• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 8 آبان 1401
کد مطلب : 175519
+
-

برای بقای مشاغل کوچک

باشگاه نویسندگان
برای بقای مشاغل کوچک

مهتاب خسروشاهی _ روزنامه‌نگار

برق که قطع می‌شود؛ زندگی می‌ایستد و چقدر همه با این قطعی، زندگی کرده‌ایم؛ به‌ویژه وقتی مصرف برق رکورد می‌زند و سیستم‌ها از مدار خارج می‌شوند. کشور نیجریه هم با خروج برق از مدارها به شکل جدی‌تری روبه‌رو است؛ به‌طوری که با این اتفاق تمام کشورشان خاموش می‌شود! این مسئله تاکنون 7بار طی سال2022 میلادی اتفاق افتاده است. برای مشاغل کوچک، کاهش مدت زمان کار فاجعه‌بار است و برای مشاغل بزرگ‌تر به معنی استفاده از ژنراتورهای غول‌پیکر و پرمصرف است.
کارآفرینی به اسم «دوزی ایگویلو» گویا راهی پیدا کرده که نه‌تنها چراغ‌های کشور را روشن نگه‌می‌دارد، بلکه تولید ضایعات و ایجاد گازهای گلخانه‌ای را نیز به‌یک باره کاهش می‌دهد. کسب‌وکار او به اسم QuadLoop، قطعات برق قدیمی را برای تولید لامپ‌های خورشیدی ارزان‌قیمت ساخت نیجریه، بازیافت می‌کند.
در این باتری‌ها از لامپ‌های لیتیومی و سیم‌، پیچ و صفحه نمایش - برای پوشش واحدهای خورشیدی- فرسوده استفاده می‌شود. هر واحد از این سازه‌ها، 32یورو قیمت‌گذاری شده است. این سازه بیشتر برای مشاغل کوچک در هنگام قطع برق مورد‌استفاده قرار می‌گیرد. از آنجا که این باتری‌ها با ابزارهای اولیه مستعمل ساخته می‌شود، یک‌سال گارانتی دارند اما امکان تعویض باتری آن وجود دارد.
این باتری‌ها که نخست برای تامین برق مشاغل کوچک و برای کمک به تامین برق آنها در زمان قطعی گسترده برق ساخته شد، اکنون به سازه‌ای برای کمک به حفظ سلامت محیط‌زیست نیز تبدیل شده است. زباله‌های الکترونیکی، مشکلی بزرگ در سطح جهانی است و تخمین زده شده فقط در نیجریه به تنهایی152میلیون یورو زباله الکترونیک در سال2019میلادی تولید شده است. اگرچه باتری‌های لیتیومی روشی عالی برای ذخیره انرژی هستند اما تولید آنها تأثیر مخرب زیادی روی سلامت محیط‌زیست دارد. لامپ‌های QualdLoop با استفاده مجدد از باتری‌های لیتیومی و باتری‌های برق قدیمی، عمر این محصولات تولیدی را افزایش داده و به حفظ سلامت محیط‌زیست و کاهش تقاضای تولید محصولات آلاینده دیگر برای تولید برق را کاهش می‌دهند.دوزی، سازنده این دستگا‌ههای کوچک می‌گوید: «کسب‌وکارهای کوچک مانند نانوایی، نجاری و... نیازمند برق هستند. این دستگاه برای کمک به این کسب‌وکارهای کوچک در زمان قطعی برق ساخته شده است.»یکی از مشتریان این دستگاه، «بلسیک ساموئل» آرایشگر است. او برای انجام کارهای مشتریان در هنگام عصر از این وسیله برای تولید برق و نور استفاده می‌کند. او می‌گوید درمدت 10سالی که این لامپ خورشیدی را نداشته، عصرگاه از ژنراتور استفاده می‌کرده است. استفاده از ژنراتور نه‌تنها هزینه بالایی را برای او ایجاد می‌کرده بلکه گاهی باعث ناتمام ماندن کارهای او هم می‌شده است. بلسیک می‌گوید: « خرید این دستگاه مرا از استرس خرید سوخت و هزینه‌های اضافی خلاص کرده است.»
به‌غیر از مشاغل کوچک، هدف سازنده این وسیله، بیمارستان‌های محلی است که اتصال برق امنی ندارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید