• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 1 آذر 1401
کد مطلب : 177773
+
-

راه‌اندازی تراموا در تهران از پیشنهاد تا واقعیت

راه‌اندازی تراموا در تهران بحث تازه‌ای نیست. اجرای این طرح بلندپروازانه برای کمک به حمل‌ونقل عمومی پایتخت مدت‌هاست از سوی مدیران شهری و برخی کارشناسان این حوزه مطرح می‌شود اما اینکه این مد حمل‌ونقل ریلی در شهری با ویژگی‌های تهران می‌تواند به باز کردن گره‌های ترافیکی شهر کمک کند، هنوز مورد مناقشه است.
به گزارش همشهری آنلاین، شهردار تهران اوایل آبانماه امسال بود که از آغاز مطالعات راه‌اندازی تراموا در پایتخت خبر داد و گفت: «دو یا سه خط در تهران امکان بارگذاری تراموا را دارد که مطالعات و بازدید از خارج از کشور در این راستا انجام و 2 جلسه در این زمینه برگزار شده است. اگر امکان اجرای طرح مهیا شود، اقدامی در دسترس‌تر و آسان‌تر خواهد بود.» علیرضا زاکانی با بیان اینکه در اجرای تراموا تکیه بر محور دماوند- انقلاب- آزادی به‌عنوان محور رکن شهر است، اضافه کرد: «برآورد ما این است که شرایط را به‌گونه‌ای تنظیم کنیم که هر 5دقیقه امکان جابه‌جایی مسافر وجود داشته باشد که به توسعه و تغییر چهره شهر کمک خواهد کرد. در این زمینه وارد مذاکره شده و موارد را دنبال می‌کنیم.» در ادامه این بحث، رئیس شورای شهر هفته گذشته در این‌باره اظهارنظر کرد و گفت: «راه‌اندازی تراموا درتهران نیاز به بررسی دقیق و ویژه دارد و باید در خیابان‌های کم تقاطع اجرا شود.» مهدی چمران با بیان اینکه نتایج تردد اتوبوس‌های برقی در تهران مثبت بوده اضافه کرد:«برای مسیرهای طولانی می‌توان از این اتوبوس‌ها استفاده کرد. برخی مواقع قطاری از اتوبوس‌ها پشت چراغ قرمز می‌مانند؛ بنابراین اگر تراموا اجرا شود و پشت ترافیک بماند، تفاوتی با اتوبوس‌های موجود نخواهد داشت.»

اول اتوبوس ومترو ؛بعد تراموا و مونوریل
ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران اما درباره راه‌اندازی تراموا در تهران نظر متفاوتی دارد. او در گفت‌وگو با همشهری آنلاین بیان کرد: «حمل‌ونقل‌هایی مثل تراموا و مونوریل زمانی کارآمد است که دیگر شکل‌های حمل ونقل عمومی مثل اتوبوسرانی و مترو کامل و زیرساخت‌های آن فراهم باشد. تراموا در واقع مکمل ناوگان حمل‌ونقل عمومی است. این در حالی است که ما هنوز در بحث حمل‌ونقل عمومی تهران دچار ضعف‌هایی هستیم. تعداد قطارهای مترو کامل نیست؛ ایستگاه‌های افتتاح نشده داریم و اتوبوسرانی تهران با مشکلات جدی مثل تعداد بالای اتوبوس‌های فرسوده مواجه است.» امانی با بیان اینکه مخالفتی با ایجاد تراموا در تهران نداریم، گفت: «ابتدا باید کاستی‌ها جبران شود، بعد مطالعات لازم در زمینه ایجاد تراموا صورت بگیرد. باید بررسی شود که کدام‌یک از شکل‌های حمل ونقل سبک و فانتزی مثل مونوریل یا تراموا در تهران کاربرد بیشتری دارد و می‌تواند به حمل‌ونقل عمومی شهر کمک بیشتری کند.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید