• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 1 دی 1401
کد مطلب : 180753
+
-

آشنایی با زندگی و شخصیت لوکا مودریچ بازیکن اهل کرواسی

ربودن توپ طلا از مسی و رونالدو

ربودن توپ طلا از مسی و رونالدو

تب بازی‌های جام‌جهانی فوتبال هنوز داغ است و خاطره فینال عجیب دور قبل و راه پیدا کردن تیم کرواسی به فینال زنده شده است. لوکا مودریچ، بازیکن کروات تیم رئال‌مادرید، در جام‌جهانی روسیه موفق شد بعد از یک‌دهه، توپ طلا را از مسی و رونالدو بگیرد و به نام خود ثبت کند. او حالا یکی از حرفه‌ای‌ترین و محبوب‌ترین بازیکنان فوتبال دنیاست که اگر بدانید چه کودکی سخت و نوجوانی پرماجرایی را گذرانده، داستان زندگی او برایتان جالب‌تر خواهد شد. هفته گذشته او با لباس تیم ملی کرواسی، مدال برنز بازی‌های جام‌جهانی2022 را بر گردن آویخت و جزو ستاره‌های جام‌جهانی قطر بود. با هم درباره‌اش بیشتر می‌خوانیم.

تولد یک استعداد
دوران کودکی لوکا مودریچ که در سال1985 در روستایی کوچک در یوگسلاوی سابق به دنیا آمده، با جنگ استقلال کرواسی همزمان شده بود. همین موضوع دلیلی است برای اینکه در ذهن لوکا، خاطرات خوبی از دوران کودکی باقی نمانده باشد. مادرش خیاط بود و پدرش یک ارتشی که مسئول فنی فرودگاه شده بود. لوکا از همان کودکی با سختی‌های زندگی مواجه شد. خانواده‌اش ناچار شدند به‌دلیل شغل پدر، به شهری کوچک نقل‌مکان کنند و از آنجا که اوضاع مالی قابل‌تعریفی نداشتند، در یک هتل قدیمی ساکن شدند. جنگ بود و ویرانی، خانواده مودریچ تلاش می‌کردند لوکای کوچک متوجه نشود خانه‌شان در جنگ ویران شده و پدربزرگش هم کشته شده است. لوکا آن روزها شیفته فوتبال بود و در این ورزش استعداد هم داشت، به همین دلیل فوتبال را از پارکینگ هتل محل اقامت خود شروع کرد و بعد وارد کمپ‌های فوتبال شد. اسطوره‌های ورزشی لوکا در آن سال‌ها، فرانچسکو توتی و بوبان بودند. لوکا در تیم‌های محلی درخشید و توجه مسئولان باشگاه دیناموزاگرب را جلب کرد. در همان زمان توانست به سیستم پرورش استعدادهای جوان این باشگاه راه پیدا کند.

درخشش با رئال‌مادرید
درخشش لوکا مودریچ در تاتنهام به حدی بود که این تیم نهایتا در برابر پیشنهادهای وسوسه‌برانگیز تیم‌های بزرگ باشگاهی جهان تسلیم شد و مرد شماره یک میانه زمین‌اش را در اواسط سال2012 راهی لالیگا و رئال‌مادرید کرد. این انتقال تا مدت‌ها مورد‌سرزنش شدید طرفداران تیم تاتنهام بود. لوکا برای 5سال راهی رئال‌مادرید شد و با این تیم جام‌باشگاه‌های اسپانیا را گرفت. رئال‌مادرید تیم رؤیایی لوکا بود و او با این تیم افتخارات زیادی به‌دست آورد. جام لالیگا، جام‌حذفی، 2سوپر‌کاپ قهرمانی باشگاه‌های اسپانیا، 3جام قهرمانی یوفا، 4جام قهرمانی باشگاه‌های اروپا و 3قهرمانی جام باشگاه‌های جهان، تجربه‌های موفقیت‌آمیز لوکا با این تیم است.

کاپیتانی با مدال برنز
 لوکا مودریچ، کاپیتان 37ساله کرواسی که به بازنشستگی نزدیک شده، در شب سوم شدن تیمش در جام‌جهانی قطر، این اتفاق را همراه فرزندانش جشن گرفت. حالا او هم مدال نقره جام‌جهانی را در ویترین افتخاراتش دارد و هم مدال برنز را به‌دست آورده است. لوکا که در بازی آخر تیمش در این مسابقات، با درخشش خود چشم‌ها را خیره کرد، بعد از سومی کرواسی در جام‌جهانی2022 قطر این افتخار را با فرزندانش جشن گرفت. ایلیا لونچارویچ، مربی فوتبال و ملی‌پوش سابق کرواسی درباره لوکا مودریچ و عملکردش در این مسابقات گفته است: «در پست هافبک دفاعی مجذوب لوکا شدم. آنقدر مسئولیت‌پذیر است، آنقدر کاپیتان است که باید برایش کلاه از سر برداشت. او توانایی و جدیت بسیاری نشان داد. آمادگی بدنی او باورنکردنی است. آن روح مودریچ، آن انرژی در میدان که هر جا که لازم باشد، به آنجا می‌رسد... نگاه می‌کنی و باور نمی‌کنی که یک نفر در آن سن این همه بازی پشت سر هم انجام داده و وظایف خود را به‌طور کامل انجام دهد. این باور نکردنی است. یک هافبک 37ساله که این چنین بازی کند، باورنکردنی است.»

ملی‌پوش افتخارآفرین
لوکا در 162بازی ملی 23گل به ثمر رسانده از تیم ملی کرواسی خداحافظی نکرد، ولی بعید است با توجه به سنش در جام‌جهانی بعدی حاضر باشد. هرچند با توجه به نزدیکی یورو2024 احتمال دارد در آلمان باز هم بازوبند بلیزرها را بر دست ببندد. لوکا که سال2010 با وانسیا بوسنیچ ازدواج کرد، 3فرزند به نام‌های ایوانو، اِما و سوفیا دارد. مودریچ یکی از 10فوتبالیستی است که در تاریخ این ورزش موفق شده‌اند توپ طلایی جام‌جهانی را به‌خود اختصاص بدهند؛ 10فوتبالیست متشکل از پائولو روسی، دیه‌گو مارادونا، سالواتوره شیلاچی، روماریو، رونالدو، اولیور کان، زین‌الدین زیدان، دیه‌گو فورلان، لیونل مسی و لوکا مودریچ. در این فهرست از نام‌های بزرگی مثل پلاتینی، فان‌باستن، ماتیوس، کاکا، پیرلو، اینیستا، کریستیانو رونالدو، نیمار و امباپه خبری نیست. به همین علت است که وقتی از مودریچ به‌عنوان یکی از بهترین ستاره‌های تاریخ جام‌جهانی یاد می‌کنیم، اغراق نکرده‌ایم.

در مسیر موفقیت
لوکا در 18سالگی با نمایش بازی‌های فوق‌العاده در طول یک فصل، موفق به کسب نخستین جایزه خود در رده بهترین بازیکن لیگ بوسنی‌و‌هرزگوین شد. در سال2004 برنده جایزه امید اول فوتبال کرواسی شد. او از سال2005 دوباره به دیناموزاگرب بازگشت و 3فصل طلایی را در این تیم سپری کرد. از موفقیت‌های لوکا در این 3فصل می‌توان به کسب 2مقام قهرمانی و همچنین دریافت دومین جایزه بهترین بازیکن لیگ کرواسی اشاره کرد. درخشش مودریچ در دیناموزاگرب باعث شد تاتنهام در آوریل2008 با ثبت رکورد جدیدی در تاریخ فوتبال این باشگاه قدیمی برای جذب یک بازیکن، لوکا مودریچ جوان را به خدمت بگیرد. قرارداد مودریچ با تاتنهام 6ساله و به ارزش 16.5میلیون پوند بود اما انگار مودریچ برای نمایش تمامی استعدادهایش نیازمند یک فضای بزرگ‌تر و حرفه‌ای‌تر بود.

سن مهم نیست
لوکا مودریچ از 15سالگی به تیم ملی نوجوانان کرواسی راه پیدا کرد و بعد از آن بارها با لباس تیم ملی کشورش به زمین فوتبال رفته است. در سال2018 وقتی 32ساله بود، عنوان بهترین بازیکن سال اروپا را از آن خود کرد. به جز مودریچ، ستاره‌هایی چون کریستیانو رونالدو و محمد صلاح هم نامزد دریافت این جایزه بودند اما درنهایت، ستاره کروات بود که به‌عنوان بهترین بازیکن سال اروپا انتخاب شد. اوج درخشش مودریچ در جام‌جهانی2018 و در ترکیب تیم ملی کرواسی بود که موفق شد تیمش را تا فینال هدایت و عنوان بهترین بازیکن جام‌جهانی را از آن خود کند. آنها در فینال مقابل فرانسه بازی کردند و  به نایب‌قهرمانی رسیدند. مودریچ که فرصت پیدا کرد یک جام‌جهانی دیگر هم لباس تیم ملی کشورش را بپوشد، در اظهارنظری پیش از شروع بازی‌های جام‌جهانی قطر گفته بود: «برگزاری جام‌جهانی در فصل زمستان چیزی را تغییر نمی‌دهد. مثل همیشه، به‌دنبال خوب تمرین کردن و در دسترس بودن هستم. سن اهمیتی ندارد؛ کاری که درون زمین انجام می‌دهید مهم است. سرمربی می‌داند که حالم خوب است و وقتی بازی کنم، بهتر هم می‌شوم.»




 

این خبر را به اشتراک بگذارید