• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 30 آبان 1401
کد مطلب : 177655
+
-

حمایت از کسب‌وکارهای آنلاین، براساس عملکرد

سکوها و کسب‌وکارهای آنلاین آسیب دیده طی 2ماه اخیر، براساس ضوابط اعلام‌شده می‌توانند از حمایت‌های دولت برخوردار شوند

فناوری
حمایت از کسب‌وکارهای آنلاین، براساس عملکرد

پس از رونمایی بسته حمایتی از کسب‌وکارهای زیان دیده در جریان محدودیت‌ها و اختلال‌های اینترنتی طی 2ماه گذشته، اکنون ضوابط شناسایی سکوهای مشمول از این بسته حمایتی اعلام شده است. این ضوابط که با عنوان فراخوان شماره یک از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تدوین و منتشر شده، شرایط و چگونگی بهره‌مندی کسب‌وکارهای مجازی را در 3دسته بندی و 4جدول مجزا تشریح کرده است. در ناآرامی‌هایی که منجر به اختلالات گاه به گاه در اینترنت و فیلترینگ 2پلتفرم واتساپ و اینستاگرام شد، بخش قابل توجهی از کسب‌وکارها، به‌ویژه کسب‌وکارهای خرد(مشاغل خانگی و کسب‌وکارهای زیرپله ای) دچار ضرر وزیان شدند. اگرچه آمارهای متفاوتی از خسارت به کسب‌وکارهای اینترنتی از سوی مراجع مختلف منتشر شده است، اما مستندترین آمار مربوط به مرکز ملی فضای مجازی است.
به گزارش همشهری، این مرکز طی گزارشی که منتشر کرد، از بازار 70هزار میلیاردی کسب‌وکارهای مجازی در اینستاگرام خبر داد. به این ترتیب دولت درصدد حمایت از کسب‌وکارهای آسیب دیده برآمد و اکنون با انتشار ضوابط شناسایی سکوهای مشمول، جزئیات بیشتری از بهره‌مندی کسب‌وکارهای اینترنتی در اختیار فعالان این حوزه قرار گرفته است. براساس امتیازبندی‌های این ضوابط، سکوهایی که امتیاز 65درصد و بالاتر را کسب کنند از همه حمایت‌های آیین‌نامه حمایتی برخوردار می‌شوند. این در حالی است که سکوهای مشمول با سطح امتیاز بین 50درصد تا 65درصد صرفا از بخشی از حمایت‌های مندرج در بندهای 3، 6، 7، 8 و متناسب با آیین‌نامه‌های اجرایی آنها برخوردار خواهند شد. همچنین آخرین زمان برای ارسال مدارک، مستندات و فرم‌های تکمیل شده، تا 5آذرماه1401 اعلام شده است.
 
شاخص‌های ارزیابی
در فراخوان شماره یک، علاوه بر تعریف سکوهای مشمول، فرم‌ها و مستندات، موارد عدم‌پذیرش، مشارکت نامه، گواهینامه‌ها و موارد دیگر، شاخص‌های ارزیابی کسب‌وکارها برای بهره‌مندی از بسته حمایتی دولت ارائه شده است.
شاخص‌های ارزیابی سکو برای کاربران و کسب‌وکارها دربرگیرنده 3زیرشاخص است و برای هر یک از این زیرشاخص‌ها یک درصد وزنی یا به‌عبارتی سهم درنظر گرفته شده است. به‌عنوان مثال، برای شاخص‌های پذیرش عمومی سکو برای کاربران 40درصد، برای شاخص‌های پذیرش عمومی سکو برای کسب‌وکارها 30درصد و برای شاخص‌های قابلیت‌های فنی و نرم افزاری 30درصد تعیین شده است.
 
پذیرش عمومی سکو برای کاربران
در این گزارش برای شاخص‌های پذیرش عمومی سکو برای کاربران 2پارامتر «میزان رضایت کاربران» و «تعداد کاربران فعال ماهانه» به‌ترتیب با سقف امتیاز 30 و 70 درنظر گرفته شده است. میزان رضایت کاربران براساس متوسط وزنی امتیازات در سکوهای عرضه نرم افزار، تعیین شده و به ازای هر 100هزار کاربر یک امتیاز درنظر گرفته شده است. همچنین در تعریف کاربر فعال آمده است که این گروه شامل مجموع کاربران بازدیدکننده از وب‌سایت و اپلیکیشن‌های موبایل خواهد بود.

 شاخص‌های پذیرش عمومی سکو برای کسب‌وکارها
در جدول مربوط به این شاخص 3پارامتر برای ارزیابی مشخص شده است. تعداد کسب‌وکارهای ثبت نام و احراز هویت شده با سقف امتیاز 30تعیین شده که به ازای هر 500کسب‌وکار یک امتیاز به سکو تعلق می‌گیرد.
برای پارامتر تعداد فروش کالا یا خدمات در یک سال گذشته، سقف امتیاز 40تعیین شده است. در توضیح این بخش یادآوری شده که منظور از این پارامتر تعداد تراکنش درگاه پرداخت مبتنی بر سکوست و به‌ازای 10هزار تراکنش فروش در سال یک امتیاز درنظر گرفته می‌شود. همچنین برای پارامتر تعداد کانال‌های عمومی عرضه کالا، محتوا و خدمات 30امتیاز به‌عنوان بیشترین میزان تعیین شده که به ازای هر کانال بالای 10هزار دنبال‌کننده یک امتیاز به سکو تعلق می‌گیرد.
 
شاخص‌های قابلیت نرم افزاری
اما در این بخش 2قابلیت اصلی شامل قابلیت‌های ارتباطات اجتماعی و قابلیت بازارگاه اجتماعی مشاهده می‌شود که هر یک شامل موارد و امتیازهای متنوع است.
در بخش قابلیت‌های ارتباطات اجتماعی، برای انتقال پیام نوشتاری / صوتی / ویدئویی 10امتیاز، برای قابلیت انتقال فایل 10امتیاز و برای امکانات ایجاد پیام همگانی یا گروهی به‌صورت تعاملی و غیرتعاملی هم 10امتیاز تعیین شده است. در این بخش بیشترین امتیاز با عدد 20به قابلیت تبلیغات برای کسب‌وکارها اختصاص یافته است.
همچنین در بخش قابلیت‌های بازارگاه اجتماعی، برای قابلیت ایجاد فروشگاه / عرضه محصول یا خدمات توسط کسب‌وکار 10امتیاز، برای درگاه مالی و پرداخت 10امتیاز و برای درگاه حمل‌ونقل و ارسال کالا / تحویل خدمات هم 10امتیاز تعیین شده است. برای بازخورد کاربران و رسیدگی به شکایات / مشارکت کاربر در بهبود خدمت و همچنین برای قابلیت اعتمادسازی بین خریدار و فروشنده هم هر یک 10امتیاز درنظر گرفته شده است. منظور از اعتمادسازی بین خریدار و فروشنده، قابلیت تضمین خرید توسط مشتری و مانند آن است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید