• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
شنبه 14 آبان 1401
کد مطلب : 175995
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/pggNN
+
-

روز ملی مازندران،یادگار بیعت با علویان

برای نخستین بار، امسال روز مازندران در تقویم ملی کشور ثبت شد

هفته مازندران امسال با اجرای برنامه‌های گوناگون همراه خواهد بود که از امروز (شنبه 14آبان) تا 18آبان با همکاری شهرستان‌های استان برگزار می‌شود. به گزارش همشهری، 14آبان امسال به نام روز مازندران در تقویم رسمی کشور ثبت شده است؛ روزی که با استقرار حکومت علویان در منطقه طبرستان شناخته می‌شود. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در این‌باره به همشهری می‌‌گوید: برای انتخاب روز مازندران پیشنهادهای دیگری که منتسب به بزرگان ادب و هنر این سرزمین بود ازجمله نیما یوشیج را داشتیم، اما روز 14آبان سال 243شمسی مطابق با عید سعید فطر 250هجری قمری که سرآغاز بیعت مردم این استان با حسن بن زید علوی بنیانگذار نخستین حکومت شیعی علوی در جهان است، ملاک قرار گرفت و 14آبان روز مازندران نامگذاری شد.
حسین جوادی تدارک مراسم متنوع برای بزرگداشت روز مازندران را از یک ماه و نیم قبل اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد: با تشکیل ستاد مردمی در هر شهرستان برنامه‌های گوناگون برای این هفته درنظر گرفته شده است.

همایش نام‌آوران
یکی از مهم‌ترین برنامه‌های هفته مازندران، همایش نام‌آوران است. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در توضیح بیشتر این همایش می‌گوید: از آنجا که مازندران چهره‌های برجسته‌ای در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی دارد، در برنامه‌ای که با حضور استاندار و مردم استان برگزار می‌شود از این بزرگان نیز دعوت شده است.

جشنواره غذا در ساری
جشنواره مواد غذایی با مشارکت شهرداری‌ها نیز از 15 تا 18آبان در ساری برگزار می‌شود. در این جشنواره، غذاهایی پخته و عرضه می‌شود که از دیرباز در مازندران رسم بوده ولی با تغییر سبک غذایی کم‌کم از یاد رفته  و فقط در حافظه قدیمی‌ها مانده است. جوادی می‌گوید: سعی داریم فرهنگ غذایی گذشته را دوباره احیا کنیم.

کشتی لوچو در بابل
کشتی لوچو از ورزش‌های پهلوانی و سنتی مازندران است که همچنان طرفدارانی دارد. برگزاری مسابقات لوچو با حضور علاقه‌مندان از دیگر برنامه‌های هفته مازندران است که در شهر بابل برگزار می‌شود. جوادی در ادامه از برگزاری نمایشگاهی از صنایع‌دستی مازندران در قائم شهر نیز خبر می‌دهد که با برپایی 110غرفه تا 15آبان دایر است.

نمایشگاه خوشنویسی به یاد شهید کابلی
نام شهید رحیم کابلی با عملیات خان طومان سوریه گره خورده است. در عملیات بازپس‌گیری خان طومان، ۱۳نفر از نیروهای ایرانی که از استان مازندران در نبرد حاضر شده بودند شهید و ۱۸نفر دیگر مجروح شدند. پیکر فرمانده رحیم کابلی پس از ۶سال همراه 2 شهید مازندرانی دیگر پیدا شد و به وطن بازگشت. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به اینکه شهید رحیم کابلی خوشنویس بوده است، می‌گوید: خوشنویسان مازندران دور هم جمع می‌شوند و ضمن به نمایش گذاشتن آثار خوشنویسی خود یاد این شهید بزرگوار را در هفته مازندران زنده نگه می‌دارند.‌رونمایی از تابلوی نقاشی آرش کمانگیر و کوه دماوند اثر هنری زینب بزرگی، نیز 16آبان در سالن تالار بزرگ ساری برگزار می‌شود.

برنامه‌های فرهنگی استان‌های دیگر
تعامل فرهنگی بین مازندران و دیگر استان‌ها از دیگر اهداف بزرگداشت هفته مازندران است. گروه‌های موسیقی گلستان، خراسان رضوی و گیلان 16 و 17 آبان نیز با اجرای برنامه موسیقی بخشی از برنامه‌ها را به‌عهده دارند. جوادی در این‌باره یادآور می‌شود: افق دید ما این است که سال‌های آینده با همکاری کشورهای دیگر ازجمله تاجیکستان در هفته مازندران برنامه‌های متنوعی داشته باشیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید