• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 17 آبان 1401
کد مطلب : 176354
+
-

بهترین صبحانه و میان‌وعده‌ها برای دانش‌آموزان

تندرست
بهترین صبحانه و میان‌وعده‌ها برای دانش‌آموزان

تحقیقات کارشناسان تغذیه نشان می‌دهد 50درصد دانش‌آموزان بدون صرف صبحانه به مدرسه می‌روند. این بچه‌ها گیرایی کمتری نسبت به صبحانه خورده‌ها داشته و احساس ضعف و بی‌حالی زیادی در مدرسه دارند.
والدین آگاه هیچ زمان اجازه نمی‌دهند فرزندشان بدون صرف صبحانه خانه را ترک کند و با یک برنامه‌ریزی درست و حتی صرف شام در ساعات اولیه شب، به میل داشتن فرزندشان برای صبحانه کمک می‌کنند. با کمی زودتر بیدار شدن از خواب و صرف زمان حتی حدود 15دقیقه، ‌دانش‌آموز می‌تواند صبحانه آماده شده و مغذی را صرف کند. خوردن صبحانه به‌صورت دسته‌جمعی نیز راهکار خوبی برای افزایش اشتهای بچه‌ها در اوایل صبح است. این صبحانه می‌تواند شامل شیر، آبمیوه طبیعی، ‌مواد قندی مانند مربا و عسل با خامه، نان، پنیر و گردو، خیار و گوجه و پنیر با کمی گردو یا سیاه‌دانه و نعناع، فرنی، ‌حلیم، عدسی و... باشد که بسته به آنچه در خانه موجود است و بچه‌ها نیز به آن علاقه دارند می‌تواند تغییر کند.
به جز صبحانه، میان‌وعده بچه‌ها نیز موضوع مهمی است. اگر آنها عادت دارند از بوفه مدرسه خرید کنند باید تشویق‌شان کرد از خوراکی‌های سالم خریداری کنند. اما بهترین کار همراه کردن میان‌وعده‌های سالم و خانگی است. میوه، سبزیجاتی مانند هویج و بروکلی، ساندویچ نان و پنیر، ساندویچ تخم‌مرغ، ‌کره بادام زمینی، آجیل‌ها و مغزها، میوه‌های خشک و... ازجمله میان وعده‌هایی است که نیاز فرزند شما را به خوبی در طول روز برآورده می‌کند.
بعضی دانش‌آموزان، ‌وعده ناهار خود را هم در مدرسه میل می‌کنند.بهترین کار تهیه غذای سالم در خانه است که بیشترین نیازهای غذایی روزانه کودک در آن گنجانده شده باشد. یک وعده غذایی مناسب دارای لبنیات، سبزیجات، نان و غلات، ‌حبوبات و گوشت است که معمولا عادت غذایی ما ایرانی‌ها شامل اکثر این مواد می‌شود. غذایی که برای مدرسه تهیه می‌شود بهتر است زیاد چرب نباشد. این غذا می‌تواند شامل یک ساندویچ مرغ یا گوشت با نمک مناسب و در کنار آن سالاد و سبزیجات و البته بدون نوشیدنی‌های گازدار و با کمترین میزان سس باشد. ساندویچ پوره سیب‌زمینی، تخم‌مرغ، ‌کوکو و کتلت با نمک مناسب، پوره طعم‌دار شده حبوبات و میوه یا سالاد در کنار آنها گزینه‌های مطلوبی برای ناهار دانش آموزان است. بهتر است در تهیه ساندویچ‌ها از نان‌های مغذی سنتی یا صنعتی استفاده کرد. با تمام راهکارها و پیشنهادهای گفته شده اگر فرزند شما همچنان در مدرسه خسته و بی‌حال است، شاید دچار کم خونی شده که با انجام آزمایش خون قابل تشخیص و درمان است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید