• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 18 آبان 1401
کد مطلب : 176525
+
-

شهردار تهران در همایش «افول آمریکا» مطرح کرد

آمریکا در سراشیبی سقوط

آمریکا در سراشیبی سقوط

شهردار تهران دیروز به دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی رفت تا در همایش «افول آمریکا» به بیان مطالب مختلفی پیرامون شرایط آمریکا و اهدافی که در مقابل ایران دنبال می‌کند، بپردازد. علیرضا زاکانی در این همایش، درباره اقداماتی که طی یک‌سال و 2ماه گذشته در تهران رقم خورده و آنچه طبق برنامه تا پایان سال و مدیریت ششم شهر انجام می‌شود، نیز مواردی را مطرح کرد؛ از اتصال ایستگاه خط6 به یکدیگر گرفته تا کارهای صورت گرفته در حوزه مسکن و همچنین مانع‌زدایی از مسیر کسب درآمد برای توسعه شهر. به گزارش همشهری، یکی از مهم‌ترین مواردی که شهردار تهران گفت این بود که «بسیاری از اندیشمندان جهان معتقدند آمریکا در حال افول است و دیگر در نظام جهانی هژمونی ندارد.» زاکانی گفت: «آمریکا در بعد اجتماعی و اقتصادی دچار مشکلات است. از بعد قدرت نرم هم شعارهای او دیگر دلدادگی در جهان ایجاد نمی‌کند. صحبت ما درباره کشوری است که ابرقدرت اطلاق می‌شد، اما درباره اینکه امروز همچنان بتوان عنوان ابرقدرت را برای او  به کار برد یا خیر، علاقه نداریم پیشگویی کنیم و می‌خواهیم بر پایه یک استدلال نظرات خود را بگوییم.»شهردار تهران اضافه کرد: «سعی می‌کنم با منطقی برخاسته از نگاه گذشته استدلال کنم که آمریکا در حال فروپاشی است و امروز به در و دیوار می‌زند و سراغ ما آمده و باید متوجه باشیم که ما در کدام نقطه تاریخی ایستاده‌ایم. آمریکا 2.8تریلیون دلار کسری بودجه دارد.»

6دلیل زاکانی
شهردار تهران در جریان همایش «افول آمریکا» 6دلیل را برای اثبات این موضوع که آمریکا با سرعت در سراشیبی سقوط قرار دارد و از یک قدرت جهانی به یک قدرت منطقه‌ای تبدیل شده و در منطقه خود نیز روی پای خود نخواهد ایستاد، عنوان کرد. این 6دلیل عبارتند بود از:
1- آمریکا در بحث اراده، تفوق و چیرگی شکست خورده  است.
 2-شاید کسی این قابلیت تفوق را نداشت، ممکن است یک منطق درست و نفود کلام و ایده برتر داشته باشد که چشم جهانیان را به‌خودش جلب کند؛ تمام ویژگی‌هایی که آمریکا با آن ده‌ها سال جهان را به‌دنبال خود کشاند امروز درون خودش از بین رفته و در هیچ کجای جهان کسی به آن توجه نمی‌کند و امکان استمرار و دلربایی به وسیله آن را ندارد.
3- ممکن است یک کشور قله‌ای را معلوم و در جهان خلق افتخار و چشم همه را به‌خود خیره کند؛ به‌طوری که همه بگویند این الگوی ماست. کارل پوپر زمانی آمریکا را بهشت و مصداق نظریه خود معرفی کرد، اما امروز این کشور سراسر تناقض است؛ الگویی را نمی‌تواند ارائه کند و انباشتی از تنفر را ایجاد کرده است و از نظر عملی نمی‌تواند الگو باشد.
4- ممکن است یک کشور به‌عنوان یک منجی معرفی شود و هرکه به آن تکیه کند مطمئن باشد که تکیه‌گاهی ایمن دارد، اما تمام تجربیات نشان می‌دهد که هیچ‌کس نمی‌تواند به آمریکا تکیه کند. آمریکا سال۲۰۰۴ تضمین کرد که امنیت لیبی با ماست، اما امروز لیبی در چه وضعیتی قرار دارد؟ در مقابل زمانی که سوریه عمده خاک خود را از دست می‌دهد به ایران تکیه می‌کند و امروز شرایط سوریه را می‌بینید. لبنان و عراق به انقلاب اسلامی تکیه می‌کنند و می‌گویند ما تا آخر پای شما می‌ایستیم و این مسئله در وابستگان به آمریکا تزلزل ایجاد می‌کند.
5- ممکن بود زمانی آمریکا بتواند پیوستگی و وابستگی مؤثر ایجاد کند؛ مثلا دلار از سال۱۹۴۸ به بعد در جهان نقش ایفا می‌کرد و حیات اقتصادی جهان را تنطیم می‌کرد و آمریکا از این کار سود می‌برد، اما امروز این مسئله نیز از بین رفته است. و دیگر این وابستگی مؤثر وجود ندارد.
6- ممکن بود آمریکا خودش را تحمیل کند و یک قوه قاهره باشد و بتواند ماندگاری پیدا کند، امروز اما این تحمیل‌گری خود را نیز از دست داده است. امروز ظرف 3سال مردم آمریکا به این نتیجه می‌رسند که تنها ۴۰درصدشان به ارتش آمریکا اعتماد دارند و ۶۰درصدشان به آن بی‌اعتمادند. طبق نظرسنجی اخیر یکی از مؤسسات آمریکایی، تنها ۲۵درصد آمریکایی‌ها به دولت و کشورشان اعتماد دارند.

آمریکا می‌داند ایران نقشه‌هایش را نقش بر آب می‌کند
شهردار تهران دیروز با اشاره به اینکه آمریکا مسیری را می‌رود که در حال انقراض است، گفت: «این کشور نه می‌تواند از متحدانش دفاع کند و نه کسی به او اعتماد دارد. برای ما مهم این است که بدانیم در کدام نقطه تاریخ ایستاده‌ایم. امروز آنها به این نتیجه رسیده‌اند که کانون اصلی مقابله با توفیق و چیرگی‌شان در جهان ایران است؛ چراکه فکر، ایده و هواخواه در منطقه و در جهان دارد. آمریکا می‌داند ایران در نقطه‌ای ایستاده که تمام نقشه‌هایش را در جهان نقش بر آب کرده است.»

آمریکا به‌دنبال انقراض ایران است
زاکانی یادآور شد: «آمریکا دنبال این است که ایران نباشد و به‌دنبال انقراض «ایران» است. آنها با ایران قوی مخالفند و به‌دنبال شکاف قومیتی و تجزیه ایران هستند؛ درحالی‌که اقوام ما گل‌های رنگارنگی هستند که بوستان ما را تکمیل می‌کنند و این نقطه قوت ماست.» به‌گفته او، آمریکا همچنین در حال اختلاف‌افکنی بین شیعه و سنی است، اما ما در کنار هم با هر مذهبی زندگی می‌کنیم.شهردار تهران با بیان اینکه اگر نتوانند ایران را تجزیه کنند، تلاش می‌کنند ایران را عقب‌مانده نگه دارند تا ایران نتواند پیشرفت کند، افزود: «اگر این کار را نیز نتوانند انجام دهند، به‌دنبال این هستند که حداقل نگذارند مردم طعم خدمت را بچشند و اذیت و آزار اقتصادی شوند؛ به‌طوری که اگر جایی بناست که رفع تحریم و گشایش اقتصادی صورت بگیرد، اجازه ندهند. البته دلیل بخش عمده‌ای از مشکلات از بی‌کفایتی است و تحریم در آن سهم حداقلی دارد و رفع این بی‌کفایتی و مشکلاتی که برای ما به ارث گذاشته شده، زمان می‌برد.» زاکانی اضافه کرد: «نقشه و خواسته دشمن این است که ایران در یک جنگ داخلی درگیر شود. این طرح اغتشاشات آنها فوق‌العاده طرح مهم، بزرگ و اثربخشی بود؛ اگر می‌توانستند آن‌را به نتیجه برسانند که البته نتوانستند. سال۸۸ اعتراضات از جنس سیاسی و سال‌های ۹۶ و ۹۸ از جنس معیشتی بود و ۱۴۰۱ جنس اعتراضات اجتماعی شد که در پس این اعتراض باید پیوست معیشتی، اقتصادی و سیاسی پیدا می‌کرد تا مردم را در مقابل هم قرار می‌داد که باز هم نتوانستند و موفق نشدند. امروز دست ما دست برتر و آینده کشور پرامید است.»

مکث
تهران درون خود جواهر دارد

علیرضا زاکانی، شهردار تهران دیروز به ارائه مطالبی درخصوص گذشته، حال و آینده پایتخت پرداخت که خلاصه‌ای از آنها را در ادامه می‌خوانید:
  در تهران برهم‌انباشتگی مشکلات وجود دارد، اما با این حال هیچ بن‌بستی وجود ندارد. در این یک‌سال و 2ماه و ۶روز گذشته سعی کردیم از کارهای خوب پیش، پایه کارهای بهتر را ایجاد کنیم  و از کارهای بد آن عبرت بگیریم.
   در ابتدای کار، شهرداری را از تنش مالی خارج کردیم و خروجی ۶ماه آخر سال گذشته این شد که ۹۹درصد بودجه نقد و غیرنقد خودمان را محقق کردیم و امسال ۳۰ تا ۴۰درصد فراتر از بودجه تعیین شده را مدنظر داریم. برای تامین بودجه یک سانت تراکم نفروختیم و یک گام خلاف برنداشتیم؛ چراکه شهر درون خود در و جواهر دارد.   ۱۲۰۰ حساب را به یک خزانه واحد تبدیل کردیم.
   از مردادماه تا ۱۲بهمن هر شنبه یک طرح در مقیاس شهر داریم که یا شروع می‌شود یا خاتمه پیدا می‌کند. از ۱۲بهمن تا پایان سال هر روز افتتاح داریم؛ چند روز پیش نیز یک قرارداد عمرانی ۴۰هزار میلیارد تومانی بستیم.
   برای تامین مسکن اعلام کردیم که ۱۸۰هزار واحد مسکن در سال را کارسازی می‌کنیم؛ البته اثر آن از یک سال و نیم دیگر که مسکن خروجی می‌دهد، مشخص می‌شود.
   در مترو اولویت تکمیل ۷خط فعال است و در حال تلاش هستیم که ایستگاه‌های خط۶ را به هم وصل کنیم که تا 2ماه دیگر به هم وصل می‌شوند. اگر این ۷خط فعال تکمیل شود ۲۵۰۰واگن لازم داریم و الان ۱۵۰۰واگن داریم که حدود ۲۰۰دستگاه از رده خارج شده و دوسوم آن نیز نیاز به اورهال (بازسازی اساسی) دارد که اورهال ۷۰۰واگن در دستور کار است.
   تامین ۶۳۰واگن با واردات از چین در حال عملیاتی شدن است و از یک‌سال‌ونیم دیگر وارد و عملیاتی می‌شود. تعداد ۴۲۰واگن نیز از داخل در حال تلاش برای تامین هستیم؛ البته متروی تهران برای تکمیل ۳۰۰هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید