• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 7 خرداد 1397
کد مطلب : 17981
+
-

حضور دوباره سهام بیمه‌ها در فهرست خصوصی‌سازی


سهام شرکت‌های بیمه، بار دیگر در فهرست واگذاری‌های سال 97سازمان خصوصی‌سازی قرار گرفت. اواخر پارسال سازمان خصوصی‌سازی سهام چند شرکت بیمه را در بورس عرضه کرد. در جریان این عرضه‌ها در 2مرحله اهلیت متقاضیان خرید سهام بیمه‌ها در مراجع ذی‌ربط به تأیید نرسید.

به گزارش ایسنا، زمستان پارسال ۱۷.۳ درصد از سهام شرکت بیمه البرز به کنسرسیومی متشکل از 3نهاد وابسته به صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی واگذار شد اما در نهایت در بهار امسال اعلام شد این معامله قطعی نشده است.



دلایل تأیید نشدن صلاحیت

علی صحرایی، معاون بورس تهران در این‌باره گفت: صلاحیت خریدار این سهام به تأیید بیمه مرکزی نرسید بنابراین معامله قطعی نشده است.

جعفر سبحانی، سخنگوی سازمان خصوصی‌سازی در مورد فرایند عرضه این سهام و علت تأیید نشدن خریدار قبلی گفت: یک بخش از تأیید نشدن صلاحیت‌ها مربوط به بورس و بخش دیگر مربوط به بیمه مرکزی بود. فکر می‌کنم صلاحیت خریدار بیمه اتکای امین را بورس تأیید نکرد و از طرفی خریدار بیمه البرز را بیمه مرکزی تأیید نکرد. طبیعتا این به این معنی نیست که این شرکت‌ها بار دیگر عرضه نشوند. تصور من این است که اینها خریدار دارند. به گفته او، فرایند تأیید صلاحیت خریداران سهام 2شرکت بیمه البته پس از واگذاری در نهادهای ذی‌ربط طی می‌شود.



شرایط فروش سهام بیمه‌ها

همین موضوع موجب شد تا بار دیگر نام سهام بیمه البرز و همچنین بیمه اتکایی امین در دور جدید واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی‌ در فهرست فروش درج شود. قرار است ۱۷.۳۴ درصد از سهام شرکت بیمه البرز و ۱۱.۴۴ درصد از سهام بیمه اتکایی امین در تاریخ ۲۸ خردادماه سال ۱۳۹۷ در بورس واگذار شود.

در اطلاعیه عرضه سهام بیمه البرز درباره شرایط واگذاری این سهم آمده است، خریدار می‌تواند یکجا نقد یا نقد و اقساط مبلغ سهام را پرداخت کند. در حالت نقد و اقساط ۳۰درصد مبلغ باید به‌صورت نقدی و مابقی به‌صورت اقساط طبق شرایط اعلام شده پرداخت شود. تعداد سهام قابل عرضه بیمه البرز ۶۹۳میلیون و ۶۶۶هزار سهم است که قیمت پایه آن ۱۰۸ تومان و ۹ ریال می‌شود. قیمت پایه برای فروش هر سهم ۱۰۸ تومان اعلام شده است.

همچنین ۲۸۵ میلیون و ۹۹۶ هزار سهم بیمه اتکایی امین، معادل ۱۱.۴۴ درصد از کل سهام این شرکت در همان روز عرضه خواهد شد. فروشنده این سهام سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از شرکت سرمایه‌گذاری‌های خارجی اعلام شده است. قیمت پایه هر سهم در این عرضه ۱۲۵ تومان و ۴ ریال است. این سهام در بازار دوم فرابورس ایران عرضه خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید