• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 18 آبان 1401
کد مطلب : 176471
+
-

تبی که نارسایی‌ها را عیان کرد

باید صف کسانی که در تقابل با نظام هستند از کسانی که حرف منطقی دارند، جدا شود

گزارش
تبی که نارسایی‌ها را عیان کرد

 نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید، دولت و مجلس با جدیت به دنبال ایجاد سازوکارهای روان‌تر برای شنیدن نظرات کسانی است که گلایه و انتقای دارند و می‌کوشند بالاترین سطح تفاهم میان دولت و ملت را شکل دهند. او بر این باور است که در گذشته نیز سازوکارهایی برای بیان انتقاد و اعتراض وجود داشته؛ گرچه برخی رسانه‌ها اینگونه وانمود کردند که تا پیش از این گوش شنوایی برای شنیدن نظرات مردم وجود نداشته است. عباس مقتدایی در گفت‌وگو با همشهری به نقش برخی سفارتخانه‌های مستقر در تهران در شکل‌دادن به اغتشاشات اخیر اشاره کرد. او این اغتشاشات را «تبی» ارزیابی می‌کند که سبب نمایان شدن نارسایی‌های کشور شده است.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که «با فروکش کردن اغتشاشات اخیر این نگرانی وجود دارد که ریشه‌ها و علل بروز آن به دست فراموشی سپرده شود، چه ساز و کاری برای جلوگیری از این اتفاق اندیشه شده است؟» گفت: «همواره اعتراض و انتقاد مردم از طرق مختلف به مجموعه مدیران و کسانی که اداره امور را بر عهده دارند، منتقل شده است. در جریان اغشاشات اخیر در برخی رسانه‌ها به گونه‌ای وانمود شد که گویی تاکنون مجرایی برای بیان دیدگاه‌ها و اعتراض مردم وجود نداشته است؛ درحالی که در دوره‌های مختلف مجلس کسانی که حرفی برای گفتن داشتند و حتی برای بیان اعتراض خود اقدام کردند در جلوی درب مجلس و ورودی نمایندگان، اعتراض و دیدگاه خود را بیان کردند.»

مقتدایی این نگرش را که می‌توان زمینه‌ها و فضای بیان انتقاد و اعتراض در چارچوب قانون را گسترش داد، تایید می‌کند و می‌گوید: «ممکن است احزاب، جریان‌ها، اقشار و اصناف مختلف بگویند می‌شود زمینه‌های بیان انتقاد و اعتراض را در جامعه به شکل منطقی و قانونمند و در سطوح بالاتر تقویت کرد. این حرف قابل توجه است؛ چراکه در هر مقطعی می‌توان ارتقای وضعیت را مدنظر قرار داد و بیان نقدها نیز از این قاعده مستثنا نیست.» او حرفش را اینطور ادامه می‌دهد: «در موضوع اعتراض و کسانی که گلایه داشته یا حرفی برای گفتن دارند، این آمادگی در کلیت و رده‌های نظام برای استماع نظرات افراد وجود دارد. باید شرایط به گونه‌ای طراحی شود که صف معاندان و کسانی که در تقابل با نظام هستند از صف کسانی که حرف منطقی برای زدن دارند، جدا شود. این روند در حال انجام است.»مقتدایی اضافه می‌کند: «اکنون میز کمیسیون‌های مختلف مجلس ازجمله امنیت ملی به دنبال این هستند که بالاترین تفاهم و بیشترین حد گفت‌وگو و مکالمه میان دولت و مردم شکل بگیرد. برای اینکه حرف مردم در بالاترین سطح مورد توجه قرار گیرد، برنامه‌های ویژه‌ای در سطح ملی طراحی شده و کمیسیون امنیت ملی و مجلس نیز بر اجرایی شدن آن اهتمام دارند.» این عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس، یادآور می‌شود: «گرچه اعتراضاتی در ابتدا پس از فوت مهسا امینی و بروز احساسات در جامعه رخ داد، اما اکنون با گذشت چند ماه از آن اتفاق، دستگاه‌های امنیتی به خوبی نشان داده‌اند که هم سرمایه‌گذاری مالی و هم طراحی پیچیده بیگانه و هم اقدامات عناصر داخلی همگام با بیگانگان زمینه را برای بی‌ثبات‌سازی کشور فراهم کرده است. اغتشاشات اخیر هنگامی شروع شد که دروغ‌افکنی جریان‌های بیگانه و طراحی عمیق و چند بعدی آمریکایی‌ها و3 کشور انگلیس، فرانسه و آمریکا و نیز برخی سفارتخانه‌هایی که مربوط به اتحادیه اروپا بودند در حجم وسیعی به جامعه پمپاژ شد.» مقتدایی در پاسخ به این سوال که «اعتراض ناشی از ایجاد احساس نشنیده گرفتن نیازهای مردم ازسوی مسئولان است؛ چگونه این احساس باید تغییر کند؟» می‌گوید: «تقویت انجمن‌های صنفی، حضور فعال چهره‌های اثرگذار فرهنگی، اجتماعی، سیاسی میان مردم، تقویت دستگاه‌های متولی که از نظر ذاتی باید به مردم رسیدگی کنند، تقویت روابط عمومی‌ها، ارتقای روابط مسئولان با مردم، ایجاد فضاهای مناسب رسانه‌ای و بهره‌گیری بهتر از رسانه‌ها در سطوح ملی و استانی ازمواردی است که می‌تواند احساس شنیده شدن صدای مردم از سوی مسئولان را در جامعه و بین مردم تقویت کند.»

براندازی با چند نفر؟
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که «ضد انقلاب می‌‌داند توانایی براندازی نظام را ندارد، چرا به دنبال ایجاد اغتشاش و ترویج ایده براندازی است؟» می‌گوید: «سال‌هاست با تحریم‌های فلج کننده، جنگ رسانه‌ای، اقدامات سیاسی و حتی نظامی تلاش کرده‌اند نظام را از مردم جدا و ایده براندازی را عملیاتی کنند. به روشنی دیدیم از جمعیت 85میلیونی ایران چند نفر در خیابان‌ها دست به اغتشاش زدند. اغتشاشات نه‌تنها نتوانست به نتایج مطلوبی که دشمن طراحی کرده بود، برسد، بلکه همچون تبی بود که توانست برخی نارسایی‌های موجود را آشکار کند. اکنون نهادهای کشور بیش از هر زمان دیگری به راه و نقشه راهی‌که باید طی کنیم وقوف و اشراف پیدا کرده‌اند و این مسیر با همدلی میان ارکان نظام و همراه با مردم با قوت پیموده خواهد شد.» مقتدایی با انتقاد از برخی اظهارنظرهای افراد و مسئولان درباره موضوعاتی که ارتباطی با حوزه و حیطه کاری آنان ندارد و سبب افزایش التهاب در جامعه می‌شود، خاطرنشان می‌کند: «از رئیس‌جمهور درخواست کردیم به مسئولان دولتی به‌گونه‌ای رهنمود بدهند که به جای اظهارنظرهایی که خارج از حیطه کاری آنان است به وظایف کاری خود به‌درستی عمل کنند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید