• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 28 آبان 1401
کد مطلب : 177479
+
-

فرار بن‌سلمان از چنگ عدالت

دولت آمریکا اعلام کرد که ولیعهد سعودی در پرونده قتل جمال خاشقچی، مصونیت قضایی دارد

رویداد
فرار بن‌سلمان از چنگ عدالت

4 سال پس از قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول، دولت آمریکا اعلام کرد که محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی از شکایت در ارتباط با این موضوع، «مصونیت» دارد.
خاشقچی در اکتبر 2018 توسط مأموران سعودی در کنسولگری عربستان کشته و تکه تکه شد. بعدها نهادهای اطلاعاتی آمریکا اعلام کردند که این قتل به دستور ولیعهد عربستان انجام شده است.
وب سایت العربی الجدید به نقل از سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در این ارتباط اعلام کرد: «این یک تصمیم قانونی است که توسط وزارت امور خارجه براساس اصول تثبیت شده حقوق بین‌الملل عرفی اتخاذ شده است.» شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه کتبی خود، توضیحات بیشتر را به وزارت امور خارجه و دادگستری آمریکا ارجاع داده است.
همچنین وکلای وزارت دادگستری آمریکا در سندی که در دادگاه منطقه‌ای کلمبیا در واشنگتن ثبت شده، اعلام کردند که دکترین مصونیت رئیس دولت‌ها در حقوق بین‌الملل عرفی موضوعی ثابت شده است. وکلای وزارت دادگستری در این ارتباط اشاره کردند که دولت آمریکا به این نتیجه رسیده که بن‌سلمان به‌عنوان رئیس فعلی یک دولت خارجی، از مصونیت رئیس دولت در دادگاه‌های آمریکا برخوردار است.
اعلام این موضع از سوی دولت آمریکا پس از آن صورت می‌گیرد که حدود 2ماه قبل، سلمان پادشاه عربستان در فرمانی سلطنتی، فرزندش را به‌عنوان نخست‌وزیر معرفی کرد. پس از صدور این حکم، وکلای ولیعهد عربستان از دادگاه منطقه فدرال واشنگتن خواستار رد پرونده مرتبط با اتهام علیه محمد بن‌سلمان شدند و با استناد به فرمان سلطنتی سلمان، اعلام کردند که این دستور شکی باقی نمی‌گذارد که ولیعهد در دادگاه‌های آمریکای از مصونیتی شبیه به رئیس یک دولت خارجی برخوردار است.
پس از اعلام موضع دولت جو بایدن درباره ولیعهد عربستان، خدیجه چنگیز، نامزد سابق خاشقچی در توییتر به این اقدام رئیس‌جمهور آمریکا واکنش نشان داد و نوشت: «جمال امروز دوباره مرد. ما فکر می‌کردیم که شاید از آمریکا نوری به عدالت بتابد، اما باز هم پول حرف اول را زد. این دنیایی است که برای جمال و من غریب است!»
همزمان با بالاگرفتن انتقادات از بایدن، «سارا لی ویتسون»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به دفاع از او برآمد و گفت: «این طور نیست که رئیس‌جمهور به بن سلمان اطمینان داده که می‌تواند از پاسخگویی فرار کند. در واقع این رئیس‌جمهور بایدن بود که به مردم آمریکا قول داد هر کاری را انجام خواهد داد تا بن‌سلمان را پاسخگو کند. حتی دولت ترامپ هم این کار را نکرد.» اگرچه موضع‌گیری دولت بایدن درباره مصنویت بن سلمان، الزام آور نیست و در نهایت قاضی دادگاه در این ارتباط تصمیم نهایی را خواهد گرفت، اما فرانس24 در گزارشی نوشت که این موضوع باعث خشم فعالان حقوق بشر و بسیاری از قانونگذاران آمریکایی خواهد شد، زیرا عربستان سعودی اقدامات تلافی جویانه علیه منتقدان خود در داخل و خارج از کشور را تشدید کرده و همزمان برخلاف درخواست غرب تولید نفت خود را کاهش داده است؛ اقدامی که در غرب به‌عنوان تضعیف تلاش‌های آمریکا و متحدانش برای مقابله با روسیه به‌خاطر جنگ در اوکراین تلقی می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید