• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 1 دی 1401
کد مطلب : 180749
+
-

به بهانه هوای بهاری در استان فارس، سراغ چند جاذبه طبیعی این منطقه رفته‌ایم

زمستان، شیراز، بهار و دیگر هیچ!

فصل سفر به شیراز با بهار گره خورده و عطر بهارنارنج در این فصل هر گردشگری را مدهوش خواهد کرد. اما این بدان معنا نیست که جز روزهای بهاری اردیبهشت، این شهر و استان پذیرای گردشگران نباشد. شیراز و استان فارس همیشه مسافران و گردشگران مختص به‌خود را دارند و در همه روزهای سال به راحتی در شهرها و روستاهای این استان به چشم می‌خورند. در فصل زمستان دوباره تعداد علاقه‌مندان سفر به استان فارس افزایش پیدا می‌کند و دلیل آن هم چیزی نیست جز هوای بهاری که بر فضای شیراز و پیرامونش سایه افکنده است. در ادامه سراغ چند جاذبه طبیعی در این استان رفته‌ایم که در این هوای مطبوع دیدن‌شان خالی از لطف نیست.

در آغوش طبیعت و تاریخ
روستای قلات

روستای قلات یکی از خوش‌آب‌وهواترین مکان‌های طبیعی نزدیک به شیراز است که در حدود ۲۵کیلومتر با این شهر فاصله دارد. طبیعت بکر و چشم‌نواز این روستا در کنار قدمت تاریخی آن سبب شده تا نام روستای قلات به‌عنوان روستای تاریخی و طبیعی در آثار ملی ایران ثبت شود. این روستا در منطقه‌ای کوهستانی قرار‌دارد و در طول سال علاوه بر گردشگران، ورزشکاران زیادی هم برای کوهنوردی به این منطقه سفر می‌کنند. چشم‌انداز روستای قلات از روی بلندی‌های کوه‌های اطراف آن بسیار تماشایی است و به‌منظور جذابیت بیشتر، مسیر ورودی این روستا سنگفرش شده. در روستای قلات خانه‌ها به‌صورت پلکانی از خشت، گل و گچ ساخته شده و همین سبک ساخت باعث جذابیت دوچندان این روستا شده است. کوچه‌باغ‌های روستای قلات با درختان سر به فلک کشیده و تناور احاطه شده و وجود جویبارهای زلال در میان این کوچه‌ها زیبایی آن را دوچندان کرده است. البته 4درخت چنار کهنسال در مرکز روستای قلات به چشم می‌خورند که برای ساکنان این منطقه ارزش بالایی دارند. از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی در روستای قلات می‌توان به آبشارها و چشمه‌های این روستا اشاره کرد که رودخانه‌های چشمه شتری و چشمه انجیری از مهم‌ترین آنها هستند. اطراف رودخانه‌ها و آبشارهای این منطقه را گیاهان دارویی و معطر مانند پونه‌کوهی و آویشن پوشانده‌اند که با شروع فصل بهار درختان گیلاس این روستا شکوفه می‌دهند و زیبایی دوچندانی به مناظر اطراف می‌بخشند. از جاذبه‌های تاریخی روستای قلات می‌توان به کلیسای قلات اشاره کرد. این کلیسای سنگی در گذشته محل عبادت مسیحیان ساکن این منطقه بوده است اما امروزه یکی از دیدنی‌های تاریخی این روستا به شمار می‌رود.

خشت و گل‌های چندهزار‌ساله
روستای دشتک

روستای دشتک که آن را با نام حصار دشتک یا کتل هم می‌شناسند، در دامنه کوهستان‌های شمالی شیراز قرار‌دارد. بر اساس شواهد موجود قدمت این روستا به بیش از چند‌هزار سال می‌رسد و روستای دشتک جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی دارد. گرچه این روستا یکی از بهترین ییلاقات شیراز است اما بازدید از آن در فصل‌های سرد سال نیز خالی از لطف نیست. در طول فصل پاییز این روستا و طبیعت اطراف آن رنگارنگ و تماشایی می‌شود و طبیعت‌دوستان زیادی برای عکاسی و لذت‌بردن از چشم‌اندازهای طبیعی این منطقه به اینجا سفر می‌کنند. خانه‌های روستای دشتک با خشت و گل و به‌صورت پلکانی ساخته شده‌اند. همچنین آب‌وهوای دشتک با مناطق اطراف آن تفاوت زیادی دارد و از بدو ورود به اینجا، هوایی مطبوع و خنک را حس خواهید کرد. اطراف روستای دشتک با سبزه‌زارها، چشمه‌سارها و آبشارهایی زیبا پر شده که زیبایی‌های بی‌نظیری در این منطقه به نمایش گذاشته شده است. در مرکز این روستا چنار کهنسالی به چشم می‌خورد که قدمت آن در حدود 4هزار سال است. از مهم‌ترین چشمه‌های اطراف روستای دشتک می‌توان به سی‌چال، باباجمال، آب‌چغور و بید‌چنگ اشاره کرد که البته چشمه‌های آب‌معدنی اطراف این روستا نیز خواص درمانی زیادی دارند. یک مسیر پلکانی که 1200پله دارد، در این روستا کتل نام دارد و یکی از دیدنی‌های تاریخی و منحصر‌به‌فرد در این منطقه محسوب می‌شود. همچنین از دیگر آثار تاریخی به جای مانده در اطراف این روستا می‌توان به ۶آسیاب قدیمی که در روستای کتل از سال‌های دور باقی مانده اشاره کرد. برای بازدید از این روستای زیبا باید در جاده مرودشت به‌سمت روستای درودزن بروید و از دوراهی کامفیروز وارد جاده روستای دشتک شوید.

بلندترین در جهان!
روستای مارگون

روستای مارگون را به‌عنوان یکی از بلندترین روستاها در استان فارس می‌شناسند که به‌دلیل آبشار معروف آن، گردشگران زیادی در طول سال به این روستا سفر می‌کنند. روستای مارگون در بهار و تابستان آب‌وهوایی دلپذیر و معتدل دارد که این هوای مطبوع در نیمه‌دوم سال کمی سرد می‌شود اما با این حال همچنان مورد‌توجه گردشگران است و علاقه‌مندان زیادی را جذب خود می‌کند. این روستا در گذشته به‌دلیل اقلیم مناسب محل اسکان اقوام عشایر در استان فارس بوده اما به مرور زمان محل اقامت دائمی برخی از عشایر شده است. روستا و آبشار مارگون در شهرستان سپیدان و نزدیکی مرز استان‌های فارس و کهگیلویه‌و‌بویراحمد قرار‌گرفته که یکی از دلایل سرد بودن آن به نسبت باقی روستاهای استان همین موضوع است. دشت‌های اطراف روستای مارگون در بهار پوشیده از لاله‌های واژگون و گل‌های وحشی رنگارنگ می‌شوند و در نزدیکی آبشار مارگون نیز بوته‌های میوه‌های جنگلی به‌وفور یافت می‌شوند. داخل این روستا نیز مملو از باغ‌های سرسبز و پرباری است که در بهار و تابستان به بار می‌نشینند. نکته جالب درباره آبشار مارگون این است که برخلاف دیگر آبشارهای معروف ایران، از رودخانه‌ها سرچشمه نمی‌گیرد و تنها از چشمه جاری می‌شود. این آبشار در ادامه مسیر خود در دامنه‌های اطراف جاری می‌شود و به سپیدان می‌رسد. آبشار مارگون بلندترین آبشار چشمه‌ای جهان است و در فصل زمستان قندیل‌های بلند یخی گرداگرد آن را می‌پوشانند. برای بازدید از این آبشار در فصل‌های سرد سال حتماً وضعیت آب‌وهوای منطقه را بررسی کنید و بعد راهی آبشار شوید. البته در همین روزهای سرد سال روستای مارگون پذیرای مهمان‌های زیادی است که این منطقه را برای استراحت و گردش انتخاب کرده‌اند.

طبیعت بکر و شگفت‌انگیز
روستای تنگ‌براق


روستای تنگ‌براق یکی دیگر از زیباترین روستاهای اطراف شیراز است. این روستا از جنوب به شهرستان‌های مرودشت و سپیدان می‌رسد و به جز جاذبه‌های طبیعی، دیدنی‌های تاریخی فراوانی هم دارد. روستای تنگ‌براق حدود 2هزار متر از سطح دریا بلندتر است و در نواحی کوهستانی سرسبز و خوش‌آب‌وهوا قرار دارد. اطراف روستای تنگ‌براق با مزارع سرسبز و باغ‌های پردرخت پوشیده شده که این ناحیه را بسیار متفاوت و خاص کرده است. خانه‌های این روستا در شیب ملایم کوه قرار‌دارند و چشم‌انداز آنها به مناطق اطراف بسیار زیباست. در طول فصل‌های بهار و تابستان باغ‌های این روستا پر از میوه‌های رنگارنگ و زمین‌های اطراف سرسبز و تماشایی می‌شوند. از مهم‌ترین دیدنی‌های اطراف روستای تنگ‌براق می‌توان به غار طبیعی براق و دریاچه ملاصدرا اشاه کرد. کتیبه‌ای باستانی به خط پهلوی در این روستا کشف کرده‌اند که سبب شهرت دوچندان این منطقه شده است. روستای شیرین و فرهاد، چشمه‌های پالنگان، باتلاق گور بهرام و رودخانه کر از دیگر جاذبه‌های نزدیک این روستا هستند. معروف‌ترین جاذبه طبیعی در روستای تنگ‌براق دره‌ای زیبا و شگفت‌انگیز است که نام این روستا را از روی آن برداشته‌اند. تنگ‌براق در بخش شمالی این روستا قرار‌دارد و بین شکاف کوهستان به‌وجود آمده است. البته آبشار مارگون مقابل این تنگه قرار دارد و آب سد درودزن هم در این دره جاری می‌شود. همچنین آبشار براق در امتداد این رود شکل می‌گیرد و در انتهای این تنگه از کنار صخره غار آهکی براق فرو‌می‌ریزد. اطراف تنگ‌براق با درختان سر‌به‌فلک‌کشیده، چشمه‌های جوشان، رودخانه‌های خروشان، غارهای طبیعی و صخره‌های آهکی محصور شده که جلوه‌ای خاص به منطقه بخشیده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید