• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 23 آبان 1401
کد مطلب : 177023
+
-

بودجه را تکه‌تکه نکنید

چهره روز
بودجه را تکه‌تکه نکنید

حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه طبق توافق سران قوا، بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ به بعد از تصویب لایحه برنامه هفتم توسعه موکول شده، گفت: بر این اساس پیش‌بینی می‌شود امسال لایحه بودجه ۱۴۰۲ به‌صورت چند دوازدهم تصویب شده و بررسی لایحه بودجه در مجلس به بهار سال آینده موکول شود. او افزود: اینکه دولت چه زمانی لایحه برنامه هفتم را آماده و تقدیم مجلس می‌کند، مشخص نیست، فقط قرار شده ابتدا دولت لایحه برنامه را به مجلس ارائه کند و بعد از آن نوبت به بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ می‌رسد.
باید توجه داشت، بودجه یک سند مالی و دخل و خرج سالانه دولت است که بر آینده دست‌کم یک‌ساله بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی اثر می‌گذارد. تکه‌تکه کردن بودجه و تصویب و ابلاغ آن به‌صورت چند دوازدهم عملا دولت را در وهله اول در اجرای احکام قانون بودجه و در وهله دوم در اداره کشور با مشکل مواجه می‌کند.
اگرچه انتظار می‌رفت دولت زودتر لایحه برنامه هفتم توسعه را تقدیم مجلس کند و سپس سراغ بودجه سال بعد برود، اما همزمانی این دو لایحه مهم ممکن است دقت نظر و آینده‌نگری را تضعیف کند و باعث کوتاه‌نگری در برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی شود. روشن است که هرگونه رویاپردازی و بازی با اعداد بودجه باعث بیش‌نمایی درآمدها و هزینه‌تراشی مضاعف می‌شود و دولت را دچار دردسر می‌سازد. بنابراین دولت و البته مجلس باید دقت کنند که دست‌کم ثبات و پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد مخدوش نشود تا همگان تکلیف خود را بدانند. در تدوین برنامه هفتم هم البته خطاها و بلندپروازی برنامه‌های پیشین می‌تواند درس عبرتی برای قانونگذاران باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید