• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 30 آبان 1401
کد مطلب : 177678
+
-

سرانه مصرف ماهی، باز هم کاهش یافت

افزایش قیمت ماهی در یک سال گذشته، تقاضا برای مصرف را 15درصد کاهش داد

گزارش
سرانه مصرف ماهی، باز هم کاهش یافت

سرانه مصرف آبزیان در سال‌های اخیر همواره کاهشی بوده است. آمارها نشان می‌دهد ایرانی‌ها در مقایسه با مردم دیگر کشورهای جهان بسیار کمتر ماهی مصرف می‌کنند. نماینده چابهار در مجلس روز گذشته در نمایشگاه بین‌المللی شیلات‌، آبزیان، ماهیگیری، غذاهای دریایی و صنایع وابسته، سرانه مصرف ماهی و میگو در دنیا را ۲۵کیلوگرم و سرانه مصرف در ایران را نصف این رقم و حدود ۱۳کیلوگرم عنوان کرد. وزیر جهادکشاورزی نیز در این همایش با اشاره به اینکه آبزیان جایگاه مناسبی در سبد مصرف مردم ندارند، گفت: هنوز نسبت به کارهایی که درحوزه شیلات باید انجام بدهیم عقب هستیم و لازم است کارهای مهم‌تری در این زمینه انجام شود. مشاهدات بازار نیز نشان می‌دهد با اینکه در نیمه اول امسال نوسان قیمت آبزیان کمتر از دیگر اقلام پروتئینی بوده مصرف همچنان کاهشی است و قیمت‌های بالا باعث شده مردم خرید گوشت و مرغ را به ماهی ترجیح دهند.
به‌گفته کارشناس بخش ماهیان اتحادیه پرنده و ماهی تهران، قیمت انواع ماهیان گرمابی مثل کپور ماهیان و ماهی آزاد در نیمه دوم امسال در مقایسه با ماه‌های گذشته افزایش قیمت 30درصدی و ماهیان سردابی رشد قیمت 25درصدی داشته‌اند. به‌گفته فخرالدین احمدی، ماهیان جنوب به واسطه صادرات، شرایط آب و هوایی و مشکلات صید، نوسان قیمت بیشتری نسبت به ماهی‌های پرورشی و ماهی‌های شمال دارند. این کارشناس با اشاره به رشد جمعیت کشور، مصرف ماهی را همچنان کاهشی و در بهترین شرایط ثابت عنوان کرد و افزود: توان بسیاری از مردم برای خرید کاهش یافته و با توجه به رشد قیمت‌ها اغلب مصرف‌کنندگان مصرف مرغ یا گوشت را به ماهی ترجیح می‌دهند و این باعث شده مصرف آبزیان در یک سال اخیر حداقل 10تا 15درصد کاهش داشته باشد. احمدی تقاضای بیشتر برای خرید ماهی قزل‌آلا و سفید را قیمت بالای ماهی‌های جنوب عنوان کرد و افزود: حداقل قیمت ماهی شیر 220هزار تومان است درحالی‌که 40درصد وزن این ماهی دورریز است و در نهایت این نوع ماهی برای مصرف‌کننده کیلویی 400هزار تومان تمام می‌شود و این قیمت برای بیشتر مردم به‌صرفه نیست.

در بازار ماهی چه خبر است
مقایسه نرخ‌نامه ماهی در میادین در بازه زمانی مهر تا آبان، نشان می‌دهد بیشتر انواع ماهی در میادین افزایشی بوده است. شوریده از 158هزار تومان به 165هزار تومان رسیده، حلوا سیاه از 160هزار تومان به 165هزار تومان رسیده و سنگسر 105هزار تومانی هم در آبان 110هزار تومان قیمت خورده است. ماهی سفید که از پرطرفدارها در میان پایتخت‌نشینان است هم‌اکنون در میادین کیلویی 145هزار تومان به فروش می‌رسد و قزل‌آلای رنگین‌کمان هم کیلویی 84هزار تومان قیمت دارد. بااین حال میادین میوه و تره‌بار درصورت داشتن غرفه فروش آبزیان، همچنان اقتصادی‌ترین انتخاب برای خرید ماهی برای شهروندان محسوب می‌شوند، چراکه در فروشگاه‌های سطح شهر قیمت‌ها بسیار متفاوت است. نگاهی به فهرست قیمت ماهی در فروشگاه‌های مواد پروتئینی سطح شهر قیمت‌ها را بین 30تا 100درصد بالاتر از قیمت‌های میادین نشان می‌دهد. در سوپرگوشت‌های سطح تهران قیمت هر کیلو ماهی شوریده حدود 380هزار تومان، حلوا سیاه 300هزار تومان، حلوا سفید 500هزار تومان، سنگسر 200هزار تومان، شیر 320هزار تومان، قزل‌آلا 120هزار تومان، قزل آلای گوشت صورتی(سالمونی) 140هزار تومان و ماهی سفید پرورشی دست‌کم 180هزار تومان قیمت دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید