• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 8 آبان 1401
کد مطلب : 175444
+
-

تضعیف ۵۰ میلیون هکتار از مراتع کشور بر اثر تغییر اقلیم

ایران ۸۴.۷میلیون هکتار مرتع دارد اما بهره‌برداری‌های بی‌رویه، خشکسالی و تغییر اقلیم باعث شده تا سطح مراتع ضعیف کشور به ۵۰ میلیون هکتار برسد که یک نقطه خطر برای کشور است.
به گزارش ایرنا، حسن وحید معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی، تغییر رویکرد برای پررنگ شدن نقش مشارکت مردم در مدیریت مراتع را یکی از اهداف سازمان منابع طبیعی اعلام کرد وگفت: معیشت تعداد زیادی از بهره‌برداران ودامداران به این موضوع بستگی دارد. وی با بیان اینکه تاکنون بالغ بر ۴۲ میلیون هکتار از عرصه‌های مرتعی تهیه طرح شده است، اظهار داشت: هدف از تهیه طرح بهبود وضعیت مراتع است تا بهره‌برداران خودشان بتوانند نسبت به بهره‌برداری و استفاده بهینه از مراتع و اجرای طرح اقدام کنند. وی گفت: ولی رویکردی که وجود دارد این است که بتوانیم سایر پتانسیل‌های مرتع را همچون گیاهان دارویی، گردشگری، تفرجگاه‌ها، منابع آبی، دامداری و پوشش گیاهی را در قالب طرح‌های چندمنظوره تعریف تا بهره‌برداران خودشان این عرصه‌ها را مدیریت کنند. وحید افزود: اگر این اتفاق بیفتد سطح درآمد مرتعداران بهبود یافته و میزان وابستگی آنها به مرتع کمتر می‌شود که در نتیجه آن مرتعدار نسبت به احیای مراتع اقدام می‌کند. وی با اشاره به اینکه نباید ما بحث حمایت‌های دولت را در تسهیلات بانکی و ارائه نهاده‌ها فراموش کنیم اظهار داشت: بایستی این جدیت را دولت داشته باشد.
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در ادامه به نقش انجمن‌ها، اتحادیه‌ها و بهره‌برداران اشاره کرد و گفت: در کشور شرکت‌های تعاونی زیادی علاوه بر انجمن صنفی مرتع و اتحادیه‌ها و صندوق توسعه منابع طبیعی کشور را داریم.
 وی افزود: در بند «ب» ماده ۲۹ قانون احکام این اختیار به سازمان‌های منابع طبیعی و محیط‌زیست داده که به تشکل‌های مردمی و مرتعداران شرکت تعاونی گرید یا رتبه داده شود تا تشکل ایجاد کرده و بتوانند در راستای احیای مراتع و جنگل‌ها گام بردارند. وی با تأکید بر اینکه باید هر اتفاقی که در مرتع بیفتد توسط مرتعداران باشد، خاطرنشان کرد: اگر طرح‌ها مدنظر قرار گیرد و اختیارات لازم به بهره‌برداران داده شود و بهتر است بهره‌برداران خودشان الگو و طرح بدهند تا براساس آن مدیریت مرتع انجام شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید