• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 5 خرداد 1397
کد مطلب : 17633
+
-

کاهش ۲۹درصدی بارش‌ها در کشور


رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت: وضعیت بارش در استان‌های زنجان، ایلام، همدان، اردبیل و کرمانشاه تا آخر اردیبهشت نرمال بود.

صادق ضیاییان در گفت‌وگو با ایسنا در عین حال تأکید کرد: از ابتدای سال زراعی ۹۷-۹۶ تا پایان اردیبهشت‌ماه کل کشور ۱۵۱.۵میلی‌متر بارش دریافت کرده است اما از آنجا که میانگین بارش بلندمدت کشور در همین بازه زمانی ۲۱۴.۶میلی‌متر است، نسبت به بلندمدت ۶۳میلی‌متر و معادل ۲۹.۴درصد کاهش بارش داریم.

او ضمن مقایسه بارش امسال با سال قبل گفت: بارش کل کشور در سال گذشته در بازه زمانی مهرماه تا پایان اردیبهشت ۲۰۳.۸میلی‌متر ثبت شد؛ بنابراین امسال نسبت به سال گذشته ۲۵.۷درصد کاهش بارش داریم درحالی‌که در اردیبهشت سال گذشته 5درصد هم کمبود بارش داشتیم.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی درباره وضعیت بارشی استان تهران گفت: تهران از مهرماه۹۶ تا اردیبهشت۹۷، ۱۸۵.۳میلی‌متر بارش داشت. بررسی‌ها نشان می‌دهد تهران نسبت به بلندمدت ۲۲درصد و نسبت به سال گذشته ۳۳درصد کمبود بارش دارد.

ضیاییان، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و فارس را استان‌های کم‌بارش کشور در 8‌ماه گذشته اعلام کرد و افزود: این استان‌ها به‌ترتیب ۷۱، ۶۷، ۶۶.۵ و ۵۶ درصد کمبود بارش داشتند.

این کارشناس سازمان هواشناسی تأکید کرد:‌ 3 استان آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و کردستان به‌ترتیب با ۱۶.۶، ۱۴.۷ و ۱۲.۸درصد افزایش بارش، در وضعیت ترسالی قرار گرفتند.

همچنین در همین بازه زمانی استان‌های زنجان، ایلام، همدان، اردبیل و کرمانشاه بارش نرمال داشته‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید