• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 7 خرداد 1397
کد مطلب : 17968
+
-

بیم و امید بانکداران از بازگشت تحریم‌ها


در روزی که مجلس در نشستی غیرعلنی با حضور رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد به این جمع‌بندی رسید که برای حل و فصل مشکلات بانکی یک برنامه زمان‌بندی‌شده تدوین شود، 2بانکدار ایرانی به ارزیابی بیم و امید ناشی از بازگشت تحریم‌های بانکی پرداختند و بر ضرورت افزایش شفافیت و رعایت استانداردهای بین‌المللی تأکید کردند. به گزارش ایبنا، مدیرعامل بانک صادرات، آینده روابط بانکی ایران با سایر کشور‌ها را به مذاکرات سیاسی منوط دانست و چشم‌انداز این مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد.

حجت‌الله صیدی درباره تأثیر خروج آمریکا از برجام بر روابط بانکی ایران گفت: احتمالا برخی محدودیت‌های بین‌المللی با این خروج افزایش می‌یابد و روابط بانکی ایران تحت‌تأثیر قرار خواهد گرفت؛ به‌خصوص بانک‌هایی که با بانک‌های آمریکایی همکاری زیادی دارند در روابط با این بانک‌ها با مشکلاتی مواجه می‌شوند. او تأکید کرد: البته بانک‌های کوچک و متوسط اروپایی و حتی آسیای جنوب‌شرقی مانند چین و هند بعید است تغییری در وضعیت همکاری‌شان ایجاد کنند اما در نهایت باید منتظر اعلام نظر مذاکرات ماند؛ البته امیدواریم مذاکرات سیاسی با اتحادیه‌های اروپا نتایج خوبی داشته باشد و این مذاکرات می‌تواند راهکاری برای همکاری بانک‌های ایرانی با بانک‌های کوچک و متوسط باشد که برای ایران نیز کافی است.

مدیرعامل بانک صادرات با بیان اینکه همکاری با بانک‌های چینی زیاد تحت‌تأثیر خروج آمریکا قرار نخواهد گرفت، اعلام کرد: مگر اینکه چین در جنگ تجاری خواستار معامله خاصی با آمریکا باشد. او افزود: در مورد بانک‌های کشور‌های همسایه مانند ترکیه و روسیه محدودیت زیادی پیش‌بینی نمی‌شود، البته همواره در همکاری با بانک‌های کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با افت وخیز‌هایی مواجه بوده‌ایم؛ بنابراین معتقدم وضع روابط بانکی نسبت به قبل از خروج آمریکا تفاوتی نداشته باشد.

او درباره وضعیت روابط کارگزاری بانک صادرات گفت: بانک صادرات قبل از تحریم‌ها با 3هزار بانک روابط کارگزاری داشت و بعد از تحریم‌ها این روابط معلق شد اما بعد از برجام روابط کارگزاری برقرار شده است. مدیرعامل بانک صادرات در پایان گفت: از آنجا که برای این بانک استثنائاتی ایجاد شد، بنابراین نتوانستیم با بانک‌های بزرگ ارتباط برقرار کنیم و تنها با بانک‌های کوچک و متوسط همکاری می‌کنیم.



تغییر عملیات حسابداری بانک‌ها به یورو

مدیرعامل بانک رفاه کارگران از برقرار بودنروابط بانکی ایران با دنیا خبر داد و گفت: عملیات حسابداری به یورو تغییر کرد که نظام بانکی آن را به فال نیک می‌گیرد. محمدعلی سهمانی درباره پیش‌بینی فعالیت سیستم بانکی در آینده با توجه به خروج آمریکا از برجام گفت: سیستم بانکی می‌تواند با ارتقای استانداردهای فعالیت خود و همچنین تطبیق شاخص‌های مختلف عملکردی با استانداردهای بین‌المللی و افزایش توانمندی و ظرفیت‌سازی‌ جدید، به ارتباط خود با بانک‌های دنیا ادامه دهد.

او با اشاره به اینکه البته نباید انتظار ارتباط با بانک‌های بزرگ دنیا را که فعالیت مستقیم با آمریکا دارند، داشته باشیم، گفت: اما می‌توان ارتباط با بانک‌های متوسط دنیا را که پیش از این هم با ایران همکاری داشتند و فعالیت آنها با آمریکا نیز بسیار محدود است، ادامه داد.


   تعیین زمان‌بندی حل‌وفصل مشکلات بانکی

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در جلسه غیرعلنی دیروز مجلس پیشنهادهایی برای رفع مشکلات بانکی بررسی شد، گفت: یک برنامه زمان‌بندی‌شده برای حل و فصل مشکلات بانکی تعیین شد. علی لاریجانی، درباره جلسه غیرعلنی مجلس که با حضور مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی و ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی برگزار شد، توضیح داد: مرکز پژوهش‌های مجلس بحث‌هایی را  در مورد حل برخی مشکلات بانک‌ها برای کمک به تولید کشور، استقلال بانک مرکزی و اصلاحاتی که باید در قانون بانکداری و بانک توسعه‌ای انجام شود، مطرح کرد و پیشنهادهایی نیز ارائه شد. لاریجانی با بیان اینکه یک برنامه زمان‌بندی‌شده برای حل و فصل این مسائل در نظر گرفته شده است، گفت: خوشبختانه بین آرای مرکز پژوهش‌ها، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد همگرایی‌هایی در بخش‌های مهمی وجود داشت که کمک می‌کند قوای مختلف اصلاحات را انجام دهند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید