• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
پنج شنبه 26 آبان 1401
کد مطلب : 177311
+
-

پرتاب موفق ماموریت آرتمیس‌1 در رؤیای بازگشت به ماه

این سفر 25روزه رفت و برگشت به ماه، نخستین ماموریت ناسا در اعماق فضا با قابلیت حضور خدمه در نیم قرن گذشته است

فضا
پرتاب موفق ماموریت آرتمیس‌1 در رؤیای بازگشت به ماه

2 ماه بود که تلاش برای انجام ماموریت آرتمیس‌1 به‌عنوان بخش مهمی از پروژه بازگشت انسان به ماه به دلایل متعددی لغو می‌شد. اما صبح روز گذشته، سرانجام پس از رفع ایرادات فنی و در آب و هوایی مناسب، این پرتاب با قدرتمندترین موشک فضایی تاریخ، از فلوریدا به سمت ماه انجام شد. به گزارش گاردین، این فضاپیما، متشکل از موشک قدرتمند سیستم پرتاب فضایی و کپسول پیشگام اوریون، هنگام برخاستن از سکوی پرتاب کیپ کاناورال، آسمان شب را روشن کرد. این سفر 25روزه رفت و برگشت به ماه، نخستین ماموریت ناسا در اعماق فضا با قابلیت حضور خدمه در نیم قرن گذشته است. هیچ فضانوردی در پرواز آزمایشی آرتمیس1 حضور ندارند و به جای آنها، 3 مانکن و یک اسباب ‌بازی در فضاپیما قرار دارد تا سطح تشعشعات اندازه‌گیری شود. آزمایش سیستم‌ها و تجهیزات جدید حفظ حیات که برای نسل بعدی پروازهای فضایی طولانی‌ مدت انسان طراحی شده‌‌اند هم بخش مهمی از این ماموریت به‌حساب می‌آیند.

رفت و برگشت 25روزه
اما موفقیت در این ماموریت که طبق برنامه باید در 11دسامبر در اقیانوس آرام، آرام بگیرد، برای پروازهای آرتمیس 2 و 3 که پس از این پرتاب، برنامه‌ریزی شده‌اند، بسیار مهم است. قرار است در هر دو ماموریت 2 و 3 فضانورد به ماه رفته و به زمین برگردند. درحالی‌که ماموریت دوم برای سال2025 برنامه‌ریزی شده بود اما باتوجه به تأخیر در پرتاب آرتمیس1، انتظار می‌رود یک سال به تعویق بیفتد. نخستین فرود خدمه روی سطح ماه در زمان آپولو 17 در دسامبر 1972 اتفاق افتاد. در ماموریت آرتمیس 3یک زن نیز برای نخستین بار به لیست 12نفره افرادی که روی ماه قدم گذاشته‌اند اضافه خواهد شد. در ماموریت‌های آپولو از سال‌های 1969 تا 1972 فقط فضانوردان مرد موفق به حضور روی ماه شده بودند.
درحالی‌که در ماموریت‌‌های آپولو نخستین دستیابی بشر به نزدیک‌‌ترین جرم آسمانی به زمین ممکن شد، اما میل به اکتشافات بیشتر نسبت به ماموریت‌های اولیه، باز هم ناسا را به این مسیر بازگردانده است.

هدف از ماه، مریخ است
بیل نلسون، مدیر ناسا گفت: چرا ماه؟ چون هدف مریخ است. کاری که ما می‌توانیم روی ماه انجام دهیم این است که یاد بگیریم چگونه در آن محیط پرتلاطم باشیم و زنده بمانیم. تمام هدف این است: ما به ماه بر می‌گردیم، یاد می‌گیریم چگونه در آنجا زندگی و زیستگاه ایجاد کنیم. ناسا می‌خواهد یک حضور طولانی‌ مدت انسانی، ازجمله یک کمپ پایه در ماه، به‌عنوان زمینه‌ای برای مأموریت‌‌های خدمه به مریخ تا اواسط دهه2030
 ایجاد کند.
دید گسترده‌تر ناسا در ماموریت ماه به مریخ شامل شرکای تجاری مانند شرکت اسپیس‌ایکس به مالکیت ایلان ماسک و موشک سنگین استارشیپ است که می‌تواند برای نخستین پرواز آزمایشی مداری، خود را در ماه آینده آماده کند.
با این حال، ابتدا ناسا باید بعد از یک وقفه 50ساله ثابت کند که از پس چالش فرستادن وسایل نقلیه به اعماق فضا و بازگرداندن ایمن آنها به زمین بر می‌آید.

پرتاب در شرایط ایمن
پرتاب روز چهارشنبه به‌دنبال تلاش‌های شکست خورده در 2ماه گذشته انجام شد. پس از اینکه مهندسان متوجه مشکل خنک‌‌کننده موتور شدند، آن را رفع کردند، اما نتوانستند آنچه را که به‌عنوان نشتی سوخت گزارش شده بود برطرف کنند. امید مجدد ناسا برای تلاشی دیگر در اوایل اکتبر زمانی که خطر توفان ایان، آژانس فضایی را مجبور کرد موشک غول پیکر 4.1میلیارد دلاری را به آشیانه خود برگرداند، ناکام ماند. آرتمیس در 4نوامبر به سکوی پرتاب بازگشت و هفته گذشته باوجود تندبادهای پرسرعت توفان نیکول در آنجا باقی ماند. مدیران این مأموریت پس از انجام تعمیرات جزئی در سیستم‌های الکتریکی، مجوز نهایی را برای پرتاب صادر کردند. جیم فری، معاون ناسا در توسعه سیستم‌های اکتشافی، مدعی است که پیش از پرتاب روز گذشته، بین مدیران ناسا بحث‌های زیادی درگرفته است: حتی درنظرسنجی و تصمیم نهایی درباره اطمینان در انجام این کار بحث شد و تیم، کاملا موافق انجام این پرتاب بود و هیچ‌کس تصمیم بی‌اساس و جوگیرانه نگرفت.
به‌گفته ناسا آرتمیس از هر فضاپیمایی که برای انسان ساخته شده است دورتر پرواز خواهد کرد. کپسول اوریون همچنین بیش از هر فضاپیمای انسانی بدون اتصال به ایستگاه فضایی در فضا می‌ماند و سریع‌تر از همیشه به خانه بازمی‌گردد.

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید