• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 8 آبان 1401
کد مطلب : 175434
+
-

خرید حمایتی زعفران در خراسان رضوی

گزارش روز
خرید حمایتی زعفران در خراسان رضوی

براساس مصوبه وزارت جهادکشاورزی طرح «خرید حمایتی زعفران» از روز دوشنبه در سطح خراسان‌رضوی آغاز می‌شود.
به گزارش همشهری، این خبر را مدیر تعاون روستایی خراسان‌رضوی می‌دهد و می‌گوید: بنرهای خرید حمایتی در مراکز خرید نصب شده است، اما خرید زعفران از دوشنبه آغاز می‌شود و تا 3ماه آینده ادامه خواهد داشت.
آرش آوان با بیان اینکه در این طرح زعفران تولیدی سال‌جاری فقط از طریق معرفی‌نامه جهادکشاورزی خریداری و تحویل گرفته می‌شود، می‌افزاید: در این معرفی‌نامه جهادکشاورزی شهرستان حتی حجم زعفران نیز مشخص می‌شود تا افرادی به اسم کشاورز اقدام به جمع‌آوری و تحویل زعفران مردم نکنند.
وی در پاسخ به تأخیر دولت در خرید حمایتی نسبت به آغاز فصل برداشت زعفران توضیح می‌دهد: پیک برداشت محصول در آبان است و طی سال‌های گذشته نیز خرید این محصول در همین ایام آغاز می‌شد.
به‌گفته آوان، موضوع خرید، قیمت آن و زمان و مکان خرید زعفران در یک تصمیم ملی اتخاذ و اعلام می‌شود و در سطح استان تصمیمی در این‌باره گرفته نمی‌شود.

 برداشت 25درصدی زعفران 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان‌رضوی نیز با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۲۱هزار هکتار از اراضی مستعد کشاورزی در کشور به کشت زعفران اختصاص داده شده است، می‌گوید: ۹۱هزار هکتار از این سطح زیرکشت متعلق به خراسان‌رضوی است و از ابتدای فصل برداشت زعفران در استان تا‌کنون ۲۵درصد گل زعفران برداشت شده است.
غلامحسین ساربان با بیان اینکه طی ۲۰سال گذشته سطح زیرکشت زعفران در استان به میزان ۵۶هزار هکتار افزایش یافته که سالانه حدود 3هزارهکتار به کشت این محصول اختصاص داده می‌شود، می‌افزاید: شهرستان‌های‌ زاوه با ۱۲هزار و ۵۰۰هکتار و تربت‌حیدریه با 8هزارهکتار سطح زیرکشت به‌ترتیب بزرگ‌ترین قطب تولید زعفران در استان محسوب می‌شوند.
به‌گفته وی، در سال‌هایی که عملکرد زعفران روال عادی تولید را دارد، تولید زعفران روزانه به ازای هر هکتار برای ۲۲۰نفر شغل ایجاد می‌کند.

وضعیت بهتر تولید نسبت به سال قبل
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان‌رضوی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه شرایط آب و هوایی بر تولید زعفران تأثیرگذار بوده است، می‌گوید: شرایط آب و هوایی مناسب سال‌های ۹۷ تا ۹۹ عملکرد زعفران را به حدود ۳۲۰تن رساند، اما در سال گذشته که میزان بارندگی حدود ۶۱۹میلیمتر تغییر کرد عملکرد زعفران حدود ۱۲۹تن بود. در سال‌جاری به‌دلیل بارندگی‌های به‌موقع در برخی از اقلیم‌های استان وضعیت تولید نسبت به سال گذشته به‌مراتب بهتر
خواهد بود.
ساربان با اشاره به تعداد شرکت‌های تولید‌کننده زعفران و میزان تولید آنها در سطح استان اظهار می‌کند: ۱۲۱واحد فرآوری زعفران دارای مجوز رسمی و با ظرفیت ۴۰۵تن در استان مشغول به فعالیت هستند. همچنین عمده مجوزها در اطراف مشهد صادر شده است.
خراسان‌رضوی با دارا بودن ۷۶درصد تولید زعفران کل کشور به بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران تبدیل شده است که این۷۶درصد تولید زعفران استان به سراسر دنیا صادر می‌شود. قرار است به‌زودی طرح شناسنامه‌دارکردن باغات کشاورزی در سطح استان انجام شود تا حمل و فروش این محصول در اقصی نقاط دنیا از نظر کنترل باقی‌مانده سموم قابل ردیابی و کنترل باشد.

کاهش تولید در سال‌جاری
مدیر طرح گیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی نیز با بیان اینکه به‌دلیل وضعیت خشکسالی در سال زراعی۱۴۰۱ تولید زعفران کاهش یافته است، می‌گوید: متأسفانه امسال وضعیت خشکسالی و اینکه کشاورزان در سال‌های گذشته ناامید شدند و لذا کمتر به محصولات خود رسیدگی کردند، منجر به این شده که تولید زعفران به نصف کاهش پیدا کند و در سال زراعی ۱۴۰۱ تولید زعفران ۵۰درصد نسبت به سال۱۴۰۰ کاهش داشته است. بالا رفتن قیمت زعفران به‌دلیل کاهش میزان تولید بوده است. حسین زینعلی با بیان اینکه بیش از ۹۰درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود و خرید زعفران از ایران بیشترین رتبه را دارد، می‌افزاید: حجم زیادی از این تولیدات به خارج از کشور صادر می‌شود، اما اکنون به‌دلیل کاهش تولید زعفران، جایگاه ایران به‌عنوان خاستگاه زعفران جهان به خطر افتاده است.
وی درباره آخرین اقدامات وزارت جهادکشاورزی در حوزه کشت گیاهان دارویی نیز توضیح می‌دهد: مهم‌ترین کاری که انجام داده‌ایم، این است که تولید و خودکفایی در زمینه برخی از گیاهان دارویی را رقم زده‌ایم. به‌عبارت دیگر هم‌اکنون در مورد تولید برخی از گیاهان دارویی ازجمله زعفران، در سطح دنیا رتبه اول را داریم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید