• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 24 آبان 1401
کد مطلب : 177112
+
-

موج دوم عملیات علیه تروریست‌ها

دیروز تعدادی از مقرهای تروریست‌های تجزیه‌طلب در شمال‌عراق ازسوی نیروی‌زمینی سپاه مورد هدف قرار گرفت

نظامی
موج دوم عملیات علیه تروریست‌ها

نیروی زمینی سپاه‌پاسداران دیروز (دوشنبه) دومین موج از عملیات گسترده موشکی و پهپادی خود را علیه پایگاه‌ها و مقرهای گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب حاضر در منطقه اقلیم کردستان عراق آغاز کرد که براساس اطلاعات موجود، طی آن مقر جدید گروهک‌های تروریستی در شمال این منطقه، هم در مرز و هم در عمق ۸۰کیلومتری خاک عراق، هدف قرار گرفته ‌است.
به‌گزارش همشهری، دور جدید حملات موشکی و پهپادی نیروی‌زمینی سپاه‌پاسداران علیه مقر گروهک‌های تروریستی حاضر دراقلیم کردستان عراق در شرایطی است که در دور نخست این عملیات گسترده که در اوایل مهرماه انجام شد، اهداف زیادی در این منطقه زیرضربه قرار گرفت و سپاه‌پاسداران با صدور اطلاعیه‌هایی هشدار داده بود که درصورت ادامه حضور تروریست‌ها در منطقه شمال عراق، حملات همچنان ادامه خواهد یافت. پس‌از حملات دور نخست، رایزنی‌ها میان تهران و بغداد برای جلوگیری از ادامه فعالیت گروهک‌های تروریست و تجزیه‌طلب در شمال عراق ادامه یافت و مشاور امنیت‌ملی عراق در آخرین روزهای مهرماه در رأس هیأتی به ایران آمد و با برخی مقام‌های ارشد کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

بی‌عملی در طرف عراقی
قاسم الاعرجی در آن سفر در گفت‌وگو با وزیر امورخارجه ایران با تأکید بر اینکه قانون اساسی عراق اجازه فعالیت به افراد و جریان‌هایی که مخل تهدید همسایگان باشند را نمی‌دهد، اطمینان داد هرگونه اقدام ضد‌امنیتی علیه جمهوری‌اسلامی با اقدام دولت مرکزی و اقلیم مواجه خواهد شد و عراق امنیت ایران را امنیت خود می‌داند. با وجود این، اما ادامه حملات موشکی و پهپادی سپاه‌پاسداران به مواضع تروریست‌ها در منطقه شمال عراق حکایت از آن دارد که بغداد اقدام‌های جدی و بازدارنده‌ای دراین زمینه انجام نداده‌است؛ این درحالی‌است که جمهوری‌اسلامی بارها ضمن تأکید بر ادامه مناسبات راهبردی تهران - بغداد، گفته انتظار ندارد خاک اقلیم کردستان عراق محلی برای اقدام‌ها و تدارکات تروریستی علیه ایران باشد.
در ماه‌های اخیر مقام‌های ایرانی بارها به طرف عراقی تأکید کرده‌اند جمهوری‌اسلامی همواره خواهان عراق «آباد»، «آزاد» و «مستقل» است، اما تداوم حضور مسلحانه تروریست‌ها در اقلیم کردستان و تحرکات آنان علیه امنیت ایران را تحمل نخواهند کرد؛ موضوعی که تبعات ضد‌امنیتی آن در ناآرامی‌های اخیر در ایران بیش‌از پیش نمایان شد.

اعتراف به هدایت تحرکات تروریستی از شمال‌عراق
دستگیری بیش‌از 100نفر از عناصر گروه‌های ضدانقلاب، دمکرات و کومله در غرب کشور درجریان حوادث‌اخیر حکایت از آن دارد که این منطقه همچنان محل امنی برای تدارک اقدام‌های تروریستی و ضدامنیتی ازسوی گروه‌های معاند و تجزیه‌طلب به‌شمار می‌رود؛ موضوعی که مشاور اسبق امنیت‌ملی کاخ سفید نیز در گفت‌وگوی اخیر خود با شبکه خبری بی‌بی‌سی آن را تأیید کرد.
جان بولتون در این گفت‌وگو ضمن اشاره به ناآرامی‌های اخیر در ایران و  اعتراف صریح به مسلح بودن اغتشاشگران، تأکید کرد این افراد از طریق کردستان عراق به اسلحه دسترسی پیدا می‌کنند؛ سلاح‌هایی که از پایگاه‌های نظامی و از نقاطی در این منطقه وارد ایران می‌شود؛ «این وضعیت نشانگر این است که دیگر آنها غیرمسلح نیستند.»
مشاور اسبق امنیت‌ملی کاخ سفید اعتراف صریح دیگری هم داشت؛ اینکه آشوب‌های اخیر در قالب یک «تلاش نظام‌مند» در راستای اعتراض نیست، بلکه رویکرد «به‌کارگیری زور علیه حکومت» را دنبال می‌کند. دراین میان توصیه بولتون خطاب به دولت آمریکا مبنی بر ادامه دخالت‌ در ناآرامی‌ها حکایت از آن دارد که باید همچنان در انتظار استمرار تحرکات ضدامنیتی علیه ایران در مناطقی مانند اقلیم کردستان عراق بود.

مختصات حمله دوم علیه تروریست‌ها
ازسوی دیگر گفته می‌شود در جریان عملیات پهپادی و موشکی دیروز سپاه‌پاسداران، مناطق جدید استقرار گروهک‌های تجزیه‌طلب در شمال عراق که مورد شناسایی قرار گرفته بود، زیر ضربه موشک‌ها و پهپادهای ایرانی قرار گرفته‌است؛ اهدافی در نقاط مرزی و حتی تا عمق 80کیلومتری خاک عراق در منطقه اقلیم. فرمانده نیروی زمینی سپاه‌پاسداران دیروز در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اشاره به دومین موج از عملیات موشکی و پهپادی سپاه‌ علیه تروریست‌های تجزیه‌طلب، به هشدار قبلی به مقام‌های عراقی در این زمینه اشاره کرد؛ هشدارهایی که با اقدام‌های مؤثری ازسوی دولت‌مرکزی 2دولت اقلیم مواجه نشده‌است.
محمد پاکپور گفت: گروهک‌های تجزیه‌طلب هم اقدام‌های تروریستی خود را در داخل ایران از مبدا عراق انجام دادند و هم در برخی اغتشاش‌هایی که در منطقه شمال‌غرب کشور به‌وقوع می‌پیوست، همیشه جای پای عناصر ضدانقلاب و تجزیه‌طلبی که در شمال عراق مقرهای مختلفی داشتند، قابل مشاهده بود.

استقرار تروریست‌ها در میان مردم
وی با اشاره به تاکتیک تروریست‌ها برای مستقرشدن در میان مردم عادی، افزود: اکنون حدود ۵۰روز از عملیات دور نخست گذشته و هیچ اقدام عملی در این راستا صورت نگرفته‌است؛ آنان مقرهایی که درآن عملیات آسیب دیدند و منهدم شدند را تخلیه کرده‌اند و با رفتن به میان جمعیت، در میان آنها مستقر شده‌اند.
پاکپور ادامه ‌داد: برخی از مقرهای آنها که تراکم جمعیتی در اطراف‌شان وجود نداشت را دیروز طی یک برنامه‌ریزی دقیق مورد هدف قرار دادیم. «بکر جو» در سلیمانیه، یکی از مناطقی است که پس‌از اینکه مقررهای آنها را منهدم کردیم، در این منطقه مستقر شدند. اینجا منطقه‌ای است که جمعیت عادی هم درآن حضور دارند. مردم بکر جو باید این تروریست‌ها را طرد کنند تا امنیت‌شان برقرار شود.
فرمانده نیروی زمینی سپاه‌پاسداران با اشاره به سایر نقاط استقرار تروریست‌ها گفت: «زرگوییز»، «گرد چال»، «جژنه‌کال» و «پاکشهر» جزو مناطقی است که هم روستا هستند و هم جزو مناطق شهری و شهرکی. تروریست‌ها در کنار این روستاها و شهرک‌ها مستقرند و حتما در عملیات بعدی آنها را مورد هدف قرار می‌دهیم. ما از مردم این روستاها و شهرها تقاضا داریم یا تروریست‌ها را طرد کنند یا در اطراف مقرهای آنها حضور نداشته باشند تا دچار آسیب نشوند. ما بنا نداریم حتی خانواده‌های تروریست‌ها دچار آسیب شوند.

مکث
اطلاعیه سپاه‌پاسداران درباره دومین عملیات علیه تروریست‌ها

روابط عمومی‌کل سپاه‌پاسداران در اطلاعیه دیروز خود، از ادامه عملیات موشکی و پهپادی نیروی زمینی سپاه علیه مقرها و مراکز حضور تروریست‌های تجزیه‌طلب ضدایرانی در اقلیم شمال عراق خبر داد. دراین اطلاعیه ضمن اشاره به تداوم بی‌عملی‌ها و برخی غفلت‌های آشکار و «بعضاً تعمدی» مقام‌های اقلیم شمال عراق در برخورد با فعالیت‌ گروهک‌های تروریستی ضدانقلاب و ضدایرانی تجزیه‌طلب که سال‌هاست در سرزمین اقلیم لانه کرده‌اند، تأکید شده‌است که «به‌رغم عملیات ماه گذشته، مجدداً تروریست‌ها درحال تحرک و اقدام برای ایجاد ناامنی درایران اسلامی برآمده‌اند؛ لذا با توجه به شرایط و اشراف اطلاعاتی و برنامه‌ریزی عملیاتی از صبح دوشنبه مقرها، مراکز و همچنین معابر حمل و انتقال سلاح و مهمات تروریست‌ها به ایران مورد اصابت موشکی و پهپادی رزمندگان اسلام قرار گرفت.» این اطلاعیه افزوده‌ است: «یگان‌های عملیاتی قرارگاه حمزه سیدالشهدا نیروی زمینی سپاه این عملیات را پس ‌از هشدارهای مجدد در جلسات دیپلماسی و امنیتی مشترک اخیر مبنی بر تعطیلی اردوگاه‌ها، خلع‌سلاح و اخراج گروهک‌ها از منطقه و تأکید بر عدم‌ برهم‌خوردن امنیت و آرامش مردم شمال عراق و متأسفانه عدم‌مشاهده اقدام عملی و عینی مؤثر از طرف مقابل، آغاز کرده‌اند.» در این اطلاعیه ضمن اشاره به اینکه جمهوری‌اسلامی ادامه شرارت‌های مسلحانه علیه ایران را تحمل نخواهد کرد، تأکید شده‌است که «خلع‌سلاح و برچیدن بساط تروریست‌ها، از تعطیلی مقرها تا اقدام اطمینان‌بخش مقام‌های اقلیم نسبت به دورسازی تروریست‌های مزدور و جنایتکار از منطقه، خواسته مشروع، قانونی و قطعی نیروهای مسلح و ملت عزیز ایران بوده و انتظار است مقام‌های اقلیم شمال عراق با اقدام‌های عملی خود، ثبات و امنیت پایدار منطقه را مورد صیانت و پشتیبانی قرار دهند.» در اطلاعیه روابط عمومی‌کل سپاه‌پاسداران همچنین بار دیگر از مسئولان دولت مرکزی عراق و منطقه اقلیم خواسته شده‌است که در راستای حفظ حسن‌همجواری و برقراری امنیت مرزهای مشترک 2کشور، نسبت به تعهدات خود در قبال جمهوری‌اسلامی عمل کنند تا از واردآمدن خسارت‌های بیشتر به مردم 2کشور و برهم‌خوردن آرامش و امنیت به‌واسطه حضور تروریست‌ها در منطقه، جلوگیری شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید