• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 30 آبان 1401
کد مطلب : 177716
+
-

ماهاتیر محمد، طعم شکست را چشید

گزارش 2
ماهاتیر محمد، طعم شکست را چشید

ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر سابق مالزی در رقابت‌های انتخاباتی برای ورود به پارلمان این کشور با یک شکست سنگین روبه‌رو شد؛ شکستی که ممکن است به ‌کار یکی از باسابقه‌ترین سیاستمداران آسیا پایان دهد.
درحالی‌که ماهاتیر محمد در رقابت‌های انتخابات پارلمانی گذشته در سال 2018 اکثریت قابل‌توجهی را به‌دست آورده بود، در این دور از انتخابات چهارم شد. الجزیره در گزارشی شکست ماهاتیر محمد را یک شگفتی بزرگ عنوان کرده و نوشته است: «او نه‌تنها شکست خورد، بلکه در بدترین شکل ممکن هم شکست خورد.» درواقع نخست‌وزیر سابق مالزی نه‌تنها کرسی خود را در پارلمان از دست داده، بلکه حتی نتوانسته بیش از یک‌هشتم آرا را به دست آورد و حزب او موفق به کسب یک کرسی هم در پارلمان مالزی نشد. این نتیجه انتخاباتی برای ماهاتیر محمد می‌تواند اعتبار سیاسی او را خدشه‌دار کند.
این نخستین شکست انتخاباتی این سیاستمدار 97ساله در بیش از نیم‌قرن گذشته است. او از سال 1981به‌مدت 22سال نخست‌وزیر مالزی بود تا اینکه در سال 2003 بازنشستگی سیاسی خود را به‌صورت ناگهانی اعلام کرد. با این حال با آشکار شدن رسوایی فساد مالی چند میلیارد دلاری در صندوق دولتی مالزی و انتقاد از دولت حاکم، ماهاتیر محمد بار دیگر در سال 2018 به سیاست بازگشت و با پیوستن به نیروها و هم‌حزبی‌های سابقش، ائتلاف حاکم را شکست داد. در سال 2018، وقتی ماهاتیر به سیاست بازگشت، درست 2ماه مانده بود به تولد 93سالگی‌اش.
ماهاتیر با وجود کهولت سن، همچنان سالم به‌نظر می‌رسد و در سال 2020 با تشکیل حزب «مبارزان میهن» کار سیاسی خود را پی گرفت. در 2سال گذشته او برخی پیشنهادها برای بازنشستگی را رد کرد و قبل از انتخابات به خبرنگاران گفت که شانس خوبی برای برنده‌شدن دارد. ماهاتیر در گفت‌وگویی به رویترز گفته بود درصورت شکست، از سیاست بازنشسته خواهد شد. او گفته بود: «انتظار ندارم تا 100سالگی در میدان سیاست باقی بمانم. مهم‌ترین چیز انتقال تجربیاتم به رهبران جوان حزب است.»
ماهاتیر زمانی که از سال 1981تا 2003رهبری کشور آسیایی مالزی را بر عهده داشت، اغلب به‌دلیل تبدیل کردن این کشور به یکی از صادرکنندگان برتر کالاها با فناوری پیشرفته مورد تحسین قرار می‌گرفت. رهبری طولانی‌مدت او ثبات سیاسی را در مالزی فراهم کرد و از او به‌عنوان «پدر مالزی مدرن» یاد می‌شود. انجام اقداماتی مانند ساخت فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور و بزرگراه شمال جنوب و همچنین باز کردن پای سرمایه‌گذاران خارجی به مالزی مهم‌ترین دستاوردهای کارنامه ماهاتیر محمد در دوره حاکمیت قبلی‌اش در اواخر قرن بیستم بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید