• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 9 آبان 1401
کد مطلب : 175586
+
-

دانشجوی نخبه ایرانی و 4هموطن دیگر در حادثه هولناک سئول جان باختند

هالووین در کره‌جنوبی جان 153نفر را گرفت

گزارش
هالووین در کره‌جنوبی جان 153نفر را گرفت

بیش از 100هزار نفر از شهروندان کره‌جنوبی به همراه گردشگران دیگر کشورها برای شرکت در جشن هالووین در خیابان ایتاون سئول جمع شده بودند؛ خیابانی به عرض 4متر که یکی از مراکز تفریحی سئول به شمار می‌رود، اما ازدحام جمعیت ناگهان فاجعه‌ای را رقم زد و جان دست‌کم 153نفر را گرفت؛ قربانیانی که 5نفر از آنها ایرانی بودند. به‌گزارش همشهری، شنبه‌شب برای نخستین‌بار پس از محدودیت‌های مربوط به همه‌گیری کرونا جشن هالووین در سئول، پایتخت کره‌جنوبی برگزار شد. یکی از مهم‌ترین مکان‌ها برای برگزاری این جشن، خیابان ایتاون بود؛ خیابانی در نزدیکی هتل همیلتون با عرضی حدود 4متر و شیبی تند که آن شب پذیرای بیش از 100هزار نفر بود. عمده شهرت این خیابان به‌دلیل تنوع در رستوران‌ها و کافه‌هایش است. هر لحظه بر تعداد جمعیت افزوده می‌شد؛ تا جایی که تردد در آنجا به سختی ممکن بود. ازدحام شرکت‌کنندگان به حدی بود که حتی قدم زدن در آنجا هم به‌سختی صورت می‌گرفت.

حضور یک سلبریتی
در شرایطی که هر لحظه بر شمار افراد افزوده می‌شد، ناگهان همهمه‌ای در میان جمعیت درگرفت. عده‌ای از حضور یک چهره مشهور در هتل همیلتون صحبت می‌کردند و ناگهان صداها بالاتر رفت و جمعیت به سمت جلو هجوم برد. جمعیت که به شکلی مواج به‌سوی جلو حرکت می‌کرد، چند نفر کنترلشان را از دست دادند و همین باعث شد که روی زمین بیفتند. به‌دنبال این ماجرا، بقیه افراد دومینووار به زمین افتادند و خیلی‌ها زیر دست‌وپا ماندند. شرایط در این خیابان هر لحظه وخیم‌تر از قبل می‌شد. صدها نفر در فشار جمعیت زیر دست و پا افتاده بودند و راهی برای نجات‌شان وجود نداشت. شماری از آنها جان خود را از دست دادند و تعداد دیگری تا یک قدمی مرگ پیش رفتند؛ تا اینکه پس از دقایقی به‌تدریج از ازدحام جمعیت کم شد و نیروهای امدادی مجال یافتند تا به حادثه‌دیدگان کمک کنند. هنوز به‌طور دقیق مشخص نبود که چند نفر در این حادثه هولناک جان خود را از دست داده‌اند. با این حال اغلب آنها از شهروندان کره‌جنوبی بودند. در آمارهای اولیه شمار جان‌باختگان بیش از 100نفر اعلام شده بود. همچنین بررسی‌های بیشتر نشان می‌داد که 20نفر از جان‌باختگان از کشورهای دیگر هستند و متأسفانه در بین قربانیان نام 5ایرانی نیز وجود داشت. روز گذشته رسانه‌های کره‌ای اعلام کردند که آمار نهایی جان‌باختگان 153نفر است و حدود 70نفر نیز مجروح شده‌اند که 56نفر از قربانیان مرد و 97نفر زن هستند و بر پایه این آمار، 4نفر از آنها نوجوان، 95نفر در گروه سنی 20سال، 32نفر در گروه سنی 30سال، 9نفر در گروه سنی  40سال  هستند و 13نفر هم سن‌شان نامعلوم است. مقامات کره‌ای آمار قربانیان خارجی را نیز اینطور اعلام کردند که از میان 20قربانی خارجی، یک نفر با ملیت استرالیایی، 5نفر ایرانی، 4نفر چینی و 10نفر دیگر نیز ملیت نروژی و ازبکستانی دارند.

اطلاعیه سفارتخانه ایران در سئول
به‌دنبال وقوع این حادثه تلخ، خانواده ایرانیان ساکن سئول، به‌خصوص دانشجویانی که برای ادامه تحصیل به آنجا مهاجرت کرده‌اند، نگران سرنوشت عزیزان‌شان بودند و با وجود اینکه اعلام شده بود چند ایرانی نیز در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند، اما هنوز هویت جان‌باختگان مشخص نبود تا اینکه سرانجام روز گذشته (یکشنبه)‌ سفارتخانه ایران در سئول در اطلاعیه‌ای هویت قربانیان را اعلام کرد.
در اطلاعیه سفارت ایران آمده است: سفارت جمهوری اسلامی ایران در سئول از همان ابتدای وقوع این حادثه تلخ، ضمن تماس با مقامات و طرف‌های کره‌ای، پیگیر وضعیت ایرانیان مقیم بوده و با حضور در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، اقدامات لازم را انجام داده است. اسامی فوت‌شدگان ایرانی در این حادثه ناگوار به این شرح است: آفاق راست‌منش، علی پراکند، ریحانه‌سادات آتشی، سمیه مقیمی‌نژاد و علیرضا اولیایی.

گفت‌و‌گو
تماس آخر

یکی از 5 ایرانی جانباخته در حادثه سئول، آفاق راست‌منش است. دختری 30ساله و دانشجوی مقطع دکتری که از حدود 9ماه قبل برای ادامه تحصیل به کره‌جنوبی مهاجرت کرده بود. تنها برادر او که پس از وقوع حادثه پیگیر وضعیت خواهرش بود، ساعتی پس از شنیدن این خبر تلخ در گفت‌وگویی با همشهری، جزئیات بیشتر از شرایط خواهرش و حادثه‌ای که برای او اتفاق افتاده را شرح داد.

خواهرتان از چه زمانی به کره جنوبی رفت و در چه رشته‌ای تحصیل می‌کرد؟
خواهرم در مقطع لیسانس و فوق‌لیسانس در دانشگاه شیراز ازجمله نفرات برتر در رشته الکتروسرامیک بود. از او چندین مقاله علمی در ژورنال‌های بین‌المللی منتشر شده است. او بعد از فارغ‌التحصیل شدن در مقطع کارشناسی‌ارشد بورسیه شد. آفاق بعد از انجام مقدمات از 9ماه قبل به سئول رفت و در آنجا مشغول ادامه تحصیل در مقطع دکتری بود.
آخرین‌بار چه زمانی با خواهرتان صحبت کردید؟
او روز شنبه تلفنی با من صحبت کرد و گفت که قرار است همراه 14نفر از دانشجویان ایرانی دانشگاه سئول به مراسم هالووین بروند. خواهرم خیلی خوشحال بود و هیجان داشت. او چند دقیقه‌ای با من صحبت کرد و قرار شد بعد از بازگشت از جشن با هم تماس داشته باشیم، اما بعد از آن هرچه تماس گرفتم دیگر گوشی‌اش را جواب نداد.
چطور از حادثه‌ای که در هالووین سئول اتفاق افتاده بود، باخبر شدید؟
وقتی خواهرم گوشی‌اش را جواب نداد، دلشوره گرفتم؛ به‌خصوص اینکه فهمیدم افراد زیادی در ازدحام هالووین جان خود را از دست داده‌اند. هنوز نمی‌دانستم خواهرم چه وضعیتی دارد و هیچ‌کس هم اطلاعات درستی از ماجرا نداشت. از آن موقع از هر طریقی که می‌شد تلاش کردم با سئول ارتباط بگیرم، اما فایده‌ای نداشت تا اینکه از طریق اطلاعیه سفارت ایران در سئول فهمیدم که خواهرم جانش را از دست داده است.
شرایط خانواده پس از وقوع این حادثه تلخ چگونه است؟
نمی‌دانم چه باید بگویم. از وقتی این خبر را شنیده‌ایم شوکه شده‌ایم. من تنها پسر خانواده هستم و 3خواهر داشتم که حالا یکی از آنها را از دست داده‌ام. مصیبت سخت و سنگینی است و امیدوارم خدا کمک کند تا بتوانیم با این غم بزرگ کنار بیاییم.
از طرف سفارتخانه ایران در سئول درخصوص پیکر قربانیان ایرانی حادثه، چه صحبتی با شما شده است؟
به ما گفته‌اند که منتظر باشیم تا روند قانونی کار در آنجا انجام شود. قرار است پیکرهای این عزیزان تا چند روز آینده به ایران منتقل و به خانواده‌ها تحویل داده شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید