• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 1 آذر 1401
کد مطلب : 177768
+
-

نگاهی به اظهارنظرهای مداخله‌جویانه چهره‌های سیاسی خارجی درباره اعتراضات اخیر ایران

هیزم خارجی روی آتش آشوب داخلی

گزارش
هیزم خارجی روی آتش آشوب داخلی

اعتراضات و وقایع اخیر ایران، در نظام بین‌الملل و جامعه جهانی تا جایی نمود پیدا کرد که بسیاری به‌خود اجازه دخالت در امور داخلی ایران را دادند و درباره اوضاع ایران با استفاده از تریبون‌های خود و کشورهای دیگر به اظهارنظر پرداختند. به گزارش همشهری، حتی این اعتراضات را به تجزیه‌طلبی سوق دادند، به‌طوری که در یکی از شبکه‌های خارجی علیه نظام پرچم تجزیه‌طلبی برافراشتند. هدایت وقایع اخیر از بیرون از ایران به‌گونه‌ای پیش رفت که حتی اعتراضات در مهاباد به‌سوی تجزیه‌طلبی رفت. این اقدامات مستقیماً امنیت ملی را هدف قرار داد. کارشناسان معتقدند که تجزیه ایران یکی از اصلی‌ترین اهداف حامیان اغتشاشات در ایران است که غربی‌ها به آن امید بسته‌اند.  در مدت اعتراضات و حوادث منتهی به خشونت‌های خیابانی، تحریم‌های متعددی نیز از سوی اتحادیه اروپا، کانادا و آمریکا علیه ایران وضع شدند. در آخرین این تحریم‌ها، 23آبان‌ماه اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی علیه ۲۹شخصیت و ۳سازمان ایرانی به بهانه مسائل حقوق بشری و مرتبط با آنچه به‌کارگیری خشونت علیه معترضان در ایران نامیده است، وضع کرد. آمریکا نیز اعلام کرد اسامی ۱۳شرکت را که ادعا می‌شود در تسهیل فروش صدها میلیون دلار محصولات نفتی و پتروشیمی ایران به خریدارانی در شرق آسیا نقش دارند در فهرست تحریم قرار داده است. شرکت‌هایی که آمریکا تحریم کرده در امارات، هنگ‌کنگ، جزایر مارشال و چین مستقر هستند.  در ادامه  سخنان برخی از مقامات کشورهایی که در امور داخلی ایران مداخله کرده‌اند و در آتش فتنه دمیده‌اند  را می‌خوانید.

 آنتونی بلینکن

 وزیر امور خارجه آمریکا

بسیار نگران این هستم که طبق گفته‌ها، مقامات ایران در حال گسترش خشونت علیه معترضان، به‌ویژه در شهر مهاباد هستند. ما در عین حمایت از مردم ایران، به پاسخگو کردن کسانی که در این کار نقش دارند ادامه می‌دهیم.

 بیل کلینتون

 رئیس جمهور پیشین آمریکا
من از شجاعتی که مردم ایران به‌ویژه، زنان و دختران شجاع در مبارزه‌شان برای آزادی نشان داده‌اند در حیرت بوده‌ام. این مبارزه برای چیزی فراتر از روسری است. این مبارزه برای حقوق اساسی است، حق آزادی بیان و آزادی اجتماعات، آزادی حضور بدون روسری، حضور در دادگاه مبنی بر قانون، تحقق رؤیاهایی که برای خود و کودکانشان بسیار عزیز می‌دارند و درباره حق برخورداری از آینده‌ای که بتوانند آن را ترسیم‌کنند‌، است.
به مردم ایران می‌گویم، دنیا شاهد شجاعت شماست و تا زمانی که به آزادی‌تان برسید، در کنار شما هستیم. مردم ایران به ما نیاز دارند. آنها می‌خواهند بخشی از جامعه جهانی باشند.

 جو بایدن

 رئیس‌جمهور آمریکا
نگران نباشید. ما ایران را آزاد خواهیم کرد. آنها خودشان به‌زودی خودشان را آزاد می‌کنند.

 جاستین ترودو


 نخست‌وزیر کانادا
کانادا با کسانی که خواستار ایجاد تغییر و احترام به حقوق انسانی بنیادین‌شان هستند، همصداست.

 جیک سالیوان

 مشاور امنیت ملی سابق آمریکا
آمریکا به تلاش‌ها برای پاسخگو کردن (عاملان) مرگ بی‌معنای کیان و بسیاری دیگر از ایرانیان شجاع ادامه خواهم داد.

 جان بولتون

 مشاور امنیت ملی سابق آمریکا
مخالفان(اغتشاشگران) ایران با سلاح‌هایی که از پایگاه‌های نظامی و از نقاطی در کردستان عراق وارد می‌شود، مسلح شده و این وضعیت نشانگر این است که دیگر آنها غیرمسلح نیستند. ناآرامی‌های اخیر یک «تلاش نظام‌مند» نه در راستای اعتراض، بلکه با هدف به‌کارگیری زور علیه حکومت ایران است.

 امانوئل مکرون

 رئیس‌جمهور فرانسه
وقایع اخیر تهران موجب ایجاد ناامنی در منطقه شده است. ایران گروگانگیر است. تهران باید  آرام شود. با حمایت از گروهک‌های تجزیه‌طلب در خاک عراق، از ایران می‌خواهیم به ثبات منطقه احترام بگذارد. معترضان ایران جمعی انقلابی و شجاع هستند که باید از آنها حمایت شود.

 ایال هولاتا

 مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی

ایال هولاتا، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در جمله‌ای به زبان فارسی خطاب به زنان ایرانی گفت: زندگی زنان مهم است.
او همچنین گفت:کشورهای مذاکره‌کننده با ایران در مذاکرات وین باید سیاست‌های منطقه‌ای و هسته‌ای ایران را متوقف کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید