• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
دو شنبه 23 آبان 1401
کد مطلب : 177029
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/VmPyW
+
-

خطر ورود ایران به باشگاه واردکنندگان انرژی

مقام‌های سازمان برنامه و بودجه هشدار داده‌اند که با ادامه وضعیت کنونی مصرف، در حوزه انرژی از کشوری صادرکننده به کشوری واردکننده تبدیل خواهیم شد

انرژی
خطر ورود ایران به باشگاه واردکنندگان انرژی

 مصرف حامل‌های انرژی به روایت مدیران دولتی در حال پیشی‌گرفتن از تولید است و احتمال تبدیل کشور به یک واردکننده انرژی احساس می‌شود. باید منتظر ماند و دید تصمیم‌گیران در واکنش به این روند نامطلوب و برای اصلاح این فرایند چه تصمیمی خواهند گرفت؟
محمد جعفری، رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه، شفاف و بی‌پرده می‌گوید: با فرض ادامه وضع کنونی مصرف، در حوزه انرژی، از کشوری صادرکننده به کشوری واردکننده تبدیل خواهیم شد. او که در نشست علمی-تخصصی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه سخن می‌گفت، ضمن تأکید بر اینکه، باور دارد روش بهتر، بهینه‌سازی مصرف انرژی است، تأکید می‌کند: در مصرف مرسوم انرژی، نباید افزایش قیمت داشته باشیم ولی در عین حال باید به مصرف‌های بی‌رویه دقت و از سوی دیگر با ابزار تکنولوژی، مصرف سوخت را کنترل کنیم. جعفری می‌افزاید: براساس داده‌های موجود، دهک‌ها خیلی به هم نزدیک شده‌اند و این مطلب باید مدنظر هرگونه سیاستگذاری قرار گیرد. ضریب جینی کاهش پیدا کرده است، اما این کاهش ضریب جینی می‌تواند به‌معنای فشردگی اقتصاد باشد.

1.1میلیون قبض رایگان گاز
اشاره این مقام مسئول در سازمان برنامه و بودجه نشان می‌دهد افزایش قیمت بنزین فعلا مطرح نخواهد بود اما گفته‌های مدیران شرکت ملی گاز، نشان از آن دارد که شاید گاز، به‌عنوان گزینه بهتری برای اصلاح قیمت باشد. چنان که ناترازی گاز به 250میلیون مترمکعب رسیده است؛ مسلم رحمانی، سرپرست مدیریت گازرسانی شرکت ملی گاز می‌گوید: تعیین قیمت مناسب بی‌شک اثرگذارترین پارامتر برای اصلاح الگوی مصرف انرژی است، اما در سال۱۴۰۰ به‌دلیل اینکه قیمت گاز برای 3پله نخست هیچ تغییری نکرده بود و ۷۶درصد مشترکان هم در این 3پله قرار دارند، تغییر محسوسی در کاهش مصرف گاز در این بخش نداشتیم، اما در مصرف پله‌های بالاتر 2دهم درصد شاهد کاهش مصرف بودیم. او می‌افزاید: مشترکانی که شامل گازبهای رایگان شدند، در 3پله نخست قرار دارند؛ تعداد این دسته از مشترکان یک‌میلیون و ۱۱۹هزار مشترک است که ۸۷۳هزار مشترک مربوط به کمیته امداد امام خمینی(ره) و ۲۴۶هزار مشترک هم مربوط به سازمان بهزیستی است.

خصارت قطع صادرات 
جعفر قادری، نایب‌رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس درخصوص آسیب‌های ناشی از ناترازی گاز می‌گوید: با توجه به تعهداتی که با کشورهای همسایه داریم، اگر نتوانیم با وجود این ناترازی آن تعهدات را به اجرا برسانیم قطعا دچار خسارت خواهیم شد زیرا در فصل سرما صادرات گاز ما به کشورهای همسایه قطع و این موجب کاهش قدرت دیپلماتیک می‌شود. درحقیقت، کنار این موضوع وجود این ناترازی موجب می‌شود نتوانیم گاز مورد نیاز در حوزه حمل‌ونقل، پتروشیمی‌ها، نیروگاه‌ها و همچنین مردم در فصل سرما را تأمین کنیم. قادری هشدار می‌دهد: اگر ما نتوانیم در فصل سرما، گاز و در فصل گرما، برق مورد نیاز صنایع را تأمین کنیم قطعا با مشکلاتی روبه‌رو خواهیم بود. ناترازی چه در گاز باشد یا برق فرقی ندارد به هر حال وجود این مشکل به صنایع مختلف آسیب و زیان می‌رساند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید