بودجه براساس قیمت هر بشکه چند دلاری تنظیم و تصویب می‌شود. به یقین گزارش رسمی وزارت نفت باید مبنای تصمیم‌گیری قرار گیرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :