• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 14 آبان 1401
کد مطلب : 176015
+
-

استانداردهای سختگیرانه‌تر برای لوازم خانگی

رئیس سازمان ملی استاندارد روز گذشته ضمن اشاره به تدوین استانداردهای جدید در حوزه لوازم خانگی از استاندارد نبودن 70قلم لوازم خانگی خبر داد. به‌گفته مهدی اسلام پناه، وضع استانداردهای دقیق‌تر در حوزه ارائه خدمات و فناوری لوازم خانگی در حال انجام است و لوازم خانگی که مشمول استاندارد اجباری بشوند، به‌طور کامل مورد ارزیابی کیفی و استاندارد قرار می‌گیرند. وی به تازگی از برنامه‌ریزی برای تدوین استاندارد در زمینه خدمات پس از فروش لوازم خانگی مشمول استاندارد اجباری نیز خبر داده بود.

کالای غیراستاندارد عرضه نمی‌شود
اظهارات رئیس سازمان ملی استاندارد در حالی است که تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم خانگی بارها اعلام کرده‌اند اگر کالایی بدون رعایت قواعد تولید شده و نشان استاندارد نداشته باشد، اجازه عرضه آن در سطح بازار داده نخواهد شد.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران با ابراز تعجب از این گفته رئیس سازمان ملی استاندارد و رقم اعلام شده به‌همشهری گفت: درباره اقلام قاچاق ممکن است این گفته صحت داشته باشد، ولی لوازم خانگی تولید داخل کشور همگی دارای استاندارد هستند. اکبر پازوکی با رد فروش کالای غیراستاندارد در سطح مغازه‌ها، به تلاش تولیدکنندگان داخلی در زمینه ارتقای کیفیت کالاهای تولیدی اشاره کرد و افزود: آنچه در کارخانه‌ها و شرکت‌های دارای مجوز تولید می‌شود، قطعا از استانداردهای لازم برخوردار است؛ در غیر این ‌صورت شرکت‌های داخلی نمی‌توانستند در سال‌های تحریم، بازار داخل و همچنین بازارهای صادراتی را حفظ کنند. وی تنها تولیدات فاقد استاندارد را اقلام تولیدی در کارگاه‌های زیر پله‌ای دانست و با تأکید بر اینکه تولیدات این کارگاه‌ها به هیچ‌ عنوان در فروشگاه‌های سطح شهر عرضه نمی‌شود، افزود: تنها محل فروش این گونه کالاها، سایت‌های مجازی است که همه‌ نوع کالایی را بدون نظارت دقیق بر استانداردهای مربوطه، ارائه می‌کنند.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران با بیان اینکه الزام به‌وجود استاندارد در تولیدات لوازم خانگی امری بدیهی و رایج است، در این زمینه گفت: همین امروز هم کالاها در روند تولید از قواعد و چارچوب‌های استاندارد پیروی می‌کنند و خبر اعلام‌شده، به‌منظور ساماندهی فعالیت‌ها در این‌باره است.
پازوکی تأکید کرد: تولیدات لوازم خانگی طی سال‌های اخیر تغییرات متعددی از نظر فنی، ساخت و حتی ظاهر داشته‌اند و زمانی که تغییری در ماهیت کالا ایجاد و روند تولید در هر بخش دچار تحول و به روزرسانی می‌شود، استاندارد و معیارهای مربوط به آن نیز باید اصلاح شوند. وی افزود: الزام وجود استاندارد در تولیدات لوازم خانگی از سال‌های قبل نیز وجود داشته و بر این اساس کالای تولیدشده در کارخانه‌هایی که به‌طور رسمی عضو انجمن تولیدکنندگان باشند و در سازمان صمت و سازمان حمایت پرونده داشته باشند، دارای استانداردهای لازم است، اما وقتی تکنولوژی به‌روز می‌شود باید با خود استانداردهای جدید بیاورد.
رئیس سازمان ملی استاندارد چندی پیش از تدوین استاندارد در زمینه خدمات پس از فروش لوازم خانگی نیز خبر داده بود که مورد استقبال فروشندگان قرار گرفت. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی ارتقا و یکسان‌سازی استاندارد تولید و خدمات پس از فروش لوازم خانگی را به‌نفع تولیدکنندگان و موجب ساماندهی بازار دانست و در این زمینه گفت: امروزه اگر کالایی خدمات پس از فروش نداشته باشد، مردم خرید کالای قاچاق را ترجیح می‌دهند، چرا که با قیمتی ارزان‌تر در بازار موجود است. وی افزود: امروز تولیدکنندگان با مشقت بسیار اقدام به تولید می‌کنند اگر کالاهای تولیدی آنها بی‌کیفیت باشد خریدار و فروشنده کالای آنها را پس می‌زند و این سخن به معنی ورشکستگی تولیدکنندگان است. پازوکی ادامه داد: همانطور که پیش‌تر عنوان شد، تا به امروز استانداردها و قواعدی برای ارائه خدمات پس از فروش برای لوازم خانگی وجود داشت، اما متولی اصلی و رسمی رسیدگی به این امر مشخص نبود. در این شرایط اگر شرکتی در ارائه خدمات پس از فروش خود تخطی کند یا نسبت به تعهدات خود پاسخگو نباشد، خریداران نمی‌توانند از شرکت شکایت کنند، اما هم‌اکنون سازمان ملی استاندارد برای رسیدگی به این امر پا پیش گذاشته و پس از همسان‌سازی و همسوسازی معیارهای استاندارد در امر خدمات پس از فروش، به‌عنوان متولی اصلی رعایت استانداردها در بازار لوازم خانگی شناخته خواهد شد.
پازوکی افزایش اطمینان و اعتماد خریداران به بازار لوازم خانگی را نتیجه همسان‌سازی و به‌روزرسانی استانداردهای تولید و خدمات پس از فروش دانست و گفت: هم‌اکنون به‌دلیل تعدد شیوه‌های گارانتی و خدمات پس از فروش شرکت‌ها، خریداران سردرگم هستند و انتخاب کالا برای آنها دشوار است. با همسان‌سازی استاندارد خدمات پس از فروش، مشتری از خرید کالاها اطمینان حاصل خواهد کرد. بنابراین، نظر سازمان ملی استاندارد برای همسان‌سازی و اصلاح چارچوب‌های استاندارد خدمات پس از فروش را می‌توان اقدامی مناسب برای بهبود بازار لوازم خانگی دانست.

استاندارد لوازم گازسوز
کالاهای گرمایشی و گازسوز در میان لوازم خانگی از درجه اهمیت بالاتری در زمینه رعایت استاندارد و الزامات ایمنی برخوردارند. این در حالی است که اخیرا موارد متعددی از فروش بخاری‌های غیراستاندارد و اجاق گازهای طرح فر با قیمت پایین در اپلیکیشن‌های فروش کالا در فضای مجازی دیده می‌شود که اطمینانی از استاندارد و ایمن بودن آنها وجود ندارد. پازوکی در این زمینه گفت: وسایل گاز سوز و لوازم خانگی برقی تولید داخل کشور حتی پیش از انقلاب از بدو تولید استانداردهای لازم را داشته‌اند ولی امروز تکنولوژی جدید در زمینه این لوازم ارائه شده، مدل‌های جدید به بازار آمده و باید استانداردها نیز به‌روز باشد.
شهریور ماه امسال مدیرکل استاندارد استان تهران از توقیف و جمع‌آوری ۸۱۹ دستگاه لوازم خانگی بی‌کیفیت و فاقد علامت استاندارد در 5ماهه امسال در تهران خبر داد و گفت که در این مدت به‌دلیل بی‌کیفیتی محصول و نقص در فرایند تولید، تعداد ۶۵ پروانه استاندارد لوازم خانگی ابطال و ۲۶ مورد تعلیق شده است. پیش‌تر نیز دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اعلام کرده بود که با توجه به الزام قیمت‌گذاری دستوری، تولیدکنندگان باید قیمت تمام‌شده را پایین بیاورند و به همین دلیل برخی از آنها سراغ قطعات ارزان‌قیمت رفته‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید