• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
دو شنبه 7 خرداد 1397
کد مطلب : 18072
+
-

بلند پروازی‌های زنوزی در تبریز

بعد از کش‌و‌قوس فراوان دیروز تکلیف نهایی مالکیت تراکتورسازی مشخص شد و همان‌طور که همه می‌دانستند زنوزی امتیاز تراکتور را خرید. در بیانیه روابط‌عمومی باشگاه فرهنگی ورزشی تراکتورسازی آمده است: «بعد از اتمام رقابت‌های لیگ‌برتر فصل ۹۶-۹۷ پروسه واگذاری باشگاه تراکتورسازی تبریز آغاز و پس از بررسی‌های دقیق کارشناسی بالاخره سرنوشت مالک جدید باشگاه مشخص شد. اعضای هیات موسس باشگاه پس از بررسی شرایط با انتقال رسمی باشگاه به محمدرضا زنوزی موافقت کردند. مزایده واگذاری ۱۰۰در‌صد سهام باشگاه فرهنگی ورزشی تراکتورسازی تبریز (سهامی خاص) از تاریخ ۲۲اردیبهشت به مدت ۷روز انجام شد.»
  سربازان لیگ یکی شدند
اولین مساله‌ای که بعد از مالکیت زنوزی به ذهن می‌آید وضعیت سربازهاست. از این پس باشگاه تراکتورسازی تبریز یک باشگاه خصوصی به‌حساب می‌آید، دیگر نمی‌تواند جذب بازیکن سرباز کند. تا قبل از مالکیت زنوزی این باشگاه، نظامی بود، ولی از این پس دیگر نظامی نیست و قطعا نمی‌تواند سرباز جذب کند. نظامی نبودن تراکتورسازی احتمالا اتفاق خوشایندی برای هواداران تراکتورسازی است، اما این خبر برای فوتبالیست‌های جوان ایران خبر خوبی نیست. در دو فصل اخیر تراکتورسازی تنها تیم نظامی لیگ‌برتر بوده است. بازیکنانی که سرباز می‌شدند داوطلبانه به این تیم می‌رفتند، هم دوره سربازی‌شان طی می‌شد و هم در لیگ‌برتر بازی می‌کردند، آن‌هم در یک تیم مدعی.
در سال‌های قبل به غیر از تراکتورسازی انتخاب‌های دیگری هم برای بازیکنان بود و بین باشگاه‌های نظامی رقابت در خرید بازیکنان وجود داشت اما با غیرنظامی شدن تراکتورسازی و غیبت ملوان بندرانزلی و فجر سپاسی شیراز در لیگ‌برتر، دیگر باشگاهی نظامی برای بازیکنان وجود ندارد.
  گسترش فروخته می‌شود؟
محمدرضا زنوزی مالک باشگاه گسترش فولاد در راستای بحث خصوصی در مزایده باشگاه تراکتورسازی توانست امتیاز این تیم را در اختیار بگیرد. در همین راستا با توجه به حضور زنوزی در تراکتورسازی قرار است وضعیت گسترش فولاد هم طی امروز و فردا مشخص شد. یکی از موضوعات مطرح شده بحث انتقال امتیاز این باشگاه به باشگاه ماشین‌سازی دیگر تیم تبریزی است. با توجه به اینکه محمدرضا زنوزی رسما مالک باشگاه تراکتورسازی تبریز شد، ظاهرا این سرمایه‌دار فوتبالی دیگر انگیزه‌ای برای مالکیت و مدیریت باشگاه گسترش فولاد تبریز ندارد. ، زنوزی تصمیم گرفته باشگاه گسترش فولاد تبریز را به بخش خصوصی بفروشد. در این زمینه گفته می‌شود قیمت پایه برای فروش باشگاه گسترش فولاد تبریز، ۱۰میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. حالا باید دید با این مبلغ چند مشتری به‌سراغ باشگاه گسترش فولاد تبریز می‌روند.
  نصیرزاده: زنوزی می‌تواند گسترش را داشته باشد
هوشنگ نصیرزاده مدیرعامل گسترش هم در این مورد گفت: «زنوزی هیچ سمتی در هیات مدیره باشگاه ندارد. اسناد و مدارکی در باشگاه موجود است و در ثبت شرکت‌های استان آذربایجان‌شرقی به‌ثبت رسیده که اعلام می‌کند افراد دیگری در هیات مدیره باشگاه گسترش فولاد تبریز حضور دارند. در کل روی کاغذ زنوزی مسئولیتی در باشگاه گسترش فولاد ندارد. فکر نمی‌کنم در این خصوص مشکلی به‌وجود بیاید و در چند روز آینده همه این مسائل حل می‌شود. زنوزی کاملا با اساس نامه فدراسیون فوتبال آشناست و خودش می‌داند چطور در این مورد حرکت کند.»
  AFC اجازه نمی‌دهد 
یکی از مدیران ارشد فدراسیون فوتبال که در مقطع زمانی فعلی نمی‌خواهد نامش فاش شود در این زمینه گفت: «طبق قوانین فدراسیون فوتبال و قوانین حرفه‌ای سازی AFC یک فرد یا مجموعه نمی‌تواند در یک رده رقابتی فوتبال یک کشور به طور مستقیم یا غیر مستقیم مالک دو باشگاه بوده یا منابع مالی آنها را تامین کرده یا به هر دلیلی روی تصمیمات دو باشگاه تاثیر‌گذار باشد. مثلا یک فرد یا مجموعه می‌تواند مالکیت دو باشگاه را به‌طور مستقیم یا غیر مستقیم در لیگ‌برتر و لیگ یک داشته باشد اما همزمان در یک رده یعنی دو تیم در لیگ‌برتر یا دو تیم همزمان در لیگ یک این امکان وجود نداشته و تخلف قانونی محسوب می‌شود. حتی اگر آن فرد یا مجموعه روی کاغذ هیچ‌گونه سمت و تاثیری روی یکی از دو باشگاه نداشته باشد اما اگر بعدا با اسناد و مدارک ثابت شود که به‌طور مستقیم یا غیر مستقیم منابع مالی آن باشگاه را تامین می‌کرده است ضمن برخورد سخت قانونی با این تخلف جلوی فعالیت آن باشگاه هم گرفته می‌شود. بر همین اساس سندسازی هم فایده‌ای نداشته و مسئولان مربوطه باید فکری برای مالکیت باشگاه گسترش فولاد بکنند و اگرنه جلوی فعالیت آن در لیگ‌برتر گرفته می‌شود.»
 تسویه با ساغلام هدف اول
زنوزی در اولین اقدام خود درصدد است، تکلیف بدهی ارطغرول ساغلام را مشخص کند. از قرارداد ساغلام سرمربی ترکیه‌ای تیم تراکتورسازی 150هزار دلار باقیمانده و مالک جدید تیم تراکتورسازی تبریز به دنبال پرداخت این بدهی است تا تراکتورسازی از این بابت بدهی نداشته باشد. قرار است بدهی ساغلام در ترکیه به این مربی پرداخت شود تا خطر شکایت او و جریمه احتمالی این تیم را تهدید نکند. ارطغرول ساغلام برای هدایت تیم تراکتورسازی در 10بازی لیگ‌برتر و 6بازی لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا به این تیم پیوسته بود که در 16بازی تنها 4پیروزی در لیگ‌برتر کسب کرده و در آسیا بردی را به‌دست نیاورد. ساغلام حدود دو هفته پیش با تیم کایسری اسپور ترکیه به توافق رسیده و هدایت این تیم را برعهده گرفت.

  بحـران سـربازی
 با واگذاری تراکتور، در لیگ‌برتر دیگر تیم نظامی نداریم

سرانجام همان‌طور که انتظار می‌رفت کار انتقال سهام تراکتورسازی به محمدرضا زنوزی به پایان رسید و مالک گسترش‌فولاد به‌طور همزمان صاحب بزرگترین باشگاه فوتبال تبریز هم شد. گذشته از مسایل قانونی و حرفه‌ای این اتفاق، مهم‌ترین حاشیه انتقال تراکتورسازی به زنوزی این است که این مجموعه از حالا به بعد دیگر باشگاه نظامی محسوب نمی‌شود و قادر به جذب بازیکنان سرباز نیست. طی چند سال گذشته، تراکتورسازی زیر نظر سپاه پاسداران اداره می‌شد و به همین دلیل از حضور بازیکنان سرباز استفاده می‌کرد. در این مدت بسیاری از بازیکنان لیگ برتری که مشمول می‌شدند، با ارسال دفترچه به نظام وظیفه مقدمات انتقال‌شان به تراکتورسازی را فراهم می‌کردند و با یک سال‌ونیم حضور در این باشگاه، خدمت سربازی‌شان را پشت‌سر می‌گذاشتند. از حالا به بعد اما تراکتور دیگر باشگاه نظامی نیست و خبر بدتر اینکه لیگ‌برتر باشگاه نظامی دیگری هم ندارد. به این ترتیب مشخص نیست در لیگ هجدهم بازیکنان سرشناسی که مشمول می‌شوند خدمت‌شان را کجا باید پشت‌سر بگذارند؟  عجیب‌تر از همه اینکه فقدان باشگاه‌های نظامی در لیگ‌برتر می‌تواند در طول سال‌های بعد هم تداوم داشته باشد. در حال حاضر در دسته اول ملوان و فجرسپاسی به‌عنوان دو باشگاه نظامی فعالیت دارند. فجر فصل گذشته تا آستانه صعود به لیگ‌برتر پیش رفت، اما ملوان وضع خوبی نداشت. تازه انزلی‌چی‌ها فصل جدید را باید با 6امتیاز منفی آغاز کنند که این مساله کار صعود آنها به لیگ نوزدهم را هم بسیار دشوار می‌کند. با این شرایط بازیکنان سرباز فوتبال ایران احتمالا ناچار خواهند شد برای گذران خدمت راهی دسته اول شوند؛ اتفاق عجیبی که روی مسیر زندگی و سرنوشت حرفه‌ای آنها تاثیر خواهد گذاشت. البته شاید شرایط موجود یک توفیق اجباری برای اصلاح همیشگی قانون خدمت سربازی فوتبالیست‌ها باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید