• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
شنبه 28 آبان 1401
کد مطلب : 177421
+
-

پناه به اکوتراپی از شر اضطراب

یادداشت
پناه به اکوتراپی از شر اضطراب

علیرضا درخشانی- روزنامه‌نگار

دیگر به خوبی و روشنی می‌دانیم که یکی از بیماری‌های رایج عصر حاضر، افسردگی است. طبق نتایج حاصل از آخرین تحقیقات دانشمندان، اکوتراپی یا طبیعت درمانی و یا درمان سبز می‌تواند در رفع افسردگی مؤثر عمل کند. اکوتراپی در واقع همان مجاورت انسان با طبیعت و نشانه‌های آن است. اکوتراپی نوعی درمان روانی است که ما در آن به‌خود اجازه می‌دهیم در برخی از سطوح با طبیعت ارتباط برقرار کنیم. شنیدن صداهای طبیعت، قدم زدن روی ساحل یا سبزه‌ها، لمس گل‌ها و خلوت گزینی در دامنه‌های کوه نمونه‌هایی از شیوه‌ها و تکنیک‌های اکوتراپی محسوب می‌شود. با اکوتراپی انسان امروزی از فشار روانی، استرس، تنش و اضطراب دور می‌شود و قوه تعقلش با افزایش تمرکز دیگر در مسیر زوال قرار نمی‌گیرد. انسان نیز مانند سایر موجودات، بخشی از جنس طبیعت است و بنابراین بهترین عملکرد خود را زمانی نشان می‌دهد که به طبیعت نزدیک شده باشد و در تعامل با آن باشد. در زیر می‌توانید روش‌های ساده‌ و کلی اکوتراپی را بخوانید. روش‌هایی که با کمک آنها از میزان استرس و اضطراب‌های روزانه افراد کاسته می‌شود.
به هر بهانه پیاده‌روی کنید: قدم زدن در حیاط خانه یا یک پارک محلی می‌تواند برای پیاده‌روی مناسب باشد. در مسافت‌های کوتاه از خودرو استفاده نکنید.
در فضاهای آزاد، تنفس منظم را تمرین کنید: هنگام تمرینات تنفسی عمیق و آرام به بوی طبیعت و رایحه گیاهان اطرافتان دقت کنید. بدین‌ترتیب همزمان، از مزایای رایحه درمانی نیز بهره‌مند می‌شوید.
گاهی بدون کفش روی چمن قدم بزنید: مکان تمیز و مناسبی که خالی از آلودگی یا اشیای‌خطرناک باشد را انتخاب کرده و اجازه دهید پاهایتان زمین را لمس کنند. بدین‌ترتیب شما با زمین که منبعی از انرژی مثبت است تبادل انرژی کرده و احساس شادابی و طراوت خواهید کرد.
زیر سایه درختان بنشینید: ممکن است در ابتدا عجیب به‌نظر برسد اما همین راهکار ساده می‌تواند تأثیر شگرفی در روحیه‌تان بگذارد و برای لحظاتی آرام‌تان کند.
به آسمان روز و شب نگاه کنید: توجه به آسمان، حواس شما را از روزمرگی‌های آزار‌دهنده پرت می‌کند و عظمت را در نگاه‌تان جای می‌دهد. تماشای دریا نیز خاصیت درمانی دارد؛ از آن غافل نشوید.
باغبان شوید: امروزه باغبانی کردن و پرورش گیاهان تزیینی یا خوراکی در منزل و یا باغچه‌های خصوصی به‌صورت فردی یا گروهی به فعالیتی پرطرفدار تبدیل شده است. اگر امکانات لازم برای باغبانی ندارید؛ خیلی سخت نگیرید و با کاشت یک کاکتوس در یک گلدان کوچک شروع کنید.
از طبیعت عکس بردارید: از طبیعتی که در آن قرار گرفته‌اید عکس بگیرید. عکاسی از طبیعت، دقت‌تان نسبت به آن را افزایش می‌دهد. طوری که با کنجکاوی در آن به جست‌و‌جو خواهید پرداخت.
یک آشیانه برای پرندگان بسازید: ابتدا گونه پرنده را شناسایی کنید و بعد در فضای مجازی به شیوه‌های ساخت آشیانه و لانه مخصوص آن گونه را جست‌وجو کنید. بعد هم دست به‌کار شوید.
از خوراکی‌های طبیعی و ارگانیک استفاده کنید: می‌توانید برای جمع کردن یا تهیه برخی گیاهان یا میوه‌های بومی به طبیعت بروید.
در باران بدون چتر قدم بزنید: در باران ملایم، قدم بزنید و اجازه دهید بدنتان با آب باران خیس شود. درست است که معمولا به ما آموخته شده از باران فرار کنیم اما اگر بلافاصله بعد از برگشتن به خانه لباس‌های خیس خود را عوض کنیم دیگر نباید نگران سرماخوردن باشیم.
گاهی در سکوت بنشینید و هیچ کاری انجام ندهید: هنگام حضور در طبیعت لزوما نیاز نیست کاری انجام دهید تا از فواید طبیعت بر جسم و روان خود بهره ببرید. کافی است به مکانی طبیعی بروید و آنجا بنشینید و حضور در لحظه را تمرین کنید.
در فضای باز و طبیعت ورزش کنید: اگر برنامه روزانه و منظمی برای ورزش دارید بهتر است با توجه به شرایط از فضای بسته و باشگاهی خارج شوید و به طبیعت پناه ببرید. ورزش در طبیعت، سطح انرژی‌تان را بالا می‌برد.
کنار جوی یا رودی بنشینید و کتاب بخوانید: طبیعی است که در بافت شهری خبری از دسترسی آسان و سریع به جوی و رود روان نیست. اما در همین بافت شهری، می‌توان بوستان‌هایی را یافت که به دریاچه‌های مصنوعی مجهز هستند و کنار آنها می‌توان شبیه‌سازی کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید