• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 15 آبان 1401
کد مطلب : 176122
+
-

الگوی جدید برای کشت

خبر: گزارش رسمی وزارت نیرو نشان می‌دهد از مصرف سالانه ۹۸میلیارد و ۱۰۰میلیون مترمکعب آب در کشور، 89.6درصد در بخش کشاورزی، 8.5درصد در بخش شرب و 1.9درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود.
  نقد: تاب‌‌آوری آبی ایران با ادامه شیوه کنونی مصرف چه در بخش آب شرب و چه در بخش کشاورزی ممکن نیست و با افزایش برداشت آب از منابع آب‌های زیرزمینی، شاهد بحرانی‌تر شدن وضعیت و البته فرونشست زمین خواهیم بود. در چنین شرایطی ضرورت دارد تا دولت و شورای‌عالی آب هرچه زودتر، الگوی جدید کشت را نهایی و ابلاغ کند. البته تجربه ثابت کرده نگاه‌های بخشی به منابع آبی حتی با مصوبات محکم، باعث تشدید خطر آبی می‌شود و از این جهت، اصلاح سازوکار مصرف آب در بخش کشاورزی باید به‌نحوی صورت گیرد که فعالان این بخش در هماهنگی با وزارت نیرو و جهادکشاورزی، با تغییر الگوی کشت، از میزان مصرف آب بکاهند.
با گذشت 45روز از فصل پاییز، ایران با پدیده کم‌بارشی شدید و البته مواجه شدن با خشکسالی فزاینده مواجه است و تردید نباید کرد که همه در برابر این بحران پیش رو مسئولیت سنگین داریم. چنان‌که کشت محصولات آب‌بر، به‌معنای صادرات آب گران با قیمت ارزان است و ضرورت دارد تا از کشاورزی سنتی دست برداریم و محصولاتی بکاریم که کمتر آب مصرف شود.
 براساس گزارش وزارت جهادکشاورزی، اتلاف مواد غذایی سالانه باعث هدررفت 15میلیارد مترمکعب منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی در بخش کشاورزی می‌شود. یعنی هر سال 18درصد آب بخش کشاورزی بیهوده مصرف می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید