• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 1 آذر 1401
کد مطلب : 177783
+
-

خانه بی‌مدیر

خانه سینما با گذشت بیش از ۲‌ماه از برگزاری مجمع عمومی و انتخاب اعضای هیأت مدیره هنوز مدیرعامل ندارد

سینما
خانه بی‌مدیر

خانه بی‌مدیر، شرح حال این‌روزهای خانه سینما‌ست. جامعه اصناف سینمایی کشور، هنوز به جمع‌بندی برای انتخاب مدیر نرسیده است. طبق اساسنامه تا زمانی که مدیرعامل خانه سینما مشخص نشده، رئیس هیأت مدیره عهده‌دار وظایف مدیر می‌شود. رئیس هیأت مدیره هم محمد‌مهدی عسگرپور است که همزمان مدیر خانه هنرمندان نیز هست. پیگیری‌های خبرنگار همشهری حکایت از آن دارد که هیچ‌کدام از گزینه‌های هیأت مدیره حاضر به پذیرش مدیرعاملی خانه سینما نشده‌اند. در واقع این مهم‌ترین دلیل بی‌مدیر‌ماندن خانه سینما‌ست. جامعه اصناف سینمایی کشور که تا اواخر دهه80، صرفا نامی آشنا برای اهالی سینما بود، پس از ماجراهایی طولانی که محصول اختلاف‌نظر مدیران سینمایی وقت با مدیران خانه سینما بود، منحل شد؛ انحلالی که افکار عمومی را نسبت به خانه سینما حساس کرد. دو‌قطبی شمقدری- عسگرپور، یکی از سرگرمی‌ها و دلمشغولی‌های دوستداران سینما در انتهای دهه80 و ابتدای دهه90 بود. زمانی که خانه سینما نه به واسطه فعالیت صنفی که به‌دلیل تعطیلی و ایستادگی مدیرش در مقابل وزارت ارشاد دولت دهم، به شهرت عمومی هم رسیده بود. بازگشایی خانه‌سینما در اوایل تشکیل دولت یازدهم، پایانی بر خبرسازی جامعه اصناف سینمایی کشور بود که با روی کار آمدن مدیرانی همسو در وزارت ارشاد، دیگر خبری از دوقطبی‌سازی‌ هم نبود. با حدود یک دهه فعالیت صنفی آرام و بی‌تنش، خانه سینما به مرور از متن اخبار به حاشیه رانده شد و البته عملکردش هم در مقاطع حساس با واکنش‌هایی اغلب منفی از سوی اعضایش مواجه شد. مهم‌ترین انتقادی که در این سال‌ها به خانه سینما وارد شده «بی‌عملی» مدیرانش بوده که نمودش را می‌توان در همین ناتوانی در انتخاب مدیرعامل هم مشاهده کرد. خانه سینما که در این سال‌ها انتقاد زیادی نسبت به عملکردش وارد بوده، در دور تازه فعالیت‌هایش پیش از هر کاری هم باید مدیرعاملش را انتخاب کند.

یک مدیر برای 2خانه 
این تحلیل مهر از وضعیت امروز خانه سینما‌ست: «بیش از ۲ ماه از انتخابات شانزدهمین دوره هیأت مدیره خانه سینما می‌گذرد اما هنوز خبری از معرفی مدیرعامل مهم‌ترین نهاد صنفی سینمای ایران به گوش نمی‌رسد. این در حالی است که هربار از هرکدام از اعضای هیأت مدیره درباره زمان معرفی مدیرعامل خانه سینما سؤال پرسیده می‌شود، تنها به کلمه به‌زودی اکتفا می‌کنند.
براساس اساسنامه خانه سینما، هیأت مدیره موظف است ظرف حداکثر ۲ ماه پس از انتخابات، نسبت به استخدام مدیرعامل خانه سینما اقدام کند و تا زمانی که مدیرعامل خانه سینما منصوب نشده است، رئیس هیأت مدیره عهده‌دار وظایف مدیرعامل خواهد بود.
محمدمهدی عسگرپور به‌عنوان رئیس هیأت مدیره خانه سینما انتخاب شده است، این تهیه‌کننده و کارگردان سینما در گذشته نیز تجربه مدیرعاملی خانه سینما را داشته و هم‌اکنون به‌عنوان مدیرعامل خانه هنرمندان مشغول به فعالیت است.
باید دید خانه سینما چه گزینه‌ای را برای مدیرعاملی خانه سینما که درگیر بحران‌های مختلفی است انتخاب می‌کند، آیا بعد از گذشت چندین دوره استفاده از حضور سینماگران در سمت مدیرعاملی خانه سینما، بخت خود را با انتصاب یک مدیر غیرسینمایی البته با تجربه مدیریت سینمایی امتحان می‌کند؟
از بین گزینه‌های مختلفی که گفته می‌شود هیأت مدیره خانه سینما روی آن فکر می‌کند، می‌توان به مجید مسچی، مدیرعامل سابق مؤسسه «سینماشهر» اشاره کرد که سال‌ها تجربه مدیریت در این مؤسسه را داشته و در حوزه توسعه زیرساخت‌های سینمای ایران فعال بوده است.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید