• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
شنبه 5 خرداد 1397
کد مطلب : 17712
+
-

خواستگار‌های آقای سی کیو

محمدحسین عباسی| متن مصاحبه‌های کارلوس کی‌روش، همیشه با مقادیر زیادی از گلایه و نارضایتی مخلوط می‌شود اما در گذار از مرحله حرف به‌عمل، مرد پرتغالی همیشه به‌دنبال یک «قرارداد بلندمدت» است. اگر شرایط کار کردن در تیم‌ملی به همان اندازه که کارلوس اصرار دارد سخت و طاقت‌فرسا باشد، پس چرا کی‌روش به‌جای پیشنهاد تمدید 6ماهه فدراسیون فوتبال، تنها پیشنهادی را می‌پذیرد که او را برای مدت بیشتری روی نیمکت ایران حفظ کند؟ CQ به گفته خودش دو پیشنهاد از کشورهای آسیایی و دو پیشنهاد از فوتبال انگلستان دارد اما کاش او «جزئیات» بیشتری را با هواداران فوتبال در ایران در میان بگذارد. در انگلیس، کدام تیم‌ها خواهان جذب این مربی هستند؟  اگر پیشنهادی هم وجود داشته باشد، مربوط به چمپیونشیپ است. چرا که در لیگ‌برتر تنها سرنوشت نیمکت چلسی مبهم به‌نظر می‌رسد و احتمالا این نیمکت هم به مائوریتسیو ساری خواهد رسید. شاید کی‌روش پیشنهادهایی از آسیا داشته باشد اما رقم قرارداد سرمربی کدام تیم آسیایی حاضر در جام‌جهانی2018 به رقم قرارداد کی‌روش نزدیک است؟  به‌نظر می‌رسد ادامه همکاری با کارلوس بیشتر از تیم‌ملی، به‌سود خود این مربی باشد. ایران با رقم دستمزد و امتیازهایی که به کی‌روش داده، می‌تواند به‌سراغ مربیان بزرگ دنیا برود اما آیا کی‌روش هم به یک تیم بزرگ ملحق خواهد شد؟ او حتی اگر «دوستان رسانه‌ای» فوق‌العاده‌ای داشته باشد، هنوز پیشنهاد فوق‌العاده‌ای ندارد. هر چند که در همه مصاحبه‌ها، همه دنیا به‌دنبال کی‌روش هستند و او همچنان در انتظار ایران! 
   تاتنهام، ساندرلند، لیدز و منچستریونایتد 
اواخر دی 92، زمزمه‌هایی درباره پیوستن کارلوس کی‌روش به تاتنهام هاتسپرز به‌گوش می‌رسید. آندره ویاش بوآش از اسپرز جدا شده بود و برخی از رسانه‌ها ادعا می‌کردند مربی پرتغالی تیم‌ملی ایران گزینه جانشینی این مربی است. تنها چند روز بعد اما مشخص شد دنی لوی تنها دو گزینه برای سرمربیگری تیمش دارد و این دو نفر پوچتینو و فان‌خال هستند. کی‌روش به تاتنهام نرفت. همان‌طور که نزدیک به یک‌سال بعد از حضور در ایران، پیشنهاد ساندرلند به او رنگ واقعیت نگرفته بود. تابستان93 از کی‌روش به‌عنوان گزینه نیمکت لیدز یاد می‌شد و بعد از جدایی مویس از یونایتد، بعضی‌ها خبر از پیوستن این مربی به شیاطین‌سرخ می‌دادند. کی‌روش اما همچنان روی نیمکت تیم‌ملی است و سابقه کار در لیگ جزیره به‌عنوان سرمربی را ندارد. 
   دو گزینه همیشگی 
خبر تبدیل شدن کی‌روش به یکی از گزینه‌های هدایت آفریقای‌جنوبی حتی به صفحه اول روزنامه‌های این کشور نیز رسید. این مربی سابقه کار در فوتبال این کشور را داشت و با تیم‌ملی آفریقای‌جنوبی نیز آشنا بود. این روند برای تیم‌ملی ازبکستان هم تکرار شد. بدون استثنا هر سال از ازبکستان و آفریقای‌جنوبی به‌عنوان تیم‌های خواهان امضای قرارداد با سرمربی تیم‌ملی ایران نام برده می‌شد اما تفاوت زیادی بین «یکی از گزینه‌ها بودن» و «گزینه اصلی» بودن وجود دارد. 
   کارلوس در کامرون؟
چند ماه قبل شائبه‌های درخصوص حضور کی‌روش روی نیمکت کامرون مطرح شد اما مدیران فدراسیون فوتبال کامرون به‌جز کارلوس «76گزینه دیگر» را نیز مدنظر داشتند. در واقع در فهرست کامرونی‌ها، نام تمام مربیان سرشناس دنیای فوتبال دیده می‌شد. حتی چهره‌هایی مثل جان توشاک، ریموند دومنک و لوتار متئوس.
   مکزیک، ژاپن و عربستان؛ دعوا بر سر کی‌روش! 
ماجرای تعارف‌زدن نیمکت مکزیک به کارلوس کی‌روش، اواسط سال94 مطرح شد. وقتی یکی از روزنامه‌های محلی پرتغال از کی‌روش و پائولو بنتو به‌عنوان مردان مدنظر مکزیک برای تیم‌ملی این کشور نام برد، چند روزنامه‌ ایرانی این خبر را در ابعاد وسیع منتشر کردند اما در خود مکزیک خبری از این دو نام نبود و مدیران ارشد فوتبال در این کشور به‌سراغ مربیان کاملا متفاوتی رفتند. در «اخبار داخلی» کی‌روش بعد از جام ملت‌های2015 در آستانه پیوستن به تیم‌ملی عربستان قرار داشت و حتی یک پیشنهاد «نجومی» از این کشور دریافت کرده بود اما در دنیای واقعیت، او بعد از جام ملت‌ها نیز در فوتبال ایران ماندگار شد و به کار در تیم‌ملی ادامه داد. «ژاپن» یکی دیگر از کشورهایی بود که گفته می‌شد بعد از پایان جام‌جهانی2014 خواهان جذب کی‌روش است اما این تیم به‌سراغ هلیل‌هودزیج سرمربی وقت الجزیره رفت.
   پورتو و آمریکا؛ پیشنهاد مجازی 
وقتی صعود تیم‌ملی ایران به جام‌جهانی روسیه قطعی شد، کارلوس کی‌روش در یک مصاحبه دست روی این نکته گذاشت که دو بار پیشنهاد هدایت باشگاه پورتو را رد کرده است. خود اما تاکید کرد که آخرین پیشنهاد از سوی پورتو در سال96 به او رسیده است. این در حالی بود که دوستان او در ایران مدعی شده بودند که این مربی در سال1393 با پیشنهاد رسمی پورتو روبه‌رو شده است. درست مثل پورتو، صحبت‌هایی که در مورد پیوستن کارلوس به تیم‌ملی آمریکا مطرح می‌شد نیز جدی نبودند. حتی همین حالا نیز از تیم‌ملی آمریکا به‌عنوان مقصد کی‌روش نام برده می‎شود. اگر کارلوس در همه سال‌های نسبتا طولانی حضور روی نیمکت ایران با یک «پیشنهاد بزرگ» به‌عنوان «گزینه اصلی» مواجه شده و همچنان کار در ایران را انتخاب کرده، رسانه‌ای کردن مستندات این پیشنهاد نباید کار چندان دشواری باشد. هواداران تیم‌ملی اما تا امروز، صحبت از این پیشنهاد را تنها در رسانه‌های نزدیک به آقای مربی خوانده‌اند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید