• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 9 آبان 1401
کد مطلب : 175601
+
-

زیر حلقه/ غرب آسیا؛ پس از 3سال وقفه

افشین رضاپور- کارشناس بسکتبال

 مسابقات بسکتبال باشگاه‌های غرب آسیا پس از سال‌ها وقفه دوباره راه می‌افتد. اوایل دهه 80و سپس دهه 90تیم‌های ایرانی در تقابل با حریفان غرب آسیایی خود بودند اما این رقابت‌ها در طول این سال‌ها بارها متوقف شد. از ماه آینده فصل جدید این رقابت‌ها پس از 3سال وقفه برگزارخواهد شد. ایران، لبنان، اردن، فلسطین و سوریه تیم‌های حاضر در این بازی‌ها هستند که ذوب‌آهن در گروه A و شهرداری گرگان در گروه B جا گرفته‌اند. ذوب‌آهن از تیم‌های باسابقه در غرب آسیاست و همچنین الاتحاد سوریه، ارتدوکس اردن و الریاضی لبنان که به نسبت سایر رقبا شناخته‌شده‌ترند. سال ۲۰۱۹ مسابقه‌های غرب آسیا با قهرمانی شیمیدر به پایان رسید. تیم‌های ایرانی همچنان مدعیان این دوره هستند.

لیگ زنان؛ بدون شرح
لیگ بسکتبال زنان آغاز شده و نتایج بازی‌ها در نخستین دور رقابت‌ها بدون شرح است. از کیفیت پایین رقابت‌ها همین بس که از 3‌مسابقه، 2‌بازی با اختلاف 40تا 30امتیازی تمام شد و 2‌دیدار هم برگزار نشد. تعدادی از تیم‌ها بازیکنان نوجوان و جوان دارند و با میانگین 16یا 17‌سال در لیگ شرکت کرده‌اند ولی برخی دیگر از تیم‌ها از استخدام بازیکن 52‌ساله(!) نگذشتند. این تفاوت در بسکتبال زنان همیشه وجود دارد. پس از مجوز فیبا مبنی بر حضور در رقابت‌های بین‌المللی با پوشش اسلامی، برخلاف انتظار سازندگی در بسکتبال زنان کمرنگ‌تر از قبل شد و تعداد معدودی از ملی‌پوشان و بازیکنان در چرخه تکرار افتادند تا شاهد افزایش فاصله بین‌ تیم‌ها و بازیکنان باشیم.

مسیر نامطمئن به جام جهانی
مسیر رفتن به جام جهانی 2023بسکتبال توسط خود ما نامطمئن شد و حالا مدام از رفتن به جام جهانی صحبت می‌کنیم. بعد از اینکه تیم ملی با وجود همه ستارگانش در پنجره سوم به قزاقستان باخت، وارد یک مسیر نامطمئن شد. این مسیر برازنده تیمی نیست که با شاکله کنونی نایب قهرمان آسیا شده بود یا با یکی دو تغییر از جام جهانی به المپیک 2020 صعود کرده بود. برای بزرگ کردن پیروزی در پنجره پنجم تبلیغ می‌شود تا درصورت صعود بگویند کار بزرگی انجام شده، درصورتی که با وجود 8‌سهمیه آسیا صعود به جام جهانی دیگر مثل قبل سخت نیست و باید از امروز به فکر سهمیه المپیک از جام جهانی 2023 باشیم.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید