• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 14 آبان 1401
کد مطلب : 176057
+
-

اروپا در میانه راه

مراحل حذفی لیگ‌های سه‌گانه یوفا پس‌فردا قرعه‌کشی می‌شود

اروپا در میانه راه

در شب آخر مرحله گروهی لیگ قهرمانان و لیگ اروپا، چهره تیم‌های حاضر در مرحله حذفی مشخص شد تا این تیم‌ها ساعت14:30 دوشنبه (قرعه‌کشی لیگ اروپا از ساعت15:30 آغاز می‌شود) منتظر حریف خود در دور یک‌هشتم و یک‌شانزدهم باشند. تیم‌های راه‌یافته به مرحله یک‌هشتم پایانی لیگ قهرمانان اروپا این تیم‌ها هستند: رئال‌مادرید، اینتر، منچسترسیتی، چلسی، ناپولی، کلوب بروخه، بایرن‌مونیخ، پاری‌سن‌ژرمن، بنفیکا، بروسیادورتموند، لیورپول، پورتو، تاتنهام، اینتراخت‌فرانکفورت، لایپزیش و میلان.
تیم‌های سوم هر گروه در این مرحله شانس ادامه فعالیت در لیگ اروپا را خواهند داشت. این تیم‌ها قرار است با تیم‌های دوم گروه‌های هشت‌گانه لیگ اروپا در مرحله یک‌شانزدهم این رقابت‌ها روبه‌رو شوند: آژاکس، بایرلورکوزن، بارسلونا، اسپورتینگ‌لیسبون، سالزبورگ، سویا، یوونتوس و شاختاردونتسک.
در لیگ اروپا هم صدرنشینان هر گروه؛ آرسنال، فنرباغچه، رئال‌بتیس، یونیون‌سن‌ژیلواز، رئال‌سوسیداد، فاینورد، فرایبورگ و فرانس‌واروش جواز حضور مستقیم در مرحله یک‌هشتم این تورنمنت را به‌دست آورده‌اند و تیم‌های دوم؛ آیندهوون، رن، آاس‌رم، اونیون برلین، منچستریونایتد، میتیلند، نانت و موناکو برای راهیابی به این مرحله باید با تیم‌های سوم مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا در مرحله یک‌شانزدهم لیگ اروپا بازی کنند. برنده این دیدارها به یک‌هشتم این رقابت‌ها می‌روند. تیم‌های نخست گروه‌های هشت‌گانه که مستقیما راهی مرحله یک‌هشتم نهایی شدند به این ترتیب بودند: 
تیم‌های سوم گروه‌ها در لیگ اروپا که راهی لیگ کنفرانس شدند؛ بوده، آاک‌لارناکا، لوگودورتس، براگا، شریف‌مولداوی، لاتسیو، قره‌باغ و ترابزون‌اسپور.
از لیگ کنفرانس هم این تیم‌ها به‌عنوان صدرنشین راهی مرحله یک‌هشتم شدند: باشاک‌شهیر، وستهم، ویارئال، نیس، آلکمار، جورگاردن، سیوااسپور و اسلوون‌براتیسلاوا.
تیم‌های دوم مرحله گروهی: فیورنتینا، اندرلخت، لخ‌پوزنان، پارتیزان‌بلگراد، دنیپرو، خنت، بازل و کلوژ باید در یک‌شانزدهم این رقابت‌ها پذیرای تیم‌های سوم لیگ اروپا باشند. کمی شیرتوشیر است اما با قرعه‌کشی این 3تورنمنت در روز دوشنبه، معادلات حل می‌شود و جذابیت‌ها از راه خواهد رسید.
 
لیگ قهرمانان
    منچستریونایتد با تفاضل گل، پایین‌تر از سوسیداد قرار گرفت و حال در دور بعدی با یکی از تیم‌های سقوط کرده از لیگ قهرمانان روبه‌رو می‌شود و یک مرحله بیشتر بازی می‌کند. در گروه پاریسی‌ها هم پی‌اس‌جی در زمین یوونتوس برد و پنجمین شکست مرحله گروهی را هم به تورینی‌ها تحمیل کرد اما بنفیکا با گل ششم دقیقه2+۹۰ مقابل مکابی، به‌دلیل گل‌زده بیشتر در بازی‌های خارج‌خانه نسبت به پی‌اس‌جی، صدرنشین گروه شد.
    با صفر امتیاز و تفاضل گل ۲۰- رنجرزاسکاتلند بدترین تیم مرحله گروهی تاریخ لیگ قهرمانان اروپا لقب گرفت؛ 6بازی، 6باخت، 2گل‌زده و 22گل‌خورده. این رکورد پیش از این در اختیار دیناموزاگرب در فصل 12-۲۰۱۱ بود که بدون امتیاز و با تفاضل گل ۱۹- حذف شد.
    مهدی طارمی در هر ۴بازی آخر موفق به ثبت گل یا پاس‌گل شد تا  چهارمین بازیکن تأثیرگذار فصل UCL باشد. در صدر جدول تأثیرگذارترین‌ها، امباپه تنها بازیکنی است که آمار خود را 2رقمی کرده؛ او در کنار محمد صلاح با ۷گل‌زده، مدعیان اصلی آقای گلی هستند.
    به لطف نتایج ضعیف بارسلونا و سویا و اتلتیکو، رئال‌مادرید تنها تیم اسپانیایی حاضر در مرحله حذفی لیگ قهرمانان است. برای همین غیر از لایپزیش که با آن همگروه بود، رئال ممکن است با هر تیم دوم دیگری از سایر گروه‌ها روبه‌رو شود، ازجمله پاری‌سن‌ژرمن یا لیورپول. قهرمان فصل پیش تاکنون 57.4میلیون یورو بابت حضور و صعود و بردها پاداش دریافت کرده و این درآمد برای تنها تیم همیشه صعود کرده از مرحله گروهی در تاریخ لیگ قهرمانان می‌تواند ادامه داشته باشد.
    5لیگ معتبر اروپا تنها 3جای خالی برای نمایندگان سایر لیگ‌ها باقی گذاشتند. درواقع لالیگا را که تنها یک نماینده دارد اگر حساب نکنیم، 12تیم حاضر در یک‌هشتم از 4لیگ بزرگ اروپایی هستند. لیگ برتر انگلیس هر 4تیمش را در مرحله حذفی دید و از این نظر تنها لیگ بدون تلفات بود. درواقع این برای نخستین‌بار در تاریخ لیگ قهرمانان است که بوندس‌لیگا در نخستین مرحله حذفی لیگ قهرمانان 4نماینده دارد. سری‌آ هم عملکرد خوبی داشت و هرچند یوونتوس با عملکرد افتضاحش تمام تلاش خودش را برای به تصویر کشیدن سری‌آ به‌عنوان یک لیگ ناموفق ارائه کرد اما در نهایت ناپولی، میلان و اینتر موفق به صعود شدند و یوونتوس پرافتخار به زور به لیگ اروپا رسید.
    پس از 11سال و برای‌نخستین‌بار از فصل12-۲۰۱۱، اینتر و میلان در پایان مرحله گروهی، به مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا صعود کردند.
    پس از ۲بازی بدون پیروزی، رئال‌‌مادرید مرحله گروهی لیگ قهرمانان را با پیروزی 5 بر یک مقابل سلتیک به پایان رساند و کارلوآنچلوتی با برد شماره۱۰۳ و عبور از فرگوسن، به تنهایی رکورددار پیروزی در میان مربیان تاریخ UCL لقب گرفت. گواردیولا با پیروزی مقابل سویا، نودوهفتمین برد خود را در لیگ قهرمانان اروپا به‌عنوان سرمربی، جشن گرفت تا رقیبی جدی برای دون‌کارلو به‌حساب بیاید.
    سخت‌ترین قرعه‌های ممکن در یک‌هشتم پایانی لیگ قهرمانان: رئال‌مادرید- پاری‌سن‌ژرمن یا لیورپول یا میلان، بایرن‌مونیخ- لیورپول یا پاری‌سن‌ژرمن.
    ساده‌ترین قرعه‌های ممکن در یک‌هشتم پایانی لیگ قهرمانان: پورتو- اینتراخت، بنفیکا- بروخه.
 
لیگ اروپا
    منچستر برای هفتمین‌بار در خاک اسپانیا برد اما دوم شد. فقط 7پیروزی در ۳۰بازی برگزارشده در خاک اسپانیا و 13حذف و 4شکست در فینال‌ها از اسپانیا، سرزمینی منحوس برای منچستری‌ها ساخته است.
    گارناچو با 18سال‌و125روز تبدیل به جوان‌ترین گلزن اروپایی غیرانگلیسی منچستر شد. قبل از این، رکورد در دست جورج‌بست با 18‌سال‌و158روز بود. گارناچو زمانی که رونالدو نخستین پاس گل خودش را سال2003 داد، به دنیا آمد و حالا رونالدو سال2022 به او پاس‌گل داد.
    کریستیانو رونالدو در دوران حرفه‌ای خود روی 1052گل تأثیر مستقیم داشته؛ 818گل، 234پاس گل.
    رونالدو بیشترین برد را در تاریخ مسابقات باشگاهی یوفا به‌دست آورده است؛ کریستیانو رونالدو 125برد، کاسیاس106برد، ژاوی105برد، توماس‌مولر100برد و مسی98برد.
    منچستر اگر در مرحله یک‌شانزدهم به قرعه بارسلونا بخورد، جدال رونالدو با کاتالونیایی‌ها جذاب و حیثیتی خواهد شد. رویارویی با آژاکس هم می‌تواند اریکسن، تن‌هاخ، فان‌دبیک، لیساندرو و آنتونی را مقابل تیم سابق‌شان قرار دهد. در هر شرایطی بازی منچستر در این مرحله جذاب خواهد شد و احتمالا سخت‌ترین قرعه ممکن.


از جمع 96تیم حاضر در گروه‌های هشت‌گانه 3تورنمنت لیگ قهرمانان، لیگ اروپا و لیگ کنفرانس تنها 32تیم به‌کلی حذف شده‌اند؛ 8تیم آخر گروه‌های لیگ قهرمانان، 8تیم آخر لیگ اروپا و 8تیم آخر و 8تیم ماقبل آخر در گروه‌های هشت‌گانه لیگ کنفرانس. در بین این‌ تیم‌ها مدعیانی مثل اتلتیکومادرید و مارسی هم دیده می‌شوند.
تیم‌های حذف شده لیگ قهرمانان: اتلتیکومادرید، ویکتوریا‌پلژن، مارسی، دیناموزاگرب، کپنهاگن، مکابی، رنجرز و سلتیک‌گلاسکو.
تیم‌های حذف شده از لیگ اروپا: اف‌سی‌زوریخ، دیناموکی‌یف، هلسینکی، مالمو، اومونویا(تیم کریم انصاری‌فرد)، اشتورم‌گراتس، المپیاکوس(تیم خامس رودریگس و مارسلو) و ستاره سرخ‌بلگراد.
16تیم حذف شده در لیگ کنفرانس: آراف‌اس‌لتونی، هارتس، سیلکبورگ، اف‌سی‌اس‌بی، بیر شیوا، آستریاوین، اف‌ث‌کلن، اسلواکو، آپولون، وادوز، مولده، سامراک، اسلاویاپراها، بالکانی، پیونیک و زالگریس.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید