• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 7 خرداد 1397
کد مطلب : 18018
+
-

عاشقانه‌های کیم و ترامپ

کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی، در دیدار با رئیس‌جمهور کره‌جنوبی بر ملاقات با دونالد ترامپ پافشاری کرده است

عاشقانه‌های کیم و ترامپ

6‌ماه پیش،  تصورش هم غیرممکن بود اما رهبر کره‌شمالی، ‌ به‌شدت در پی تعامل بیشتر با جامعه جهانی است و با «عزمی راسخ» خواستار برگزاری نشست تاریخی با رئیس‌جمهور آمریکا در سنگاپور است. به گزارش بی‌بی‌سی‌، ‌ کیم جونگ اون،  ‌در دیدار غافلگیرکننده شنبه با مون جائه این رئیس‌جمهور کره‌جنوبی،  علاوه بر اصرار به ملاقات با ترامپ، ‌ بر تعهد کشورش بر خلع سلاح هسته‌ای تأکید کرده است. این دومین دیدار دوطرف در چند هفته گذشته به شمار می‌رود. رهبر کره‌شمالی در حالی اینگونه موضع‌گیری کرده است که ترامپ آخر هفته گذشته،  ‌در نامه‌ای،  ‌رسما از لغو نشست 12ژوئن (22خرداد) با کیم جونگ اون خبر داد. او البته در چرخشی عجیب و غیرمنتظره،  شنبه اعلام کرد که تاریخ این نشست تغییر نکرده و اوضاع «خیلی خوب پیش می‌رود». اظهارات غافلگیرکننده کیم جونگ اون در نشست غیرمنتظره شنبه،  در صحبت‌های رئیس‌جمهور کره‌جنوبی و همینطور گزارش خبرگزاری رسمی کره‌شمالی نقل شده است.

مون جائه گفته کیم توافق کرده است که نشست 12ژوئن با موفقیت برگزار شود و « یک‌بار دیگر بر تعهدش برای خلع سلاح هسته‌ای کامل شبه‌جزیره کره تأکید کرده است». او البته در این ملاقات گفته که مطمئن نیست آمریکا ثبات رژیم او را تضمین کند. مون گفته است: «چیزی که کیم درباره آن نگران است این است که آیا کشورش می‌تواند به قولی که آمریکا درباره پایان دادن به روابط خصمانه بااین کشور داده اطمینان کند یا نه.»

براساس بیانیه خبرگزاری کی‌سی‌ان‌ای،  2رهبر در این ملاقات مذاکراتی صریح داشته‌اند و کیم بر « عزم راسخ خود درباره مذاکرات تاریخی» تأکید کرده است. او همچنین خواستار همکاری برای تعیین یک مکانیسم برای برقراری صلح دائم و پایدار شده است.

در این بیانیه همچنین آمده است که رهبران 2کشور،  روز جمعه مذاکرات خود را ادامه خواهند داد.

چرخش اساسی در کاخ سفید

با وجود «عزم راسخ» کیم برای ملاقات با ترامپ،  در کاخ سفید تزلزل و اختلاف نظر درباره این دیدار بیداد می‌کند. ترامپ پنجشنبه در نامه‌ای به کیم جونگ اون اطلاع داد که نشست سنگاپور به‌خاطر «خصومت آشکار» کره‌شمالی لغو شده است اما در صحبت‌هایی بعد از انتشار عمومی نامه، ‌ از احتمال برگزاری نشست در تاریخی دیگر صحبت کرد. شنبه اما ورق کاملا برگشت و ترامپ صراحتا اعلام کرد که اوضاع خیلی خوب پیش می‌رود؛ «نگاه ما به 12ژوئن در سنگاپور است. این تاریخ تغییر نکرده است.»

ترامپ در حالی بر برگزاری این نشست در تاریخ مقرر اصرار می‌کند که رسانه‌های آمریکایی به نقل از مقامات ارشد کاخ سفید اعلام کرده‌اند نمی‌توان نشست بین آمریکا و کره‌شمالی را در تاریخ مقرر برگزار کرد. ترامپ اما این گزارش‌ها را رد کرد و در توییتر به روزنامه نیویورک‌تایمز برای انتشار چنین گزارشی به‌شدت حمله و آن را متهم به استفاده از منابع جعلی کرد. این در حالی است که رسانه‌ها در آمریکا،  حتی صدای این مقام ارشد آمریکایی را هم منتشر کرده‌اند.
این گزارش‌ها درست باشد یا نه،  ترامپ به شیوه خودش عمل می‌کند و کاخ سفید اعلام کرده است یک تیم از کارشناسان آمریکایی به سنگاپور سفر می‌کنند تا مقدمات برگزاری ملاقات ترامپ با کیم را فراهم کنند.

پروسه سخت پیش‌رو

درصورتی که این نشست برگزار شود،  ‌موضوعات مهم گسترده‌ای باید مورد بحث قرار بگیرند. مون جائه این در سخنان خود بعد از ملاقات با کیم جونگ اون،  گفته است: «آمریکا و کره‌شمالی هدف مشترکی دارند اما برای رسیدن به یک نقشه راه که رسیدن به این هدف مشترک را میسر می‌کند، ‌ به مذاکرات زیادی نیاز است و این پروسه می‌تواند بسیار سخت باشد.» سختی این پروسه،  به گفته کارشناسان، ‌ بیشتر به تفاوت دیدگاه 2کشور آمریکا و کره‌شمالی برای خلع سلاح هسته‌ای بازمی‌گردد. اینطور که به‌نظر می‌رسد،  آمریکا می‌خواهد همان ابتدا،  کره‌شمالی خلع سلاح شود و بعد امتیاز‌های وعده‌داده شده را به رژیم کره‌شمالی بدهد. در مقابل اما کیم جونگ اون رویکردی چند‌مرحله‌ای می‌خواهد که براساس آن،  دوطرف گام به گام به تعهدات خود عمل کنند. درخواست اصلی کره‌شمالی،  احتمالا لغو تحریم‌ها و کاهش حضور نظامی آمریکا در کره‌جنوبی خواهد بود. فراتر از این‌ها، ‌ کره‌شمالی همچنین از آمریکا این تضمین را می‌خواهد که هرگز موجودیت رژیم کره‌شمالی را تهدید نکند و زیر سؤال نبرد.

امیدواری چین به برگزاری نشست

در همین حال چین در پی صحبت‌های امیدوارکننده ترامپ و کیم درباره برگزاری نشست، ‌ از این تحول مثبت استقبال کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید