• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 21 آبان 1401
کد مطلب : 176710
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/vgoD8
+
-

آسان‌ترین روش وصول مهریه

عقد ازدواج یکی از رویدادهای مهم حقوقی است که حتی پیش از صدور شناسنامه و ایجاد سازمان ثبت احوال نیز به‌دلیل آثار مهمی که دارد، مکتوب می‌شد.
در سال۱۳۰۴ رویدادهای ازدواج و طلاق وارد شناسنامه زوجین شد و به مرور زمان سندی رسمی و از پیش تنظیم‌شده پیدا کرد. دانیال توسلی، مدیر حقوقی و وکیل سابق دادگستری در این رابطه به همشهری آنلاین توضیح داد: در این سند، شروط زیادی به نفع زوجه (زن) پیش‌بینی شده اما از دیدگاه بسیاری از بانوان این شروط برای پاسخ به بسیاری از روابط سوء، بین زوجین جوابگو نیست. بانوانی هستند که تمایل دارند مانند زوج، اختیار تام برای طلاق داشته باشند زیرا براساس ماده‌۱۱۳۳ قانون مدنی و شرع، حق طلاق به مرد داده شده است. بنابراین بانوان از همسر خود وکالت می‌گیرند که حق طلاق را اعمال کنند. این وکالت به 2صورت انجام می‌شود: اول به‌صورت شرط ضمن عقد؛ به این معنا که در سند ازدواج درج می‌شود و چون ضمن عقد دیگری (ازدواج) ثبت شده، قابل عزل نیست. دوم به این شکل که مرد با مراجعه به دفتر اسناد رسمی وکالت در طلاق را به همسرش می‌دهد. در این شرایط باید وکالت به شکل بلاعزل تنظیم شود تا مرد نتواند آن را باطل کند. توسلی افزود: در ضمن عقد نکاح، شروط دیگری را هم می‌توان درج کرد و سردفترداران ازدواج مکلف‌اند شروط توافقی زوجین را با توجه به قابلیت آنها (این شروط نمی‌توانند برخلاف ماهیت ازدواج باشند) در متن سند ازدواج درج کنند؛ مثلا حق تعیین محل سکونت، حق تحصیل، حق اشتغال و... .
از دیگر نکات مهم سند عقد ازدواج مهریه است که با توافق طرفین تعیین می‌شود. مدیر حقوقی و وکیل سابق دادگستری توضیح داد: مهریه عندالمطالبه است؛ به این معنا که به محض درخواست زوجه، مرد مکلف به پرداخت آن است اما می‌توان شرط کرد که عندالاستطاعه باشد و در این صورت طرفین توافق می‌کنند که مرد درصورت داشتن توان مالی مکلف به پرداخت آن شود.
به‌گفته توسلی، 2روش برای مطالبه مهریه وجود دارد: روش اول با مراجعه به دادگاه خانواده و تنظیم دادخواست مطالبه مهریه صورت می‌گیرد اما مستلزم صرف زمان و هزینه است و در نهایت زوج (مرد) محکوم به پرداخت مهریه می‌شود زیرا مهریه یک دین یا بدهی مسلم است. در روش دوم به جای مراجعه مستقیم به دادگاه، زوجه به اداره ثبت مراجعه و از طریق این اداره مهریه را وصول می‌کند. مطابق ماده۱۵ نظام‌نامه دفتر ثبت ازدواج و طلاق مصوب ۱۳۱۰ با اصلاحات بعدی، مهریه مندرج در سند رسمی ازدواج، بدون احتیاج به حکم از عدلیه به تقاضای زوجه یا نماینده قانونی وی، لازم الاجرا است. این روش سهل‌الوصول‌تر است.
زندگی خانوادگی و زناشویی بر مهربانی، تعامل و سازگاری بنا شده و همسران با رعایت حقوق یکدیگر به دوام این پایگاه مهم اجتماعی قوت می‌بخشند. با این حال، اگر به هر دلیلی امکان ادامه زندگی نبود به توصیه قرآن کریم «سَراحاً جَمِیلًا» ؛ زوجین با احترام و زیبایی از یکدیگر جدا شوند. (طلاق بدون خصومت و خشونت - آیه ۴۹ از سوره احزاب)

 

این خبر را به اشتراک بگذارید