• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 30 آبان 1401
کد مطلب : 177722
+
-

این سردردهای لعنتی

بیماری از هر نوعش که باشد آزاردهنده است و «سردرد» از آن جمله مریضی‌هایی‌ است که مبتلایان زیادی دارد و بیشتر ما سردرد‌های خفیف و کوتاه‌مدت یا شدید و طولانی را تجربه کرده‌ایم. عده‌ای هم با میگرن‌های چند روزه دست و پنجه‌نرم می‌کنند که حقیقتا طاقت‌فرساست. اینجور وقت‌ها راحت‌ترین راه رفتن سراغ مسکن‌های رنگ و وارنگ است، بدون اینکه فکر کنیم این داروها چه بلایی می‌توانند سر معده و کبد و کلیه‌مان بیاورند. دانشمندان حرف خوبی می‌زنند؛ اینکه پیشگیری بهتر از درمان است و قبل از اینکه به سردرد مبتلا شویم باید چاره کار کنیم. پزشکان معتقدند که می‌شود با یک‌سری کارها از بروز سردرد جلوگیری کرد. همانطور که احتمالا زیاد شنیده‌اید، یکی از دلایل شایع سردرد، کمبود آب در بدن است. روزهایی که آب کمتری می‌نوشید، احتمال اینکه سردرد بگیرید زیاد است. همچنین افت قند و گرسنگی هم می‌تواند شما را به سردرد مبتلا کند. بنابراین باید سر وقت غذا بخورید و نوشیدن چند لیوان آب در طول روز را از یاد نبرید و رژیم غذایی سالم داشته باشید چرا که برخی از غذاهای رایج می‌توانند باعث سردرد یا شدت آن شوند مثل غذاهای بسیار فرآوری‌شده، کافئین، شکلات، گوشت‌های فرآوری شده با نیترات بالا، غذاهای پرقند و گلوتن. علاوه‌ بر این، مولتی‌‌ویتامین روزانه و مکمل‌های حاوی ریبوفلاوین و منیزیم هم به کاهش شدت سردرد کمک می‌کند.
این را هم بدانید که سردرد زمانی که استرس دارید بیشتر رخ می‌دهد. استرس، عامل شایع سردردهای تنشی و میگرن است. همچنین می‌تواند انواع دیگر سردردها را تحریک یا آنها را بدتر کند. تکنیک‌های آرام‌سازی ذهن می‌توانند علائم استرس ازجمله سردرد را کاهش دهند. وقت گذاشتن برای فعالیت‌های لذتبخش مانند گوش‌دادن به موسیقی و خواندن کتاب می‌توانند کمک‌کننده باشند. علاوه‌ بر این، زمانی را، حتی اگر فقط ۱۰دقیقه در روز باشد، به تمرین و نرمش اختصاص دهید. بیشتر سردردها جای نگرانی ندارند؛ اما اگر سردرد چندبار در هفته اتفاق بیفتد، ناتوان‌‌کننده است و اگر بیش از یک روز طول بکشد‌ یا در فعالیت‌های روزانه شما تداخل ایجاد کند، باید با پزشک صحبت کنید. فراموش نکنید که ورزش هم می‌تواند مؤثرترین تغییر سبک زندگی برای کاهش قابل‌توجه شدت سردرد باشد. فعالیت بدنی یک تسکین‌دهنده طبیعی استرس است که تنشی که می‌تواند باعث سردرد شود را کاهش می‌دهد و اندورفین آزاد می‌کند. اندورفین سیگنال‌های درد را به مغز مسدود می‌کند. حداقل 5روز در هفته به‌مدت ۳۰دقیقه ورزش با شدت متوسط انجام دهید تا دیگر سردرد را تجربه نکنید.
توصیه دیگر هم این است که از کم‌خوابی یا زیاد خوابیدن خودداری کنید، چرا که می‌تواند باعث میگرن شود. کمبود خواب ممکن است باعث ترشح هورمون‌های استرس مانند آدرنالین و کورتیزول شود. پس خواب خوبی داشته باشید تا از سردرد در امان بمانید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید