• چهار شنبه 9 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 21 ذی القعده 1445
  • 2024 May 29
پنج شنبه 26 آبان 1401
کد مطلب : 177332
+
-

عددبازی/۱۲۰ هزار

۱۲۰ هزار نفر امسال در ۲۵۰مرکز مشاوره ژنتیک در کشور و از سوی پزشکان آموزش دیده‌ای که در سازمان بهزیستی آموزش دیده‌اند مشاوره ژنتیک دریافت کردند. براساس آمارهای جهانی ۳ تا ۴درصد مرگ‌ومیر نوزادان به‌دلیل اختلالات ژنتیک رخ می‌دهد و سالانه حدود ۳۰ تا ۴۰هزار کودک معلول در کشور متولد می‌شوند که حدود ۵۰درصد از موارد، معلولیت‌هـای شدید مانند بینایی، ناشنوایی و عقب ماندگی‌های ذهنی به‌دلیل اختلالات ژنتیک ایجاد می‌شود.

یک میلیون
سرباز در 4سال گذشته زیرپوشش مهارت‌های عمومی و تخصصی قرار گرفتند و از این تعداد ۷۰۰هزار نفر موفق به دریافت مدرک مهارت‌آموزی شدند. در تشکیل نهضت مهارت‌آموزی هیچ سربازی بدون داشتن مهارت عمومی و تخصصی ترخیص نمی‌شود.

سه میلیارد و ۳۴۰میلیون دلار
ارز از ابتدای سال‌جاری تاکنون برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص داده شده است. بر این اساس تاکنون از سوی بانک مرکزی برای ثبت سفارش‌های اعلامی وزارت بهداشت ۱.۳میلیارد دلار تخصیص ارز صورت گرفته و همچنین با توجه به حساسیت و فوریت تامین کالاهای حوزه بهداشت و درمان، تخصیص ارز از محل سامانه نیما نیز بدون وقفه صورت می‌گیرد، که از این محل نیز تاکنون بالغ بر ۲.۰۴میلیارد دلار تخصیص ارز صورت گرفته است.

۲۰ هزار
واحد خون بندناف اهدایی از زمان تاسیس بانک خون بندناف سازمان انتقال خون تاکنون جمع‌آوری شده که از بین آن‌ها، تعداد ۴۲۰۰واحد خون بندناف که واجد کیفیت استاندارد و مطلوب بودند، فرآوری و در این بانک نگهداری می‌شود. همچنین تعداد ۲۷مورد پیوند نیز از واحدهای ذخیره شده انجام پذیرفته است که همگی جهت کودکان بیمار به مصرف رسیده است. بانک خون بندناف سازمان انتقال خون ایران عام‌المنفعه بوده و هیچ‌ هزینه‌ای برای اهداکننده و دریافت‌کننده یعنی بیماران نامزد پیوند، ندارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید