• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 30 آبان 1401
کد مطلب : 177675
+
-

رشد 24درصدی قیمت خودرو

قیمت خودروهای پرتقاضای داخلی از ابتدای امسال تاکنون بین 15 تا 25درصد رشد کرده است

خودرو
رشد 24درصدی قیمت خودرو

 آمارها نشان می‌دهد قیمت خودرو‌های داخلی از ابتدای امسال تاکنون به‌طور میانگین 24درصد رشد کرده است. در این میان قیمت خودرو‌های پر مصرف‌تر بین 15 تا 25درصد رشد کرده که بخش عمده این رشد ناشی از افزایش قیمت در 2ماه نخست فصل پاییز بوده است.
به گزارش همشهری، با وجود یک دوره ثبات نسبی در فصل بهار و تابستان، آمارها نشان می‌دهد قیمت خودروهای تولید داخل از ابتدای امسال تاکنون با یک شیب ملایم در حال رشد است. این میزان رشد کمتر از نرخ تورم و میزان رشد قیمت ارز بوده است؛ با این حال شتاب رشد قیمت‌ها از ابتدای پاییز افزایش یافته و این موضوع گمانه زنی‌ها را در مورد روند قیمت‌ها در ماه‌های آینده افزایش داده است. به‌ویژه آنکه آمار‌ها نشان می‌دهد عرضه خودرو از خطوط تولید خودروسازان نیز در ماه گذشته با کاهش مواجه شده است. چنانچه این روند در ماه‌های باقیمانده سال نیز ادامه یابد می‌تواند از ناحیه کاهش عرضه بر قیمت‌ها در بازار آزاد فشار وارد کند.

رشد 8ماهه
آمار‌ها نشان می‌دهد قیمت خودرو‌هایی که در شرکت‌های خودرو‌سازی‌ داخلی، یعنی ایران خودرو و سایپا تولید می‌شود در بازار آزاد به‌طور میانگین 24.2درصد افزایش یافته است. در این میان قیمت برخی خودرو‌ها بیش از 40درصد افزایش یافته و قیمت خودرو‌های پرمصرف داخلی که بیشترین تقاضا را دارند بین 15 تا 25درصد رشد کرده است. طبق این اطلاعات قیمت سمند‌ای اف 7دوگانه سوز از ابتدای امسال تاکنون با بیشترین رشد مواجه شده و در این مدت قیمت این خودرو 43.6درصد افزایش یافته است. 3خودروی دیگری که در این مدت با بیشترین رشد قیمت مواجه شده‌اند سیتروئن سی3، پژو۵۰۸ و سمند ‌ای‌اف7 معمولی هستند که بیش از 40درصد رشد قیمت داشته‌اند. نکته مهم‌تر اما رشد قیمت خودروهای پر تقاضا مانند پژو پارس، پژو۲۰۶، پژو۲۰۷، رانا، دنا، تیبا، تارا، ساینا، رنو تندر، کوییک و پژو۴۰۵ است که طبق اطلاعات موجود قیمت این خودرو‌ها در 8ماه سال‌جاری بین 15 تا 25درصد رشد کرده که البته بخش زیادی از رشد قیمت این محصولات ناشی از رشد قیمت‌ها از ابتدای شهریور تاکنون بوده است که با کاهش عرضه این خودرو‌ها در بازار نیز مصادف بوده است.

رشد شهریور
بخش زیادی از رشدقیمت‌ها در بازار خودرو، از ابتدای پاییز اتفاق افتاده است. طبق اطلاعات موجود 7درصد از مجموع کل رشد قیمت خودرو‌های داخلی در طول 8ماه گذشته فقط مربوط به 2ماه پاییز بوده و  سرعت رشد قیمت خودرو‌های پر تقاضا بیشتر از سایر محصولات بوده است.آمار‌ها نشان می‌دهد قیمت خودرو‌هایی مانند دنا پلاس اتوماتیک توربو، دنا پلاس ساده، پژو۲۰۷ پانوراما و رانا ال ایکس از ابتدای شهریور تاکنون بین 12.5 تا 15درصد افزایش یافته است. در این مدت همچنین قیمت خودرو‌هایی مانند کوئیک‌آر، پژو206 تیپ2 و دنا پلاس دنده‌ای توربو نیز با رشد قیمت زیادی مواجه شدند؛ به‌طوری که قیمت کوئیک‌آر 25میلیون تومان، پژو206 تیپ‌دو 34میلیون تومان و دنا پلاس دنده‌ای توربو 53میلیون تومان افزایش یافته است.

عوامل رشد
آنطور که کارشناسان می‌گویند بخشی از رشد قیمت خودرو در طول ماه‌های گذشته ناشی از رشد تورم و افزایش قیمت ارز بوده است. آمار‌ها نشان می‌دهد شاخص قیمت مصرف‌کننده که بیانگر نرخ تورم است از ابتدای سال تاکنون بیش از 33درصد و نرخ دلار در بازار آزاد 32درصد افزایش یافته است اما میانگین رشد قیمت خودرو داخلی کمتر از این میزان بوده است. در چنین شرایطی تازه‌ترین آمار‌ها از میزان تولید و فروش شرکت‌های خودروساز نیز نشان می‌دهد تیراژ عرضه خودرو در بازار 13درصد یعنی معادل 13هزارو149دستگاه کمتر شده است. بر همین اساس باتوجه به کاهش عرضه خودرو احتمال می‌رود از این ناحیه نیز ظرف روز‌های آینده فشار زیادی به بازار وارد شود. 
کاهش عرضه خودرو می‌تواند کفه عرضه و تقاضا را نامتعادل کند مگر آنکه روند کاهش عرضه خودروهای داخلی با واردات خودروهای خارجی جبران شود. همه اینها در حالی است که برخی خبر‌ها حاکی از آن است که شرکت‌های خودرو‌ساز در تلاشند حجم صادرات محصولات خود را افزایش دهند. خبرهای دریافتی نشان می‌دهد تاکنون هزاردستگاه خودرو به ونزوئلا صادر شده و قرار است این میزان تا پایان سال به 88هزار دستگاه برسد. هفته قبل محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از ارسال نخستین محموله هزار دستگاهی سایپا شامل خودروهای کوییک و ساینا به ونزوئلا خبر داد و گفت: درحال برنامه‌ریزی برای تولید و ارسال محموله ۲هزار دستگاه بعدی محصولات هستیم.همچنین چهارشنبه هفته قبل قرارداد صادرات 2هزاردستگاه از محصولات تارا و دنا امضا شد و مهدی خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: صادرات 2هزار دستگاه تارا و دنا به ونزوئلا نقطه آغاز همکاری‌ها است.به‌گفته او مرحله نخست همکاری‌ها صادرات خودرو به‌صورت کامل است و ایران خودرو آمادگی دارد تا برای تامین نیازهای حمل‌ونقل کشور ونزوئلا گام بردارد. 




 

این خبر را به اشتراک بگذارید