• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 28 آبان 1401
کد مطلب : 177481
+
-

پایان پلوسی

با شکست دمکرات‌ها در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا، نانسی پلوسی، کرسی ریاست مجلس و رهبری نمایندگان دمکرات را همزمان تحویل داد

جهان‌نما
پایان پلوسی

 با مشخص شدن تکلیف اکثر کرسی‌های مجلس نمایندگان آمریکا و پیروزی حزب جمهوریخواه، «نانسی پلوسی» رئیس دمکرات مجلس هم، باید کرسی خود را تحویل رقیب دهد. او روز گذشته و در پی شکست دمکرات‌ها در انتخابات مجلس نمایندگان، اعلام کرد که پس از حدود 20سال، از رهبری نمایندگان دمکرات در مجلس هم کناره‌گیری خواهد کرد.
جزئیات زندگی نانسی پلوسی را سام وایتینگ در گزارش مفصل خود در وب سایت «اس‌اف‌گیت» آورده است. به نوشته او، پلوسی زندگی مشترکش را از دانشگاه با یک تاجر ثروتمند آغاز کرد. آنها هم‌اکنون 5فرزند و 9نوه دارند. پلوسی برای نخستین بار در سال 1987در انتخابات کنگره، از حوزه کالیفرنیا رأی آورد و وارد مجلس نمایندگان شد. پلوسی همچنین برای نخستین بار در سال 2002نامش در میان رهبران حزب دمکرات قرار گرفت. در آن دوره، حزب دمکرات، حزب اقلیت مجلس نمایندگان بود و او نخستین زنی شد که یک سال بعد در سال 2003توانست رهبری دمکرات‌های مجلس نمایندگان را در ‌دست بگیرد. تحت رهبری او، دمکرات‌ها در انتخابات میان دوره‌ای سال2006 برای نخستین بار پس از 12سال اکثریت رای را در مجلس به‌دست آوردند و پلوسی به‌عنوان رئیس مجلس انتخاب شد. این نخستین باری بود که یک زن به کرسی ریاست‌ مجلس نمایندگان می‌رسید. او تا سال 2011 در این سمت ماند. بین سال‌های 2011تا 2019، دمکرات‌ها بار دیگر حزب اقلیت مجلس نمایندگان شدند. اما در سال 2019بار دیگر دمکرات‌ها قدرت را در این مجلس به‌دست گرفتند و پلوسی برای دومین بار به ریاست مجلس رسید. او اکنون هجدهمین دوره حضور خود را در کنگره می‌گذراند و تجربه 10سال ریاست مجلس نمایندگان را در کارنامه خود دارد.
پلوسی در کارنامه سیاسی‌اش، سابقه مخالفت با جنگ عراق در زمان بوش و همچنین حمایت‌های بی‌دریغ از لوایح موردنظر دوران اوباما، به‌ویژه لوایح بیمه و بهداشت و درمان را دارد. او یک رکورد قابل توجهی هم ثبت کرده و در فوریه 2018با استفاده از سنت «وقت جادویی» بیش از 8ساعت در جلسه رأی‌گیری بر سر قانون استرداد مهاجران، سخنرانی کرد. او با این کار، رکورد طولانی‌ترین سخنرانی مجلس نمایندگان آمریکا را شکست. این سنت، صرفا به هر 2 رهبر نمایندگان حزب دمکرات و جمهوریخواه اجازه می‌دهد که تا هر زمان که بخواهند سخنرانی خود را ادامه دهند. پلوسی با این اقدام خود، مخالفتش را با تصویب این قانون نشان داد و تصویب این قانون در مجلس نمایندگان را که در آن زمان آخرین روزهای کارش، پیش از انتخابات را می‌گذراند، به زمان دیگری موکول کرد. پاره‌کردن کاغذ پشت‌سر ترامپ و بعدها پیگیری برای استیضاح ترامپ نیز از دیگر اقدامات پلوسی در دوره دوم ریاستش بر مجلس نمایندگان است.

زمینه‌های کناره گیری
تا قبل از انتخابات اخیر کنگره و تا قبل از اینکه همسر پلوسی مورد حمله قرار بگیرد، او هیچ‌گاه اشاره‌ای به کناره‌گیری از رهبری نمایندگان دمکرات در مجلس نکرده بود، اما بی‌بی سی در گزارشی نوشته که از زمان حمله به همسر پلوسی که باعث بستری شدن او در بیمارستان شد، گمانه زنی‌هایی درباره کناره‌گیری پلوسی 82ساله از رهبری نمایندگان دمکرات در مجلس مطرح شده بود.
واشنگتن پست هم در گزارشی به نقل از پلوسی نوشته که او از زمان حمله به شوهرش، «احساس گناه» می‌کند. 3هفته قبل فردی با چکش به خانه پلوسی حمله کرد و باعث زخمی شدن همسرش شد. گفته می‌شود که این فرد به‌دنبال پلوسی بوده است. با این حال، پلوسی در بیانیه کناره‌گیری بدون اشاره به حوادث شخصی یک ماه اخیر در زندگی‌اش و همچنین شکست حزب دمکرات در انتخابات مجلس نمایندگان، گفت که زمان برای رهبری حزب توسط نسل جدید فرا رسیده است. رویترز نیز در گزارش خود به کهولت سن پلوسی اشاره کرده و نوشته: «او در چند سال اخیر از سوی دمکرات‌های جوان مجلس نمایندگان برای تسلیم قدرت، تحت فشار قرار داشته است.»

صف نامزدها پشت سر پلوسی
با اعلام کناره‌گیری پلوسی از ریاست دمکرات‌ها در مجلس، صفی از چهره‌های ارشد این حزب برای جایگزینی تشکیل شده است. براساس گزارش رسانه‌های آمریکایی، حکیم جفریس، 52ساله محتمل‌ترین نامزد رهبری دمکرات‌های مجلس نمایندگان است و از مدت‌ها قبل شایعه شده بود که او برای بر عهده گرفتن این موقعیت، آمادگی دارد. جفریس، نماینده نیویورک است و به تازگی ششمین دوره حضورش در مجلس نمایندگان را آغاز کرده است. او سابقه مدیریت جلسه نخست استیضاح ترامپ را در کارنامه دارد و از این نظر میان دمکرات‌ها شناخته شده است. اگر جفریس بتواند رهبری دمکرات‌ها را بر عهده بگیرد، او نخستین رهبر سیاه‌پوست حزب دمکرات در مجلس نمایندگان خواهد بود. البته کاترین کلارک، جیم کلیبرن و نامزدهای جوان‌تری مانند پیت آگیلار 43ساله نیز به‌عنوان دیگر گزینه‌های جانشین پلوسی مطرح شده‌اند.
متحد کردن اعضای حزب دمکرات، مهم‌ترین چالش رهبری بعدی این حزب در مجلس نمایندگان خواهد بود. وب سایت تحلیلی «وکس» عملکرد پلوسی در متحد نگه داشتن دمکرات‌ها را در مجلس نمایندگان قابل‌قبول دانسته است. این گزارش همچنین می‌افزاید که رهبر دمکرات‌ها هرکه باشد، باید بتواند در آینده در برابر جمهوریخواهان علیه دولت بایدن، نمایندگان را رهبری کند؛ اقدامی که نیازمند وجود یک رهبر قوی در میان اقلیت دمکرات‌های مجلس نمایندگان است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :
پایان پلوسی