• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 14 آبان 1401
کد مطلب : 176017
+
-

اعتراضات گسترده در پاکستان پس از ترور نافرجام خان

آسیا
اعتراضات گسترده در پاکستان پس از ترور نافرجام خان

یک روز پس از تیراندازی به عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان که به زخمی شدن او منجر شد، بسیاری از شهرهای این کشور شاهد تظاهرات گسترده بود. این اعتراضات بعدازظهر جمعه پس از اقامه نمازجمعه برای دومین روز پیاپی برگزار شد. با وجود آنکه عمران خان برای روز جمعه فراخوان تظاهرات سراسری داده بود، اما در همان روز پنجشنبه پس از سوءقصد به او، حامیانش در برخی شهرها دست به تظاهرات خیابانی زده بودند.
خبرگزاری آناتولی گزارش داده که حامیان عمران خان در تظاهرات روز جمعه با پلیس درگیر شدند. گزارش‌هایی نیز مبنی‌بر دستگیری برخی اعضای حزب «تحریک انصاف» که عمران خان رهبری آن را در دست دارد، رسیده است؛ هرچند مقامات دولتی جزئیاتی را منتشر نکرده‌اند. کراچی، لاهور، فیصل‌آباد، راولپندی، مولتان، گجرانوالا، پیشاور، کویته، سوات ازجمله شهرهایی بوده‌اند که در آن شهروندان در پاسخ به فراخوان اعتراضی عمران خان به خیابان‌ها آمدند.
خان روز پنجشنبه درحالی‌که راهپیمایی اعتراضی را به‌ سوی اسلام‌آباد رهبری می‌کرد، هدف گلوله قرار گرفت و مجروح شد. در این حمله که محکومیت‌هایی را در سراسر جهان به‌دنبال داشت، دست‌کم یک نفر کشته و چندین نفر دیگر زخمی شدند. پس از این حادثه، برخی از اعضای حزب تحریک انصاف خواستار اقدامات تلافی‌جویانه شدند.
شیخ رشید احمد، وزیر پیشین در کابینه خان، انگشت اتهام را به‌سوی مقامات دولت فعلی پاکستان نشانه گرفته و رعنا سناالله، وزیر کشور را متهم به تنش‌آفرینی علیه عمران خان کرد. سناالله یکی از 3مقام دولتی است که به همراه شهباز شریف، نخست‌وزیر و سرلشکر فیصل، از مسئولان ارشد اطلاعاتی پاکستان از سوی خان به‌دست داشتن در سوء قصد نافرجام متهم شده‌اند.
در اعتراضات روز جمعه در شهر کراچی صدها نفر از هواداران حزب تحریک انصاف بزرگراه اصلی این شهر را به‌عنوان پایتخت تجاری پاکستان مسدود کردند. در لاهور، مرکز استان پنجاب، که حزب تحریک انصاف حامیان زیادی دارد هم معترضان جاده‌ها را با آتش زدن لاستیک‌ مسدود کردند. در پیشاور، مرکز استان خیبر پختونخوا در شمال غربی پاکستان نیز که نمایندگان حزب تحریک انصاف قدرت را در دست دارند، هزاران معترض در مرکز شهر گرد هم آمدند و علیه ترور ناموفق نخست‌وزیر پیشین پاکستان شعار سر دادند. معترضان همچنین با به اهتزاز درآوردن پرچم‌های حزب تحریک انصاف و حمل بنرها، شعارهایی علیه دولت حاکم در اسلام‌آباد سر دادند و خواستار بازداشت وزیر کشور شدند. تظاهرات قابل توجهی نیز در شهرهای دیگری در حمایت از عمران خان برگزار شد. قاسم سوری، نایب‌رئیس سابق پارلمان پاکستان هم تظاهرات اعتراضی را در کویته، مرکز ایالت بلوچستان رهبری کرد. کویته همچنین شاهد اعتصاب در برخی مناطق ازجمله قله‌عبدالله، نوشکی، پاشین و سنجاوی بوده و مغازه‌ها، بازارها و مدارس در چندین بخش از این شهرها تعطیل شدند. همچنین بنا به درخواست شورای وکلای پنجاب، وکلای سراسر این استان در اعتراض به حمله به خان، از شرکت در روند دادرسی دادگاه‌ها خودداری و فقط در جلسات فوری شرکت کردند. وکلای وابسته به حزب تحریک انصاف تظاهراتی در اسلام‌آباد برگزار کردند تا این حمله را محکوم کنند و همزمان خواستار دستگیری عاملان توطئه ترور شدند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید