• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 30 آبان 1401
کد مطلب : 177718
+
-

دوبی، برنده اصلی جام جهانی 2022

قطری‌ها برای میزبانی از جام جهانی بیش از 220میلیارد دلار هزینه کرده‌‌اند اما دوبی به محل اصلی اسکان تماشاگران تبدیل شده است

جهان‌نما
دوبی، برنده اصلی جام جهانی 2022

خیابان‌ها و فضاهای عمومی شهر دوحه، پایتخت قطر این روزها پر از نمادها و نشانه‌هایی است که از برگزاری جام جهانی 2022حکایت دارند. زمانی که فیفا در سال 2010اعلام کرد که قطر میزبان جام جهانی 2022خواهد بود، بسیاری از هواداران فوتبال و کارشناسان ورزشی با دیده تردید به توانایی های قطر برای میزبانی از جام جهانی نگاه می‌کردند و در انتقادات خود تأکید داشتند که قطر امکانات کافی برای برگزاری رقابت‌های جام جهانی ندارد؛ هوا در این کشور بسیار گرم است و ورزشگاه‌های کافی در دسترس نیست. با این حال، در این 12سال قطری‌ها برای فراهم کردن شرایط میزبانی، سنگ تمام گذاشتند. براساس گزارش وب سایت کوارتز، قطر برای هزینه‌های میزبانی از این رویداد که تقریبا یک ماه طول خواهد کشید، رکورد تازه‌ای به نام خود ثبت کرده است.220میلیارد دلار، برآورد هزینه‌ای است که برای جام جهانی قطر شده است.
این در حالی است که تا پیش از این، گران‌ترین جام جهانی متعلق به بازی‌های 2014برزیل بود که در آن فقط 15میلیارد دلار هزینه شده بود. بلومبرگ هزینه‌های زیرساختی قطر برای جام جهانی از قبیل ساخت بزرگراه و فرودگاه‌ها را هم لحاظ کرده و میزان هزینه‌کرد این کشور را 300میلیارد دلار ارزیابی کرده است. نکته قابل توجه آن است که با وجود این هزینه سرسام آور، اما سود مالی قطر از برگزاری این مسابقات فقط 17میلیارد دلار برآورد می‌شود. پیش‌بینی شده که برخی از ورزشگاه‌های جدید ساخته شده در قطر پس از جام جهانی، بلااستفاده خواهد بود؛ ازجمله ورزشگاه لوسیل که با ظرفیت 80هزار نفر ساخته شده است. دیلی میل در گزارشی نوشته است که بازی‌های بهترین تیم باشگاهی قطر یعنی تیم السد، به‌طور میانگین فقط ۱۵۰۰ نفر تماشاچی دارد. دومین تیم پرطرفدار این کشور با نام الریان، حتی 1000نفر تماشاگر هم جذب نمی‌کند.
همه هزینه‌ها از جیب قطر بوده اما عوائد بازی‌ها به جیب دیگران خواهد رفت. اکونومیست در گزارشی می‌نویسد که همزمان با آغاز رقابت‌های جام جهانی، ‌450کیلومتر دورتر در شهر دوبی، به‌عنوان مرکز اقتصادی امارات متحده عربی، برخی خطوط هوایی برنامه پروازهای خود را تا 10 برابر افزایش داده‌اند. همزمان یک شرکت حمل‌ونقل در دوبی ناگزیر شده700تاکسی، ده‌ها اتوبوس و 2 کشتی را برای جابه جایی مسافران جام جهانی به ناوگان خود بیفزاید. این گزارش، شهر دوبی را بزرگ‌ترین برنده جام جهانی 2022قطر می‌داند.
انتظار می‌رود حدود 1.2میلیون نفر در جریان رقابت‌های جام جهانی به قطر سفر کنند و طبیعی است در این شرایط، قطر ظرفیت میزبانی از این تعداد تماشاگر را نداشته باشد. براساس گزارش وب سایت کوارتز، هتل‌های قطر مجموعا 31هزار اتاق دارند که از این تعداد 80درصد آنها توسط فیفا برای بازیکنان، مهمانان و مقامات رزرو شده است. قطر البته 6هزار کانکس گردشگری نیز در دهکده این مسابقات قرار داده که هزینه آنها 200دلار در هر شب است. علاوه بر این، 1000خیمه چادر مدرن نیز در اطراف دوحه برای پذیرایی و اقامت گردشگران تعبیه شده است. اما باز هم این امکانات، پاسخگوی حضور میلیونی گردشگران جام‌جهانی نیست.
از این‌رو دوبی به‌عنوان گردشگر پذیرترین شهر حاشیه خلیج‌فارس، نخستین گزینه‌ای است که پس از دوحه به ذهن بسیاری از مهمانان می‌رسد. خط پروازی «دوبی ‌فلای» در روزهای عادی، 3 پرواز به دوحه دارد، اما همزمان با بازی‌ها، این پروازها به 30پرواز در روز می‌‌رسد. هواپیمایی قطر هم 15پرواز به پروازهای خود به دوبی اضافه کرده است. دوبی دارای 140هزار اتاق هتل و مهمانپذیر است که 115هزار اتاق آن در هتل‌ها و 25هزار اتاق نیز در آپارتمان‌های اجاره‌ای قابل استفاده خواهند بود. بنابراین انتظار می‌رود بخش زیادی از گردشگران جام جهانی در دوبی اسکان پیدا کنند.
به نوشته اکونومیست، عربستان سعودی نیز از سال 2019خود را برای استقبال از گردشگران خارجی جام جهانی آماده کرده است. به‌گفته احمد الخطیب، وزیر گردشگری عربستان سعودی، در طول برگزاری مسابقات فوتبال، 240پرواز در هفته، بین عربستان سعودی و قطر انجام خواهد شد. این در حالی است که در روزهای عادی و معمولی فقط 6پرواز میان 2 کشور انجام می‌شود. جالب آنکه شهروندان عربستان بیش از هر کشور دیگری از قطری‌ها بلیت خریده‌اند. حتی گفته شده که بسیاری از شهروندان عربستان قصد دارند در استان شرقی این کشور، در نزدیکی مرز با قطر بمانند و هنگام برگزاری مسابقات، به سمت ورزشگاه‌ها رانندگی کنند. از همین رو نیز مقامات قطری گفته‌اند که گذرگاه ابوسمره را برای رفت‌وآمد 4هزار مسافر در ساعت، توسعه و آماده کرده‌اند.
البته در میان همسایگان قطر، استثناهایی هم وجود دارد که با وجود فضای گرم جام جهانی، اما هنوز یخ سرد روابط میان دو طرف حاکم است. استثنای فضای سرد روابط قطر با کشور همسایه، به رابطه با بحرین مربوط می‌شود. بحرین نزدیک ترین کشور به قطر است و با فاصله 140کیلومتری، با یک پرواز چند دقیقه ای می‌توان به دوحه رسید، اما حاکمان بحرین هنوز هیچ تغییری در برنامه‌های خود برای میزبانی از گردشگران جام جهانی انجام نداده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید