• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 18 آبان 1401
کد مطلب : 176567
+
-

استاندار در گفت‌وگوی اختصاصی با همشهری:

راه توسعه چهارمحال‌وبختیاری هموار می‌شود

راه‌های ارتباطی از اصلی‌ترین زیرساخت‌ها و مقدمه پیشرفت هستند. تلاش‌کردیم عقب‌ماندگی در این حوزه را با کار جهادی ‌ جبران کنیم

گفت‌و‌گو
راه توسعه چهارمحال‌وبختیاری هموار می‌شود

سیده زهرا عباسی _ خبرنگار 

چهارمحال‌وبختیاری به مرکزیت شهرکرد در منطقه زاگرس مرکزی با 16هزارو421کیلومترمربع یک‌درصد از کل وسعت ایران را تشکیل می‌دهد و بیست‌ودومین استان از نظر پهناوری است. چهارمحال‌وبختیاری که در دهه 20یکی از فرمانداری‌های کل اصفهان محسوب می‌شد، هم‌اکنون استانی با حدود یک‌میلیون نفر جمعیت است؛ استانی که با وجود همه توجه‌ها، درگیر محرومیت‌های تاریخی و چالش‌هایی در زیرساخت‌هاست که موجب شده نرخ فلاکت، بیکاری، تورم و گرانی در آن بالاتر از میانگین کشوری باشد. کارشناسان معتقدند تا زمانی که زیرساخت‌ اساسی چون راه در این استان فراهم نشود، نمی‌توان به پیشرفت و توسعه‌یافتگی آن امید داشت؛ زیرساختی که می‌تواند این استان را با همه ظرفیت‌های خود در زمینه تجارت، کشاورزی و صنعت از بن‌بست خارج کند. غلامعلی حیدری، استاندار چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با همشهری توضیح کاملی درباره اقدامات صورت‌گرفته برای توسعه استان و خروج آن از بن‌بست و محرومیت ارائه می‌دهد.

یکی از مشکلات چهارمحال و بختیاری از گذشته در حوزه راه بوده است؛ درحالی‌که همیشه ذکر شده این استان می‌تواند شاهراه ارتباطی شرق به غرب و مرکز و جنوب باشد. با توجه به اینکه 35درصد مصوبه‌های سفر رئیس‌جمهوری به استان نیز به این حوزه اختصاص دارد، چه اقدامات اساسی‌ای برای رفع این محرومیت انجام شده است؟
به‌دلیل موقعیت کوهستانی و صعب‌العبور‌ چهارمحال‌وبختیاری، هزینه تمام‌شده ساخت راه در این استان نسبت به مناطق دیگر کشور، بسیار بالاست و توسعه راه‌های مواصلاتی طی سال‌های گذشته با کندی پیش رفته است. با توجه به اینکه، راه ارتباطی یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌ها و مقدمه پیشرفت محسوب می‌شود و رونق گردشگری، جذب سرمایه‌گذار، اشتغال‌زایی و موارد متعدد دیگری به‌طور مستقیم به آن وابسته است، تلاش کردیم عقب‌ماندگی در حوزه راه‌های مواصلاتی که منجر به عقب‌ماندگی در حوزه‌های دیگر شده را با کار جهادی و ویژه جبران کنیم.
سال گذشته کل اعتبار راه‌های استان حدود 300میلیارد تومان بود که امسال تلاش کردیم هم در سفر و هم در بودجه‌های عمرانی بیش از 5500میلیارد تومان برای این حوزه طی 2سال درنظر بگیریم. با توجه به این اعتبار، هم‌اکنون پروژه‌های متعدد راهسازی در استان فعال شده و امیدواریم تا پایان سال1402 گام‌های بلندی برای توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای برداریم.
هم‌اکنون قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) برای نخستین‌بار وارد این استان شده و در حال تجهیز کارگاه برای اجرای چهارخطه بروجن ـ لردگان به خوزستان است.
محور چهارخطه فارسان-چلگرد به بازفت و مسجدسلیمان و محور چهارخطه شهرکرد ـ شلمزار که در بین مردم به جاده مرگ معروف شده هم با سرعت در حال پیشروی است و جاده ارتباطی اردل به دوپلان که خود یک پروژه بزرگ شامل 4تونل و 2دهنه پل می‌شود، ‌ در حال اجراست. همچنین چهارخطه شهرکرد - بن - داران و جاده ساحلی زاینده‌رود، چهار خطه شهرکردـ سامان ـ تیران جزو مصوبات سفر ریاست‌جمهوری هستند و اعتباری قابل توجه برای آنها درنظر گرفته شده است. برای چهارخطه فرخشهر ـ دزک ـ شلمزار هم با تصویب تسهیلات ماده56 تصمیم‌گیری شده و به‌زودی کار آغاز می‌شود.
به‌طور مشخص درباره راه‌های چندگانه استان به خوزستان ازجمله جاده لردگان -خوزستان، شهرکرد - بروجن و بروجن- لردگان و پیشرفت آنها و چالش‌ هایشان توضیح دهید.
چهارخطه شهرکرد به بروجن که تقریبا تمام‌شده (جز یک قسمت محدود تقریبا 3کیلومتری) و اکنون زیر ترافیک است؛ از بروجن تا لردگان هم پیمانکار مشغول فعالیت است و البته قطعه‌هایی از این پروژه زیر بار ترافیکی قرار گرفته، از لردگان تا ایذه هم توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) اجرا خواهد شد.
‌چهارمحال‌وبختیاری یکی از 5استان کشور است که هنوز به شبکه ریلی کشور متصل نشده، اما تحقق این آرزوی مردم سال گذشته آغاز شد. این پروژه که یکی از ابرپروژه‌های حمل‌ونقلی در این استان شناخته می‌شود، در چه مرحله‌ای است و چقدر پیشرفت دارد؟
بله، اتصال به شبکه ریلی یک مطالبه بحق و دیرینه مردم این استان است که متأسفانه تاکنون محقق نشده است. البته این پروژه در سفر رئیس‌جمهوری مورد توجه ویژه قرار گرفته و بیش از 2هزار میلیارد تومان اعتبار برای آن درنظر گرفته شده که براساس برآوردهای انجام شده، این اعتبار برای تکمیل خط ریلی و ساخت ایستگاه شهرکرد کفایت می‌کند. تمام تلاش متولیان این است که تا پایان 1402 صدای سوت قطار در شهرکرد شنیده شود. هم‌اکنون پیمانکاران متعددی در قطعه‌های مختلف از مبارکه اصفهان و شهرکرد، از دوطرف مسیر در حال اجرای عملیات هستند و روند پیشرفت کار هم در ایستگاه و هم در نقاطی که پیمانکاران فعال هستند، قابل‌قبول است.
دستاوردهای سفر رئیس‌جمهوری و مصوبه‌های سفر برای چهارمحال‌وبختیاری چه بوده است؟ در جایی مطرح کرده بودید منابع سفر به اندازه 10برابر بودجه عمرانی استان است. با این اعتبار چه طرح‌های صنعتی، کشاورزی و عمرانی اجرا می‌شود؟
البته باید تأکید کنم که مهم‌ترین دستاورد سفر ریاست‌جمهوری به این استان امیدآفرینی بود که با حضور هیأت دولت در این استان به‌خصوص مناطق محروم در بین مردم ایجاد شد. اینکه رئیس‌جمهوری در میان مردم یک منطقه مانند لبد در کوهرنگ که نه جاده دسترسی دارد، نه شبکه آبرسانی و برق‌رسانی، نه تلفن و اینترنت حاضر می‌شود، حاوی یک پیام مهم است؛ اینکه به محرومان و مستضعفان هم توجه دارند.البته در همین روستا 3ماه بعد از حضور رئیس‌جمهوری یک تحول اتفاق افتاد و یک روستای محروم طی 3ماه به یک روستای توسعه‌یافته تبدیل شد. شبکه آبرسانی، جاده دسترسی آسفالت شده، سایت مخابرات و تلفن همراه و اینترنت پرسرعت، ساخت 2مدرسه و تعمیر یک مدرسه دیگر در همین منطقه از اقداماتی بود که اثبات می‌کند عزم این دولت بر توسعه عدالت‌محور و محرومیت‌زدایی است.
در حوزه اعتباری هم بیش از 20هزار میلیارد تومان تسهیلات و اعتبار برای 700پروژه نیمه‌تمام درنظر گرفته شده که 10درصد از این اعتبار محقق شده است و تلاش می‌کنیم با جذب به‌موقع و نظارت بر توزیع این اعتبار شاهد تحول در حوزه‌های مختلف در این استان باشیم.
نرخ بیکاری چهارمحال‌وبختیاری نسبت به میانگین کشوری 4درصد بالاتر است. چه اقداماتی برای توسعه صنعتی، کشاورزی، دامپروری و همچنین اشتغال‌ زایی در این استان صورت گرفته است؟
بله، متأسفانه نرخ بیکاری در این استان بالاست و باید با توجه به بوم استان، فرهنگ مردم و ظرفیت‌های طبیعی و خدادادی برای ایجاد اشتغال تلاش کنیم. 
برای نمونه در حوزه کشاورزی و گلخانه‌ای ‌کل گلخانه‌های این استان تا قبل از این دولت، حدود 30هکتار بود، ولی امروز حدود 300هکتار گلخانه در دست اجرا داریم که برخی بهره‌برداری شده و برخی هم در قالب شهرک‌های گلخانه‌ای در دست اجرا هستند. گلخانه هم امکان کشت 4فصل را دارد و هم به آب کمی نیازمند است. 
همچنین برای فعال شدن واحدهای صنعتی راکد و نیمه فعال برنامه مدون و زمانبندی شده داریم که در ستاد تسهیل و جلسات اقتصاد مقاومتی دنبال می‌شوند.
چهارمحال‌وبختیاری همیشه به‌عنوان سرزمین رودهای خروشان شناخته شده بود، اما این استان در سال‌های گذشته با چالش کمبود آب به‌ویژه در بخش آشامیدنی روبه‌روست. در این‌باره چه اقداماتی در دستور کار است؟
بله، تامین آب پایدار برای مناطق مختلف استان یکی دیگر از مطالبات باورنکردنی مردم این استان است. جالب است بدانید در استانی که سرچشمه 3رود بزرگ کارون، زاینده‌رود و دز است، حدود 200روستا با تانکر آبرسانی می‌شوند و آب آشامیدنی در شهرهای سامان، فرخشهر، بروجن، کاج، سفیددشت و شهرهای دیگر در ماه‌هایی از سال 
جیره‌بندی می‌شود.
با برنامه‌ریزی و تفاهم انجام شده با قرارگاه امام حسن(ع) در گام اول 43روستا در شهرستان خانمیرزا و 55روستا در شهرستان لردگان و همچنین روستاهایی مانند دهناش، لبد، مشایخ و... در شهرستان‌های اردل و کوهرنگ به شبکه آبرسانی پایدار متصل خواهند شد و تلاش می‌کنیم تا 2سال آینده جشن خداحافظی با آبرسانی با تانکر را در روستاهای این استان برگزار کنیم. همچنین با فعال کردن پروژه‌های سدسازی به‌ویژه سدهای باباحیدر، آقبلاغ، گهرو، بیدکان و برخی طرح‌های دیگر آب استان را در حالت پایدار قرار دهیم که گام‌های مؤثری تاکنون در این‌باره برداشته شده است. تا پایان 1401 مشکلات اصلی آب این استان برای همیشه رفع خواهد شد.
‌پیش از این درباره گام‌های اساسی در راستای محرومیت‌زدایی از استان صحبت کرده بودید. به جز اختصاص بودجه محرومیت‌زدایی چه اقدام شاخصی برای محرومیت‌زدایی از چهره استان صورت گرفته؟
اختصاص بودجه، گام اول برای زدودن محرومیت از مناطق این استان است. انعقاد تفاهم با بنیادهای مهم مانند بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، قرارگاه امام‌حسن(ع) و سایر مجموعه‌ها برای انجام کارهای فرهنگی، آموزشی و جهادی در مناطق محروم انجام شده است.
ساخت مدرسه در روستایی مانند سرآقا سید، ساخت مسجد در روستایی مانند صالح کوتاه که جاده دسترسی ندارد مصداق‌هایی است که اثبات می‌کند توجه دولت به محرومیت‌زدایی معطوف به کارهای عمرانی نیست و مسائل فرهنگی و آموزشی هم جزو تعهدات دولت با مردم عزیز است.
‌بازسازی مناطق زلزله‌زده کوهرنگ و مناطق سیل‌زده به‌ویژه بارده و کوهرنگ به کجا رسید؟
درباره اقدامات انجام شده بعد از زلزله سال گذشته در شهرستان کوهرنگ تاکنون 496واحد احداثی داشتیم که توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال ساخت است و پیشرفت 70درصدی داشته است. همچنین 3125واحد تعمیری بوده که هم وام حمایتی و هم برخی از اقلام مانند ماسه و سیمان به‌صورت رایگان در اختیار خانواده‌ها قرارگرفته است.  همچنین 3200وام معیشتی برای آسیب‌دیدگان زلزله درنظر گرفتیم که بانک‌های عامل در منطقه مستقر شدند و امور اداری برای واریز تسهیلات صورت گرفته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید